Info om bussgaraget och bussbolaget i Sigtuna önskas

Startat av Vargklo, 19 december 2010, 19:17:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vargklo

Vi är nyinflyttade i Sigtuna, och vi har fått reda på att vårt hus är känt som "bussgaraget" av de i staden som har långa minnen. Huset ska ha byggts 1931 av en Valfrid Wikman som då var direktör för det lokala bussbolaget i Sigtuna. Huset byggdes riktigt stort för att både rymma ett bussgarage i källaren (ca 96 m2) och hela fyra lägenheter för inneboende busschaufförer. Utanför vid vägen fanns bensinpump.

Historien förtäljer vidare att Sigtuna bussbolag såldes till SJ, och ingick sedermera i SL.

Jag vore mycket intresserad om någon vet mer om historien, och kanske har bilder på bussar från den tiden.

Bifogat är bild på huset idag (Olofsgatan 8 i Sigtuna) och även en bild på en regel med godsmärkning från 1931 (S:t Olausgatan 8, Sigtuna bussgaraget).






Jag får inte riktigt bildlänkarna att fungera, så jag bifogar url här:
http://flic.kr/p/937DzY
http://flic.kr/p/934wRZ

Ersa

Jag har inga svar, men försöker istället att få till dina bilder att visas här nedan:




Vargklo

Tack för hjälpen!

Källarplanet längst till höger på bilden var alltså själva bussgaraget (infart från baksidan). Källarplanet under huset var tung bussverkstad.

HB

Bussbolaget "S Wickman" (stavades inte Wikman i statens handlingar) övertogs av SJ 28 april 1944. Priset var 400.000 kr varav 255.000 var värde och resterande 145.000 benämndes som "goodwill". I verksamheten ingick 9 st bussar, 2 lastbilar, 1 personbil samt 4 godssläpvagnar. Även motorkryssaren Sigtunaturisten II ingick i övertagandet. Fakta om båten finner du på http://www.skargardsbatar.se/sigtunaturisten2_1938/

Personalen bestod av 11 personer, varav 1 stod som verkstadspersonal. Fastigheten "Stadsäga nr 121 (Kyrkogärdet) ingick också. Man fick mycket för 400.000 på den tiden...

Fordonen var följande:

Vägbuss :
Inv.nr.   Reg.nr.   Fabrikat
657C   B7555   Volvo   
658B   B7477   Volvo
659B   B4573   Volvo
660B   B3528   Volvo
661B   B8612   Volvo
662B   B5490   Volvo
663B   B4258   Volvo
664B   B11332   Volvo
665A   B3388   Volvo
Lastbil:
3113   B1720   Volvo
3114   B2470   Scania
Personbil:
4012      Opel Kapitän
Godssläpvagn:
6962   B16
6963   B209
6964   B210
6965   B428

Lycka till med bussgaraget/villan.

/Henrik/

HB

Lite mer fakta om bussbolaget. Källa är boken "Omnibustraafiken och linjetrafiken med lastbilar i Sverige" utgiven 1938.

Sigtuna Omnibusföretag, V S Wikman

Koncesion för linjerna Märsta-Sigtuna, Sigtuna-Uppsala (över tullen), Sigtuna-Uppsala (över Haga Venngarn), Sigtuna-Erikssund-Uppsala, samtrafik med linjen Håtuna-Skokloster-Stockholm. Turistbåt med SJ rundtursbiljett Sigtuna-Skokloster-Graneberg.

Trafiken började 1926 av V S Wikman på linjen Sigtuna-Uppsala. Samtrafik med SJ sedan 1929. Regelbunden postbefodran Märsta-Sigtuna.

Vägbuss :
Reg.nr.   Fabrikat   Årsm   Hkr   Sittande
B5490   Volvo   1936   75   32
B8612   Volvo   1936   80   31
B3983   Volvo   1933   65   25
B4258   Volvo   1935   75   39
B7477   Reo   1935   85   38
B6151   Intern.     1929   50   23
B7816   Chevrolet   1931   50   20
B8808   Ford   1937   85   26
B7555   Rochet   1931   90   39
Lastbil:
B8524   Volvo   1936   78
B6470   Fordson   1934   65

Man hade då 12 anställda samt körde totalt 900 km per dag.

/Henrik/

Vargklo

Underbara fakta.

