SL-bussar vid Skanstull i september 1989

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 augusti 2010, 22:22:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Väl tillbaka i hemstaden, som på den tiden var Stockholm, passade jag på att knäppa lite bussar runt Skanstull en tidig septembermorgon.



















Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Karsten

Vilket fantastiskt trevligt bildsvep! :D

En rättelse och en fråga dyker dock upp.

6109 är inte en H25, utan en H24.

Linje 832, hur gick den 1989?

K R

Citat från: Karsten skrivet 02 augusti 2010, 22:36:19 PM
Vilket fantastiskt trevligt bildsvep! :D

Hej!

Jag håller med om ovanstående citat!
Några kommentarer och reflektioner:

H2 6476 verkar utrustad med en liten detalj som tyder på att den användes som reservvagn på den speciella Djurgårdslinjen,
som på sin tid mestadels trafikerades med de då reklammålade H2 6474 och 6475...

H11 5915 gick första dagarna i trafik utan påsatt vagnsnummer efter att ha fått SL86-lackering och när den väl märktes upp
fick den som enda H11 den äldre tunnare typen av siffror som annars användes till den äldre oxblodslackeringen (SL67).

Tre bilder uppvisar 800-bussarnas vändning vid hörnet Ringvägen/Södermannagatan, där man körde in på lokalgatan
för att sedan vända i korsningen och köra tillbaka mot Skanstull för uppställning och lastning på de olika linjerna.

mvh K R


Anders Lundén

Citat från: Karsten skrivet 02 augusti 2010, 22:36:19 PM
Vilket fantastiskt trevligt bildsvep! :D

En rättelse och en fråga dyker dock upp.

6109 är inte en H25, utan en H24.

Linje 832, hur gick den 1989?

Mycket trevliga bilder. Du får gärna visa mer :)

832 Farsta C - Brandbergen(Söderbyleden)

// Anders

Bussmicke

Trevliga bilder men den på 6157 hade jag gallrat bort redan efter framkallningen. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

MUMS!

Staffan! Tack för underbara bilder!  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Stefan P

Hej

Vilka bilder, tänk att få se Scania 112 5195 med vikdörrar som fungerade mycket bättre och en väldigt bra buss.

mvh Stefan P

Matte

Citat från: Bussmicke skrivet 05 augusti 2010, 01:12:49 AM
Trevliga bilder men den på 6157 hade jag gallrat bort redan efter framkallningen. ;)

Men det va bra att han inte gallrat bort den då. För då hade jag inte fått se bilden på den 1a bussen jag körde i linje trafik 2001 när jag började köra buss. Och under den tiden som den fanns i Handen när jag körde där så gillade jag den och det va min favorit vagn. Frågade efter den ofta när jag skulle få en vagn av Trafikledningen.