Nobina 100 år, 1911 - 2011

Startat av 1896, 05 mars 2011, 08:39:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Seriöst, jag vill ha förslag på vad ni tycker att Nobina ska göra för att fira detta jubileum !

När GDG fyllde 50, -82, gav man ut en jubileumsbok, och när SJ-buss fyllde 75, -86, gav man också ut en jubileumsbok och en reklamkassett, vet också att man tryckte dekaler.

Vad kan Nobina göra för att utnyttja detta gyllene tillfälle för att marknadsföra företaget gentemot resenärer/kunder och personal ?

Att inte göra någonting, är väl närmast att betrakta som att Nobina inte vill kännas vid den statliga epoken i företagets historia.

Seriösa förslag emotses.  :)

Ersa

#1
Historia och jubileum är ju något som inte många större bussföretag anser särskilt viktiga.
Det finns ju t.ex inte ens en flik om företagets historia på dagens hemsida:
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Om-foretaget/
Veolia har en liten sida om historiken:
http://veolia.se/tmpl/ExtensionPage____26770.aspx?epslanguage=ML
Keolis har en lite längre:
http://keolis.se/default.aspx?id=1683&ptid=0

Antagligen beror mycket pga att den dagliga verksamheten i de stora bolagen inte går ut på att blicka tillbaka, utan mest se framåt. Att lägga ner en hel del pengar på att visa sin historia ger ju ingen större vinst, och därför blir det tillslut främst vi lite mer insatta "nördar" som på idéell tid får berätta företagens historia via t.ex Spårvägssällskapet och SvOF.

admin

Har kvastat några inlägg med kritik mot Nobina. Sådan hör definitivt inte hemma i Busshistorisk forum.

/Admin

En buss brummar

jag blir synnerligen förvånad att mitt inlägg blev bortplockat, främst med tanke på ovanstående motivering att kritik framförts mot Nobina.

Jag skrev något i stil med att "låt Nobina själva få avgöra vad dom vill göra för kampanj" men det är klart att ni besitter tolkningsrätten, men inte ens med fantasi kan jag ialla fall tolka det som kritik mot Nobina.


1896

Kan Nobina tänkas vara Sveriges äldsta bussföretag ?

Peter Rost

Bör nog vara. SJ börjde köra busstrafik år 1911.

/Peter

admin

Citat från: En buss brummar skrivet 05 mars 2011, 15:13:54 PM
jag blir synnerligen förvånad att mitt inlägg blev bortplockat, främst med tanke på ovanstående motivering att kritik framförts mot Nobina.

Jag skrev något i stil med att "låt Nobina själva få avgöra vad dom vill göra för kampanj" men det är klart att ni besitter tolkningsrätten, men inte ens med fantasi kan jag ialla fall tolka det som kritik mot Nobina.

Fullt förståeligt. Dock var det inte ditt inlägg som var den primära orsaken till rensningen, främst ett som publicerades senare. En bedömning gjordes dock att vi behövde rensa bort flera inlägg för att slippa fler framtida "gnälliga" svar och negativa diskussioner.

Angående de mer kritiska inläggen (som "En buss brummar" inte skrev) verkar flera skribenter ha svårare och svårare att hålla inne sina negativa åsikter om flera olika av de 4-5 största bussföretagen i Sverige, men som vi alla vet har SvOF beslutat att deras diskussionsforum inte är rätt forum att framställa dessa åsikter.

En buss brummar


bilomnibussen

Censuren här börjar väga åt det vitryska hållet och så ska vi väl inte ha det. Jag får väl helt hovsamt efter att ha blivit kvastad två gånger i dag be att få tycka att Nobina kanske inte är den bäst lämpade att förvalta arvet efter de insomnade storheterna Statens Järnvägars Biltrafik och GDG Biltrafik AB. Jag får blott hänvisa till hur de förvaltade de historiska fordonen. Men det kanske man inte heller får tycka. Inget får störa de glada nördar som dväljes här och som aldrig satt sin fot i ett bussföretag som anställd.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Mitt förra inlägg gäller naturligtvis också Postens Diligenstrafik.
Mvh Jan G