Ni som är "inne" i busshistorien har kanske en länksida till bilder på bussar som motsvarar de modeller som finns i inventarieförteckningarna ovan?

Fastigheten vi bor på heter mycket riktigt Kyrkogärdet 3.

Direktör Wickman/Wikman var dessutom den store donatorn till Sigtuna brandkår (finns på granntomten till vårt hus). Jag har sett ett inramat foto på brandstationen med dess första brandbil, skänkt av direktören på 1930-talet.

Fredrik Mattsson

lite överkurs kanske ;)

Valfrid Samuel Wickman föddes: 1881-07-07 Dalvik uti Vika socken, Kopparberg. död: 1943-07-21

far: Karl August Wickman (född: 1854-11-24 död: 1942-07-30)
mor: Eva Elisabet Wickman född: Björk (född: 1856-10-01 död: 1938-10-05)

Vargklo

Tack för den extra informationen. Det verkar ju rimligt att hans arvingar, om han ens hade några, inte ville driva hans bussverksamhet vidare, utan sålde verksamheten till SJ ett år efter hans död.

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 december 2010, 22:38:53 PM
Dum fråga ;)

Fartyget, användes det i SJ:s regi innan det överläts året efter (1945) och isåfall tillhörde det då SJ:s övriga rederiverksamhet, senare SJ Färjedriften och sedermera Sweferry.

Nja, nu spekulerar jag bara, men förmodligen köpte SJ verksamheten för att komma åt koncesionerna för linjetrafik med buss. Båten fick man liksom på köpet, och avyttade den verksamheten så fort det bara gick. /Henrik/

Fredrik Mattsson

Citat från: Vargklo skrivet 21 december 2010, 22:07:42 PM
Tack för den extra informationen. Det verkar ju rimligt att hans arvingar, om han ens hade några, inte ville driva hans bussverksamhet vidare, utan sålde verksamheten till SJ ett år efter hans död.

det var så lite, han stod i vilket fall som ogift vid hans död.

sweman

Jag såg för en tid sedan inne i väntsalen vid Märsta station ett litet inramat foto på väggen föreställande fronten på två gamla bussar (torpedbyggen) varav åtminstone den ena är skyltad SIGTUNA plus något mer. Jag tror t o m att registreringsnumret är synligt. Någon som har vägarna förbi kanske kan kontrollera hur det förhåller sig.

Arne Porsman

Vargklo

Citat från: HB skrivet 19 december 2010, 22:22:48 PM
Lite mer fakta om bussbolaget. Källa är boken "Omnibustraafiken och linjetrafiken med lastbilar i Sverige" utgiven 1938.

Vägbuss :
Reg.nr.   Fabrikat   Årsm   Hkr   Sittande
B5490   Volvo   1936   75   32
B8612   Volvo   1936   80   31
B3983   Volvo   1933   65   25
B4258   Volvo   1935   75   39
B7477   Reo   1935   85   38
B6151   Intern.     1929   50   23
B7816   Chevrolet   1931   50   20
B8808   Ford   1937   85   26
B7555   Rochet   1931   90   39
Lastbil:
B8524   Volvo   1936   78
B6470   Fordson   1934   65

Man hade då 12 anställda samt körde totalt 900 km per dag.

/Henrik/

Hej alla,

Jag skulle mycket gärna vilja få länkar till bilder på hur dessa bussar såg ut, dvs Volvo m fl mäsken från mitten av 30-talet. Finns det något fotoarkiv som någan skulle kunna länka till. Är det dessutom så att det går att spåra om någon av dessa bussar finns bevarade än idag?

Tacksam för svar!

BengaB40

Hej! Eftersom jag är SJBuss-intresserad har jag tagit del av tidigare inlägg i den här tråden. Signaturen HB har tidigare gett information om inv.nr för de bussar som SJ tog över 1944. Den enda buss jag med säkerhet kan identifiera är 657C, en Volvo bulldog från 1942, den största och modernaste i den övertagna samlingen. Typbeteckning B40, 140 hk bensinmotor, 37 sittplatser och 5.3 meter axelavstånd. Den här modellen tillverkades av Volvo mellan 1937-1946 i endast något över 100 exemplar, fanns också med 6 meter axelavstånd och kallades då för B41, motsvarade LV290 Långnosmodellen på lastbilssidan i Volvos tillverkningsprogram. Motortypen FB fanns också i Hesselmanvariant FBH. Hälsn. BengaB40