Bussar på och i närheten av Norra Bantorget i juli 1990 del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 november 2010, 10:24:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag börjar fotosafarin i hörnet av Cityterminalen och ser denna expressbuss från Swebus svänga in på terminalen.


Den här flygbussen fotograferade jag också någon månad tidigare på samma plats. Så det är ingen reprisbild men bra nära.


Så gick jag vidare mot Norra Bantorget, där det i vanlig ordning var många bussar på parkeringen. Bland annat denna dubbeldäckare från Interbus i Göteborg.


Den här bussen har haft många ägare men när fotot togs körde den för Smålandsbussen och EuroTrips Busstjänst till dåvarande Jugoslavien.


En Scania CR145 har överlevt som utställningsbuss. Detta är Gerröd, tidigare Wallenbergska Nyköpings Omnibustrafik 785 och SLT 595. I bakgrunden en flyttbuss med Helmark-kaross. Offrade ingen bildruta på den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mil

Den gröna bussen som du säger är en flytt buss stämmer ej. Den tillhörde då en bil uthyrningsfirma i Halmstad , de var specialiserade på att hyra ut turnébussar så detta är en sådan buss. De namnsatta sina bussar med som typ dunderklumpen, heffaklumpen sedan som perosn namn etc med.

http://www.allwayshyrfordon.se/

Staffan Sävenfjord

Citat från: mil skrivet 16 november 2010, 10:34:25 AM
Den gröna bussen som du säger är en flytt buss stämmer ej. Den tillhörde då en bil uthyrningsfirma i Halmstad , de var specialiserade på att hyra ut turnébussar så detta är en sådan buss. De namnsatta sina bussar med som typ dunderklumpen, heffaklumpen sedan som perosn namn etc med.

http://www.allwayshyrfordon.se/

Bussen är byggd som de flyttbussar som Helmark byggde vid samma tid. Men en katt blir ju inte en häst bara för att den växer upp i ett stall. Så stort tack för klarläggandet!

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)



Ersa

Och 20 år senare har mycket lite förändrats. Swebus och FAC:s bussar kommer fortfarande in från sina respektive håll som på bilderna och en Interbus kan rulla förbi på Vasagatan. Detta medan bussar från Smålandsbussen och Stup Vrsac står parkerade inne på själva terminalområdet.

Helge

Den översta van Hoolen ser ut att vara en av de 2,6 m breda som kom ca 1984. Man ser på fronten att den är något bredare mellan lamporna än "standard"

Staffan Sävenfjord

Citat från: Helge skrivet 17 november 2010, 21:35:59 PM
Den översta van Hoolen ser ut att vara en av de 2,6 m breda som kom ca 1984. Man ser på fronten att den är något bredare mellan lamporna än "standard"

Ja, den är från 1984 och är 2,6 meter bred enligt SBH. Så det var en skarp iakttagelse.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Helge

Vad jag kommer ihåg var det just 1984 det blev tillåtet med största bredd 2,60m istället för 2,50m. Linjebuss hade ett antal ex också.
Undrar om någon kommer ihåg den dubbelaxlade B10M van Hool som gick mellan Sundsvall och Umeå som någon sorts provbuss kring 1984-1985 med en upptrimmad motor som gick grymt. Problemet var att man var tvungen att ha en lastbilslåda med hög och låg och fördelningsväxel, tror det blev 18 växlar. Det innebar att man lätt kunde trolla bort sig och fick "boota om".

Greger Larsson

Citat från: Helge skrivet 20 november 2010, 22:31:50 PM
---
Undrar om någon kommer ihåg den dubbelaxlade B10M van Hool som gick mellan Sundsvall och Umeå som någon sorts provbuss kring 1984-1985 med en upptrimmad motor som gick grymt. Problemet var att man var tvungen att ha en lastbilslåda med hög och låg och fördelningsväxel, tror det blev 18 växlar. Det innebar att man lätt kunde trolla bort sig och fick "boota om".

Du menar antagligen LB189..
se denna tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18373.0 och sista inlägget i den.
Första 2,60-bussarna till LB i Norrland torde väl ha varit Astralerna 440-441 som kom sommaren -84

Helge

Låter som det skulle varit den. Vad jag minns var den upptrimmad och det var därför den behövde en kraftigare låda :)

Greger Larsson

Citat från: Helge skrivet 21 november 2010, 15:28:10 PM
Låter som det skulle varit den. Vad jag minns var den upptrimmad och det var därför den behövde en kraftigare låda :)

Jovisst var det så. Den var fältprovsbuss för intercoolermotorn som kom i B10:an några år senare.

Helge

Kul att få fräscha upp lite gamla minnen!
Men däremot var det inte Astraler som kom som 2,60 1984. Vad jag kan komma ihåg var de Astralerna som kom till Sverige 1984  2,50 breda. Men kan ha fel. Däremot kom en del Alizee med 2,60 bredd - i alla fall till Linjebuss i Umeå

Greger Larsson

Citat från: Helge skrivet 21 november 2010, 21:16:53 PM
Kul att få fräscha upp lite gamla minnen!
Men däremot var det inte Astraler som kom som 2,60 1984. Vad jag kan komma ihåg var de Astralerna som kom till Sverige 1984  2,50 breda. Men kan ha fel. Däremot kom en del Alizee med 2,60 bredd - i alla fall till Linjebuss i Umeå

Mitt minne säger att första 2,60-bussarna var LB445-446 och LB450-451 som kom runt årsskiftet 84/85, men nu är ju minnet inte längre något att lita på ;) så jag kollade i bilregistret eftersom ett par av Astralerna finns kvar och där anges bredden 260 cm. Det kan ju vara fel, men samtidigt har jag ett minne av att LB hade några bussar med 2,50:s front och bakdel medan karossen var 2,60.