Bussar i Wien och övriga Österrike i juni 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 14 november 2010, 09:56:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Utan problem kom vi fram till Wien, mycket tack vare Scandoramas yngste reseledare. Han var bara 19 år men mycket duktig. Han gjorde sedan en karriär som resejournalist och författare av resehandböcker. Överhuvudtaget gick det bra för de av Scandoramas reseledare som jag åkte med. En slutade som vd för Scandorama och en startade bussbolag tillsammans med sin man. Bussen vi åkte med kom från Dacke Buss och hade den ovanliga men praktiska dörrställningen 1-0-1.



Även ett par bussar som körde för Ölvemarks var i Wien samtidigt. Dessas avvikande färgsättning visade sig vara ett lyckokast. Medan det i Helsingør och Puttgarden samt om flera Scandorama-bussar rastade samtidigt alltid var någon som kom in i fel buss hände detta inte i de bussar som hade avvikande lackering.




Lite utflykter i trakten visade på turistbussar av olika storlek, kvalitet och nationalitet.






Slutligen två stadsbussar i Wien. Ljusförhållandena var inte de bästa.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

SL i Wien

Hej Staffan,
Tack för dessa bilder från min hemstad.   :D
Dubbeldäckarna på linjen 13 A försvann tyvärr strax efter fotot.
För närvarande är det normalbussar som används där med ett intervall på 2 minuter.
Införandet av en spårvagn diskuteras intensivt i flera år.
Hälsningar Markus

Fredrik Gelin

Härliga bilder på busstyper som börjar bli sällsynta , åtminstone på våra breddgrader i takt med att Ryssarna får råd att köpa upp sig.
Jag misstänker att Gräf & co hade något ihop med MAN redan när bilderna togs med tanke på karossernas likhet?
Det fanns ju iofs något slags Tysk normbuss har jag för mig att det diskuterats här på forumet tidigare, men det skilde ju ändå lite mellan MAN och MB O305 tycker jag.
//Fredrik

SL i Wien

1971 slogs Gräf & Stift 1971 samman med den österrikiska Automobil Fabriks-AG till den österrikiska tillverkaren Gräf & Stift AG, och samma år köptes företaget av MAN AG.

Bussarna hade alla en LPG-motor från MAN och med undantag av dubbeldäckaren hade de en mittmotor.
Genom Volvos förvärvet av Steyr var den nästa generation bussar i Wien nästan oavbrutet från Volvo. När Volvofabriken i Wien stängdes i slutet av 90-talet bygdes särskilda MAN (och även Lion City) direkt av Wiener Linien i samarbete med Siemens och MAN komponenter. Alla bussar som bedrivs av Wiener Linien har fortfarande en LPG-motor från MAN.

MAN kommer at lägga ned tillverkningen av LPG-motorer i slutet av 2010. Därför har många provfordon med CNG motorer kommit till Wien. Det kommer även en Scania OmniLink Ethanlo-Hyprid inom en snar framtid till Wien.
Det verkar som om MAN´s dominans över årtionden in Wien nu kommer till ett slut ...