SL Historia från 1990-talet 83

Startat av Bussmicke, 03 november 2010, 19:30:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten


christian berg

Tack för dessa och de andra fina 90-talsbilderna!

Christian B

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan P

Hej

Hur länge fanns modellen med fyra halvljus kvar?

mvh Stefan P

Mikael T Nilsson

Citat från: Stefan P skrivet 05 november 2010, 12:14:28 PM
Hej

Hur länge fanns modellen med fyra halvljus kvar?

mvh Stefan P

Hos SL-Buss var det 1983, hos SJ-Buss 1984 (eller 85), tror jag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Tänker du på leveransår då?
De var väl i trafik betydligt längre än till -83 hos SL-Buss?

Designen med fyra lyktor fram levde vidare hos nästan samtliga entreprenörer i SL-trafiken ett bra tag till.
Busslink pensionerade ju inte H22:orna förrän en bit in på 2000-talet.
//Fredrik

yngrot

Reklamen på bild 1 var ju kul !   Annars minns jag denna vagntyp som hemsk .. skrammel och drag + dålig värme ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Citat från: yngrot skrivet 06 november 2010, 17:29:18 PM
Reklamen på bild 1 var ju kul !   Annars minns jag denna vagntyp som hemsk .. skrammel och drag + dålig värme ..

Nu blandar du nog ihop dem med någon annan modell. Mycket illa har sagts om H2, men det alla har att lägga fram som positivt om dem är just att de var grymt varma och sköna på vintern. Det jag hört om H50 (Volvo B59) stämmer bättre in på din beskrivning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Karsten skrivet 06 november 2010, 18:07:25 PM
Nu blandar du nog ihop dem med någon annan modell. Mycket illa har sagts om H2, men det alla har att lägga fram som positivt om dem är just att de var grymt varma och sköna på vintern. Det jag hört om H50 (Volvo B59) stämmer bättre in på din beskrivning.

Det yngrot tänker på är säkert de Volvo B58 Säffle som kom till Borås Lokaltrafik 1976-1977 (nummer 166-189). De var snarlika H50 från samma tid i utseendet även om H50 hade B59-chassi. Detta var under några år då Säffle hade stora kvalitetsproblem. Även SJ Buss hade B58-or från samma tid och hade stora problem med bland annat att det regnade in i dem.

H2 började levereras 1981 och då hade Säffle fått ordning på kvalitetsbristerna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Precis Staffan  de var inte bra ..  dessutom vad gäller värmen så blev det ju inte bättre av att B-L på den tiden inte hade glykol i kylsystemen och därför inte hade nån termostat heller utan det var full cirkulation till kylet så motortempen var alltid låg .. lägg till då att det drog som f-n runt förarplatsen så kan man förstå att vi verkligen inte gillade dessa Säffle och inte mkt bättre var nästa leverans heller vagn 243-247 ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: Karsten skrivet 06 november 2010, 18:07:25 PM
Nu blandar du nog ihop dem med någon annan modell. Mycket illa har sagts om H2, men det alla har att lägga fram som positivt om dem är just att de var grymt varma och sköna på vintern.

Det enda egentliga felet på H2 var väl att de var för vanliga. Man saknade dem inte förrän man insåg vad som skulle komma i stället. (H17  :()

Karsten

Citat från: JDS skrivet 06 november 2010, 20:25:25 PM
Det enda egentliga felet på H2 var väl att de var för vanliga. Man saknade dem inte förrän man insåg vad som skulle komma i stället. (H17  :()

Nu ska vi inte gnälla på H17, de var också riktigt trevliga (dessutom perfekta stadsbussar). H17 utrotade H50, en välgärning tycker nog många.

Det som tog kål på H2 (och H11) i innerstaden var de där hemska MaxCibussarna, vilka vi nu tycker är toppen.

JDS

Citat från: Karsten skrivet 06 november 2010, 23:21:11 PM
Nu ska vi inte gnälla på H17, de var också riktigt trevliga (dessutom perfekta stadsbussar). H17 utrotade H50, en välgärning tycker nog många.

Det som tog kål på H2 (och H11) i innerstaden var de där hemska MaxCibussarna, vilka vi nu tycker är toppen.

Precis, bussar är alltid som bäst strax innan de tas ur trafik. Men vänta nu, H18 hann väl "aldrig" gå på 54?

Karsten

Citat från: JDS skrivet 06 november 2010, 23:29:13 PM
Precis, bussar är alltid som bäst strax innan de tas ur trafik. Men vänta nu, H18 hann väl "aldrig" gå på 54?

Jodu, sista året i alla fall. Sista turen tror jag gick med H18E 5118.