Mera Katrineholmsbilder del 2

Startat av v-aros, 18 augusti 2010, 01:23:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

v-aros

Del 2















Mvh V-aros

Stefan P

Hej

Kul att se fd. Länsbussarna 308 i så fint skick.
Varifrån kommer BRB 282 ovh vilken sorts buss är det?

mvh Stefan P

K R

Citat från: Stefan P skrivet 18 augusti 2010, 16:28:50 PM
Hej
Varifrån kommer BRB 282 ovh vilken sorts buss är det?
mvh Stefan P

Citat från: v-aros skrivet 18 augusti 2010, 01:23:32 AM



Mvh V-aros

Hej!

Det är en Scania-Vabis BF56 med Säfflekaross från 1965.
En omställningsbuss inför högertrafiken med även en dörr på vänstersidan bakom framaxeln.
Levererad, enligt de uppgifter jag har tillgång till, till Harald Gustafssons Omnibustrafik AB och då registrerad som E682
(som synes i fronten). Bussen finns fortfarande i familjen, då den tillhör Anders Haraldsson, Rystad Buss.

Finns på bild i boken "Alla våra bussar" på sid 138, dock är den bilden spegelvänd!

mvh K R

Staffan Sävenfjord

Citat från: K R skrivet 18 augusti 2010, 18:12:34 PM
Hej!

Det är en Scania-Vabis BF56 med Säfflekaross från 1965.
En omställningsbuss inför högertrafiken med även en dörr på vänstersidan bakom framaxeln.
Levererad, enligt de uppgifter jag har tillgång till, till Harald Gustafssons Omnibustrafik AB och då registrerad som E682
(som synes i fronten). Bussen finns fortfarande i familjen, då den tillhör Anders Haraldsson, Rystad Buss.

Finns på bild i boken "Alla våra bussar" på sid 138, dock är den bilden spegelvänd!

mvh K R

Bussen är numera registrerad på Omnibuslinjen Ö.Harg-Rystad-Linköping-Ekängen Handelsbolag, som också ägs av familjen Haraldsson. Alltså inte Rystad Buss, som är det nya namnet på H Gustafssons Omnibustrafik AB.  Omnibuslinjen HB, som det kallas i t ex fordonsregistret, används för att registrera en del av Haraldssons museibussar.

Anders Haraldsson är för övrigt troligen Sveriges största bussägare. Även om de flesta bussarna är i modell. Han uppger själv att han har över 3 000 modellbussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: v-aros skrivet 18 augusti 2010, 01:23:32 AM
Del 2





Mvh V-aros

Det roliga var att Uppsalaödlan (EUJ 111) och den här grön-silverfärgade bussen stod efter varandra och båda är Säffle. Som framgått i en annan tråd så var det jag som hade den stora äran att få framföra ödlan :D
Men jag fick också här tillfälle att prata med föraren av den här andra trevliga Säfflen. Vi passade också på att jämföra två olika generationer Säffle vilket vi hade ett lysande tillfälle att göra här :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.