GDG Kalkyl nr

Startat av 1896, 03 maj 2010, 10:32:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896


1896

När vi ändå håller på, kan vi väl ta 2027 också, vart kom den ifrån ? Var det en Volvo B58 Neoplan, som man fick i samband med något företags köp ? Finns väl någon tråd om det också, men jag orkar inte leta.... Reg nr ?

S Svensson

Citat från: 1896 skrivet 27 maj 2010, 15:25:34 PM
När vi ändå håller på, kan vi väl ta 2027 också, vart kom den ifrån ? Var det en Volvo B58 Neoplan, som man fick i samband med något företags köp ? Finns väl någon tråd om det också, men jag orkar inte leta.... Reg nr ?
Vi får fråga Mats om komplettering. Vad jag antecknat är det CZC755 övertagen från Sörlings som fanns utanför Gästrike Hammarby (dvs utanför Sandviken).Har antecknat att 2 st övertogs 1973-12-01.
Jag har antecknat regnr efter foto på bussen och fotot tillhör en av dess förare. Bussen "råkade" ut för haveri mot en pelare i Leksand eller ?
Kanske j-å har foto på den ? Den andra har jag fn inte hittat regnr till.

1896

Det var i S-kurvan under järnvägsviadukten i Rättvik det hände, den där kurvan har man byggt bort numera. Vad var det andra för buss ?

j-a

Jo jag har bild på 2027 men inte i GDG lacken utan med orginalutseendet,där är den brun och vit,gick en tid med den innan den blev omlackad och det var ganska nära inpå olyckan i Rättvik som den fick GDG färg.Ska leta lite om jag kan hitta bilden

1896

Vad var det för reg nr på 1302 ? GAZ någonting ? Gick väl i Vänersborg, vart tog den vägen sedan ?

Ulf Fernestad

Citat från: 1896 skrivet 28 maj 2010, 18:26:42 PM
Vad var det för reg nr på 1302 ? GAZ någonting ? Gick väl i Vänersborg, vart tog den vägen sedan ?
GAZ 358, har varken chassie eller modellbeteckningen 1302, kommer från Grunds busstrafik 1983

1896

#67
Nej, men inv nr....  ;D

Vad var det för buss ? För det var väl ingen V8:a ?

Hittar den inte i SBH....

bilomnibussen

Hej! Tidigare har skrivits om 3828 som var placerad i Ludvika och gick på linjen Ludvika-Fredriksberg. Den var må-tors garagerad i Fredriksberg och utgick därifrån. Fredag em tog föraren en vanlig linjebuss då det var mera folk och förmodligen inget eller lite gods, ofta var det 1656. På lördagarna gick det nog en tur med utgångspunkt från Ludvika liksom på söndagskvällarna, båda med vanlig buss. Med godsbussen kördes all mjölk till affärer i Sunnansjö och Fredriksberg, post, vanligt bussgods samt en del ASG-gods. Den där mjölklastningen var en liten vetenskap. När bussen anlänt till Ludvika på morgonen fick föraren åka till Busks åkeri och lasta mjölk från ett lastbilssläp. Det vanliga sortimentet var färdigpackat i backar, resten fick bussföraren plocka ihop utifrån sortimentslistor till resp affär. Det var två ordinarie förare på denna buss.

Fredag-söndag använde vi ibland 3828 för dubblering på expressen till Karlstad och åter. En mycket trevlig buss och mera välbyggd en de vanliga hembyggena.

Mvh Jan G


bilomnibussen

Det står om en olycka med en buss som körde in i mittpelaren i viadukten utanför Rättvik. Föraren omkom. Han var ensam i bussen vad jag förstått. Han var en erfaren och mycket omtyckt arbetskamrat till dem som senare blev mina kollegor, körde i Borlänge. Jag började där någon tid efter olyckan och kunde märka vilken stor förstämning denna olycka vållat bland de förare som stått den omkomne nära.

Mvh Jan G

S Svensson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 28 maj 2010, 19:23:28 PM
GAZ 358, har varken chassie eller modellbeteckningen 1302, kommer från Grunds busstrafik 1983

SvOf helbyggda bussar har CR8549 542035 lev till John Svensson Busstrafik Hillerstorp
Vad jag kommer ihåg är det denna som är GAZ358. Alltså kom till John Svensson,sedan såld till HB Kärrabuss nr6,troligen överförd till AB Varbergs Busstrafik AB (1981 som nr 26) -såld 1982-03 till Grunds Busstrafik och sedan såld 1983 till GDG och tilldelad nr 1302.
Mats K kan kanske bekräfta detta. Annars får jag gå igenom en del anteckningar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 28 maj 2010, 20:24:03 PM
SvOf helbyggda bussar har CR8549 542035 lev till John Svensson Busstrafik Hillerstorp
Vad jag kommer ihåg är det denna som är GAZ358. Alltså kom till John Svensson,sedan såld till HB Kärrabuss nr6,troligen överförd till AB Varbergs Busstrafik AB (1981 som nr 26) -såld 1982-03 till Grunds Busstrafik och sedan såld 1983 till GDG och tilldelad nr 1302.
Mats K kan kanske bekräfta detta. Annars får jag gå igenom en del anteckningar.

Jo, jag har också noterat GAZ358 med John Svensson som förste ägare.
Med hjälp av Mats K:s bok om Grunds Busstrafik kan jag sedan bekräfta att GAZ358 var en Scania CR85ST49 som Grunds ägde mars 1982 - mars 1983. Som tidigare ägare anges Varbergs Omnibustrafik angiven och sedan anges att den såldes till SJ Busstrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

#72
Då kom jag ihåg rätt. GAZ358 hamnade alltså hos GDG. Egentligen är det så att SJ önskade köpa företaget men det var ont om tid och då gick GDG in och övertog företaget och sedan överläts det hela till SJ. GDG behöll CR85 medan en Delta Plan fick SJ nr 1489 (nr två) och denna gick några år i Uddevalla och fördes till Skövde och troligen Hölö för skrot. De andra två(av tre) såldes utan att SJ satte dem i trafik och en ytterligare var ledbussen som Mats och Bengt övertog.











Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 28 maj 2010, 21:36:18 PM
Då kom jag ihåg rätt. GAZ358 hamnade alltså hos GDG. Egentligen är det så att SJ önskade köpa företaget men det var ont om tid och då gick GDG in och övertog företaget och sedan överläts det hela till SJ. GDG behöll CR85 medan en Delta Plan fick nr 1489 (nr två) och denna gick några år i Uddevalla och fördes till Skövde och troligen Hölö för skrot. De andra två(av tre) såldes utan att SJ satte dem i trafik och en ytterligare var ledbussen som Mats och Bengt övertog.


Enligt Mats bok såldes Grunds Busstrafik 1983-03-15 till SJ Busstrafik. Det var väl därför som GAZ358 också hamnade hos SJ först men uppenbarligen blev det sedan GDG.

Den nämnda ledbussen var inte vilken som helst utan Sveriges första (förutom Alfa Romeo-trådbussarna), en Scania-Vabis BF76 med Knudsen-kaross. Från början Södra Hjälmarestranden. Den var alltså med i försäljningen till SJ men redan 1983-04-05 köptes bussen av bröderna Karlsson. Sedan stod den i många år i Axvall och för något år sedan fick jag mejl från en person på Gotland som uppgav att han köpte den och skulle göra i ordning den. Bussen finns alltså kvar. Här en reprisbild:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Måste ha varit revolutionerande med en ledbuss av den årsmodellen, vilket år är den byggd ? Det verkar en aning otympligt med endast en dörr på en ledvagn....  ::)