110128 - ett kreativt datum

Startat av Gunnar D, 28 januari 2011, 13:26:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Metropolen 75128 på linje 119 står vid Hässelby Strand år 1963.
Många föredrar fyrställiga invnr så vi drar bort 7:an och adderar den till linjenr 119 vilket ger 126. Därifrån drar vi bort de summan av de övriga siffrorna (126-(5+1+2+8)) vilket ger 110. Sedan fogar vi det treställiga invnr 128 efter 110 vilket ger 110128 = dagens datum!  :D

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 28 januari 2011, 13:26:14 PM
Metropolen 75128 på linje 119 står vid Hässelby Strand år 1963.
Många föredrar fyrställiga invnr så vi drar bort 7:an och adderar den till linjenr 119 vilket ger 126. Därifrån drar vi bort de summan av de övriga siffrorna (126-(5+1+2+8)) vilket ger 110. Sedan fogar vi det treställiga invnr 128 efter 110 vilket ger 110128 = dagens datum!  :D

Mvh Gunnar
****
OJ, vilken mattelektion!
Eftersom alla inventarienummer började på 7, så slopades den siffran i början av 1970-talet, om jag inte minns fel. Minns att den invändiga skylten med vagnsnumret, ovanför vindrutan, hade övermålad 7:a.
Bilden är förstås jättesnygg, som vanligt  :)

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 28 januari 2011, 14:20:16 PM
****
OJ, vilken mattelektion!
Eftersom alla inventarienummer började på 7, så slopades den siffran i början av 1970-talet, om jag inte minns fel. Minns att den invändiga skylten med vagnsnumret, ovanför vindrutan, hade övermålad 7:a.
Bilden är förstås jättesnygg, som vanligt  :)

HJP

SS/SL:s bussar hade inga egentliga inventarienummer fram till dess det nya systemet med regskyltar typ ABC123 infördes. I stället använde man siffrorna i registreringsnumret som alltid började med 7. Hela 7xxxx-serien var alltså reserverad för SS/SL.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Strålande! Bildbetyg 5 kepsar, och mattebetyg likaså 5 kepsar. Medelbetyg således 5,0.

Verkar ha varit en bil som parkerat på eller nära inpå hållplatsen, därav den sneda angöringen till hållplatsen. Gissar också att det är i slutet av hållplatsen, eftersom varken hållplatstavla (vit?) eller väntande passagerare syns. Kanske är det avlösning, eller så var föraren sugen på att köpa en Top Hat i glasskiosken eller i tidningsståndet ... ;D
吉先生

Mr G

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2011, 17:41:07 PM
SS/SL:s bussar hade inga egentliga inventarienummer fram till dess det nya systemet med regskyltar typ ABC123 infördes. I stället använde man siffrorna i registreringsnumret som alltid började med 7. Hela 7xxxx-serien var alltså reserverad för SS/SL.


Jag har aldrig hört förut att hela A7XXXX-serien var reserverad för SS/SL, däremot att A74XXX, A75XXX och A76XXX skulle vara det. Vilket som stämmer vet jag inte.

Däremot vet jag säkert att SS hade många bussar som började på andra siffror än 7. A16XXX, A305XX, A1XXX är de jag kommer på så här på rak arm. Kan säkert finnas flera.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 28 januari 2011, 19:19:59 PM
Jag har aldrig hört förut att hela A7XXXX-serien var reserverad för SS/SL, däremot att A74XXX, A75XXX och A76XXX skulle vara det. Vilket som stämmer vet jag inte.



Du har säkert rätt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2011, 17:41:07 PM
SS/SL:s bussar hade inga egentliga inventarienummer fram till dess det nya systemet med regskyltar typ ABC123 infördes. I stället använde man siffrorna i registreringsnumret som alltid började med 7. Hela 7xxxx-serien var alltså reserverad för SS/SL.
****
Nja, jag minns en liten svart skylt ovanför vindrutan, vid förarplatsen. Där stod (fritt ur minnet) "Vagn 7xxxx". Senare, när de nya reg-skyltarna kom, målades de fyra sista siffrorna på utsidan, och 7:an målades över, på den lilla skylten.
Rätta mig om jag minns fel.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 28 januari 2011, 23:50:35 PM
****
Nja, jag minns en liten svart skylt ovanför vindrutan, vid förarplatsen. Där stod (fritt ur minnet) "Vagn 7xxxx". Senare, när de nya reg-skyltarna kom, målades de fyra sista siffrorna på utsidan, och 7:an målades över, på den lilla skylten.
Rätta mig om jag minns fel.

HJP

Så minns jag också att det var .

/Gunnar

Mr G

Stod det verkligen "Vagn" framör inventarienumret? Minns att Gunnar har visat bild på en sån skylt här tidigare, och var det inte så att det endast stod "75128" el motsvarande på den lilla skylten.
吉先生

Gunnar D


Citat från: Mr G skrivet 29 januari 2011, 13:07:16 PM
Stod det verkligen "Vagn" framör inventarienumret? Minns att Gunnar har visat bild på en sån skylt här tidigare, och var det inte så att det endast stod "75128" el motsvarande på den lilla skylten.

Ovan bild på den vanligaste skylten på vänsterbussar under 60-talet och sedan på de högerombyggda Capitolerna. På exvis H32 däremot var det en annan typ av skylt med något mer text vill jag minnas.
Någon som kan visa bild på en sådan?

/Gunnar

HJP

****






En bild säger mer än tusen ord, sägs det. Vad säger då två bilder  :D
I januari 1973, plåtade jag denna bild, som jag även gjorde en delförstoring av.

Tur att jag fått igång skannern  ;)

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 29 januari 2011, 16:57:34 PM
****
En bild säger mer än tusen ord, sägs det. Vad säger då två bilder  :D
I januari 1973, plåtade jag denna bild, som jag även gjorde en delförstoring av.

Tur att jag fått igång skannern  ;)

HJP

En Nybodabüssing också!
Tack!

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 29 januari 2011, 18:34:55 PM
En Nybodabüssing också!
Tack!

/Gunnar
****
Jajamensan!
Vid den här tiden hade jag flyttat från Hornsberg, till Nyboda.

HJP