Ersa

Vem som helst får starta sin eget diskussionsforum eller blogg och där utöva sin fulla yttrandefrihet, samt själv få ansvara för sina ord. Men detta forum bekostas och sköts av Svenska Omnibussföreningen i Stockholm, och de har sin fulla rätt att stifta vissa ordningsregler som administratorerna förväntas sköta. "Yttrandefrihet" går det inte att åberopa i alla lägen. Om jag t.ex skriver en insändare till en lokaltidning där jag kritiserar tidningens hållning till olika saker, så lär den inte komma i tryck. Sker även det pga "Vitrysk censur" även om tidningen är liberal? Skulle man jämförelsevis kunna lägga upp en massa inlägg med enbart klagomål på Veolia i Spårvägssällskapets forum utan att någon jouradministrator till slut säger ifrån? Nej, det är knappast troligt att alla ser genom fingrarna hur länge som helst.

Sen får man ju gärna formulera sin kritik på ett moget ansvarsfullt sätt. Korta arga fraser som låter som slagord hämtade ur ett demonstrationståg leder inte till någon vidare bra debatt, och brukar därför tas bort i de flesta forum.

bilomnibussen

Eftersom det här är ett busshistoriskt forum, ska man alltså inte heller få anföra kritik mot gamla firmor och deras ageranden omkring år 1935? För övrigt har jag inte kritiserat SVOF.
Mvh Jan G

Ersa

Jag vill minnas att Carl Bildt fick utstå hård kritik för att kommentarerna i hans blogg innehöll många olagligheter i from av bl.a rasistiska påhopp, och som ansvarig utgivare fick Bildt stå till svars över vad folk hade skrivit. Nu är jag ingen jurist, utan jag frågar bara öppet: Är inte SvOF på samma sätt ansvariga utgivare för detta forum?

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 05 mars 2011, 20:35:35 PM
Jag vill minnas att Carl Bildt fick utstå hård kritik för att kommentarerna i hans blogg innehöll många olagligheter i from av bl.a rasistiska påhopp, och som ansvarig utgivare fick Bildt stå till svars över vad folk hade skrivit. Nu är jag ingen jurist, utan jag frågar bara öppet: Är inte SvOF på samma sätt ansvariga utgivare för detta forum?


Alldeles riktigt. Det är därför vi har moderatorer. Vi kan inte tillåta att Bussnack blir en allmän klagomur, oavsett det gäller Veolia, Keolis, Nobina eller något annat företag. Det förstör snabbt stämningen och leder till ett otrivsamt och svårskött forum. Vi som är här gillar bussar, och vi ska trivas. Bussnack är inte avsett för fackliga eller politiska diskussioner.

Mats Karlsson

Citat från: Ersa skrivet 05 mars 2011, 10:29:18 AM
Historia och jubileum är ju något som inte många större bussföretag anser särskilt viktiga.
.....

Antagligen beror mycket pga att den dagliga verksamheten i de stora bolagen inte går ut på att blicka tillbaka, utan mest se framåt. Att lägga ner en hel del pengar på att visa sin historia ger ju ingen större vinst, och därför blir det tillslut främst vi lite mer insatta "nördar" som på idéell tid får berätta företagens historia via t.ex Spårvägssällskapet och SvOF.
Jag tror så här. Förr hade företagen sina egna trafiktillstånd, utvecklades på sina egna meriter inom sitt eget trafikområde och drevs av eldsjälar till personer. Ofta gick företagen i arv. På så sätt fanns en kontinuitet och röd tråd i verksamheten. Då gick det lätt att skriva om företagets historia och använda historien som grund för företagets framväxt och marknadsföring. Idag finns det företag som enbart finns till för att köra anbudsupphandlad trafik. Nobina är ett sådant. När ett förtag har valt denna inriktning har man inte kvar någon egen identitet länge. Man kör i stället på andras tillstånd, i andras färger och på andras villkor. Man har heller ingen stadigvarande hemort, utan trafikområdena växlar ständigt beroende på upphandlingarnas utgång. Dessutom vinner man trafiken på lägsta pris. Då finns det dels inget ekonomiskt utrymme att vårda någon historia, och dels, och kanske det viktigaste, inget intresse att tänka i historiska termer. Därför kommer nog inte Nobina att göra något väsen av att man en gång i hade annat namn, andra ägare och drevs på ett helt annat sätt. Vad skulle man vinna på detta?