SL kör vitt - mars 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 september 2010, 18:37:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det är kanske bäst att påpeka att SL inte bara körde svart i mars 1990. De körde vitt också. Efter att ha åkt från Dalarö till Vattugatan hade jag bokat in en tid hos Svenska Neoplan, som då höll till i Västberga. Efter ett välvilligt mottagande tog Claus och Stefan med mig in  till stan för att visa att man hade en provbuss ute på den korta linjen 58, som gick Norrbacka-Odenplan-Norra station. Bussen blev sedan Örnsköldsviks Buss 84 och Göteborgs Spårvägar 8.







Nu kanske det är många som glömt hur SL-bussarna brukade se ut vid den tiden. De kunde se ut så här:





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Notera hur turbrickan plikttroget medförts och elegant monterats på bästa sätt!

/Ted

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 28 september 2010, 19:47:03 PM
Notera hur turbrickan plikttroget medförts och elegant monterats på bästa sätt!

Tur 1 av totalt....1? ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 28 september 2010, 20:07:07 PM
Tur 1 av totalt....1? ;)

Ja, det var i alla fall bara en buss ute vid lunchtid när jag tog bilderna. Jag tror inte det var några fler i rusningen heller. Det här var en linje som inte var alltför väl nyttjad.

Men turbricka skulle det vara. Allt annat var tjänstefel.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Den rackarn varken såg jag eller hörde talas om när det begav sig. Antar att försöket inte föll väl ut eftersom SL inte köpte någon. Överlag var SL svala för tanken att köpa små bussar, men man köpte ju till slut några små VanHool till Skeppsholmslinjen. Var det före eller efter försöket med den vita?

Annars var ju H50-bussen med VanHool-kaross, nr 4553, stadig utövare av linje 58.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 28 september 2010, 20:45:35 PM
Den rackarn varken såg jag eller hörde talas om när det begav sig. Antar att försöket inte föll väl ut eftersom SL inte köpte någon. Överlag var SL svala för tanken att köpa små bussar, men man köpte ju till slut några små VanHool till Skeppsholmslinjen. Var det före eller efter försöket med den vita?

Annars var ju H50-bussen med VanHool-kaross, nr 4553, stadig utövare av linje 58.

När bilden togs kördes Skeppsholms-linjen av Wasatrafik med en Volvo FL614 Helmark. Sedan hann Wasatrafik med van Hool Buster innan SL köpte egna. Så det var långt efter som SL köpte dessa van Hooler.

Jag vet inte om avsikten var att SL skulle köpa någon sådan här Neoplan. Det var nog snarare Svenska Neoplan som var pådrivande. Såväl bussföraren som de få resenärerna var dock mycket nöjda med bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Var körde SL med Ontario II?

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 30 september 2010, 18:12:58 PM
Var körde SL med Ontario II?

M.v.h.
Ola


Bland annat i Nacka och Haninge. I det senare fallet med Wasatrafik som underentreprenör. Bilder kommer...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 september 2010, 18:49:19 PM
Bland annat i Nacka och Haninge. I det senare fallet med Wasatrafik som underentreprenör. Bilder kommer...

Det ser jag fram emot!

M.v.h.
Ola, Ontariointresserad (=oerhört störd?)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 30 september 2010, 19:11:22 PM
Det ser jag fram emot!

M.v.h.
Ola, Ontariointresserad (=oerhört störd?)

Jag börjar visst bli gaggig. Jag har ju redan visat dem
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=34973.msg256096#msg256096
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kristofer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 20:11:51 PM
Ja, det var i alla fall bara en buss ute vid lunchtid när jag tog bilderna. Jag tror inte det var några fler i rusningen heller. Det här var en linje som inte var alltför väl nyttjad.

Men turbricka skulle det vara. Allt annat var tjänstefel.


Har för mig att det fanns tur 1 och tur 2. Dock ej samtidigt. Man hade alltså inte samma vagn igång hela dagen.

Förresten gick linjen Roslagstulls sjukhus - Odenplan - Norrbackainstitutet, men när man rev Norrbackaområdet för att bygga Norra länken så kortades linjen till Roslagstulls sjh - Odenplan - Norra station. Däremot har sträckningen aldrig varit Norrbacka - Odenplan - Norra station som föreslogs i ursprungsinlägget.

Kuriosa: Nån gång i övergången 70/80-tal fick jag och en kompis åka med kompisens morbror som körde 58:an. Han berättade att han brukade utnyttja de väl tilltagna vändtiderna till att konstruera platsbiljetter som han sedan delade ut till de fåtaliga passagerarna. Förvånansvärt många passagerare satte sig på den tilldelade platsen (ja, han hade numrerat sittplatserna också).
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.