GDG Kalkyl nr

Startat av 1896, 03 maj 2010, 10:32:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Citat från: 1896 skrivet 06 maj 2010, 20:12:00 PM
"vidare i din undran
4100 är en 71:a Hägglund
4200  "   "  72:a      "
4400  "   "  74:a      ?"

Det är släpvagnar alltså ? ??? Ingen av dom finns kvar i bilregistret i alla fall. Annars är det ju sånt som brukar stå på nån gård och skräpa....
Har för mig att 4200 var släpvagnen som fanns i Malung och oftast hängde bak på 1411 på spritturen till Sälen.

1896

Hur länge använde GDG släpvagnar ?  ???

Hittar inte GDG 1950 DPN 249 i SBH, stationerad i Leksand enligt Vagnlistan, Vad var detta för Scania ?  ???

Hade GDG inga personbilar i Sandviken ? ??? På Swebus tid fanns ju flera stycken.

bilomnibussen

GDG 1950 var en Scania CF 110 urspr NBJ 60. Data ur bilregistret: T 709 Scania CF 110 L 53 årsmodell 1968, chassinr 524289, 53+22 pass varav 1 på guidestol, besikt i Katrineholm 18 juni 1969 och registrerad på NBJ 4 juli 1969. Till GDG 1974. Dörrställning 1-0-0. Jag körde några gånger denna buss när jag jobbade vid GDG i Borlänge. Lite häftigare än de vanliga Arvika scaniorna.
Mvh Jan G

bilomnibussen



Här en bild av 1950 vid Djurås skola.
Mvh Jan G

1896

Är det en helbyggd Scania alltså ?  ???

Hittar också Kalkyl 22,0 "Karlskoga Linjetrafik", detta måste väl ha varit bussar stationerade i Nora ?

S Svensson

Citat från: 1896 skrivet 08 maj 2010, 17:24:11 PM
Är det en helbyggd Scania alltså ?  ???

Hittar också Kalkyl 22,0 "Karlskoga Linjetrafik", detta måste väl ha varit bussar stationerade i Nora ?

Troligen bussar i linjetrafik som är placerade i Karlskoga. 23 är beställning och expressbussar.Jag vet inte om 22 användes så länge.

Vad gäller Nora så är jag litet osäker på om GDG hade bussar där. Sakläget är att GDG förvärvade ett företag där men Länstrafiken i Örebro landsting gick emellan och övertog detta istället. Hur man nu kan göra detta ? Ja -på den tiden skulle köp godkännas av tillståndsmyndigheten.
780801 Erik Larsson Nora överlåtelse till Länstrafik av bussar 396 EFY974 CF 6561;397 EKO270 CF61;398 DPK309 B55;399 EKH390 MB302;400 EKF390 MB 302;401 EGE365 B76 --- 398 SKV och 401 Lier karosser övriga så kallade helbyggda. Säkerligen har Mats och Jan synpunkter ?

Mats Karlsson

Citat från: 1896 skrivet 08 maj 2010, 17:24:11 PM
Är det en helbyggd Scania alltså ?  ???

Hittar också Kalkyl 22,0 "Karlskoga Linjetrafik", detta måste väl ha varit bussar stationerade i Nora ?
Kalkyl 22.0 var den trafik GDG tog över från NBJ i Karlskoga 1974 och drev fram till 1978 då Länsbussarna tog över den.

1896

Hade GDG bussar i Karlskoga, eller var dom uteslutande stationerade i Nora ?

Mats Karlsson

Javisst hade GDG bussar i Karlskoga. De användes i linjetrafiken Karlskoga-Örebro.

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 05 maj 2010, 20:41:22 PM
Hej !

Vad gäller Scanias chassibeteckningar så fanns väl inte vare sig C 110 eller
CF 80, C 80L och CF 110L fanns !!

Mvh Peter Ö
C110L fanns också, t.ex. GDG 1851, fd Johan Berdén, Vårgårda. Det var nog bara CF80L som inte fanns.

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 06 maj 2010, 20:36:38 PM
Om jag inte är rätt underrättad så var Arvika en filial till Säffle. Alltså båda ägdes av H Höglund Co AB.Just nu så är frågorna fler än svaren dock. Volvo har en fabrik i Arvika. Det finns minst två buss verkstäder och vill minnas att Volvo är kvar medan ett företag reparerar bussar och ett annat bl a bygger brandbilar. Buffa/Talbert skrev en gång om enstyckstillverkning-flerstyckstillverkning och masstillverkning. Företagen med bussar kanske kan vara enstyckstillverkning och Volvo tillverkar i Arvika som flerstyckstillv. Säffle kan vara exempel på flerstyckstillverkning. Masstillverkning av bussar finns inte i Sverige men önskan finns. Det närmaste som fanns tidigare var Katrineholm och Örnsköldsvik.
Var finns en lista över Arvika byggda bussar?
Jo, Höglunds ägde Arvika Karosseri från 1950. Busstillverkningen pågick till 1967 i Arvika med ca 10 bussar/år under 1950-talet och ca 30/år under 1960-talet. Efter 1967 tillverkade Höglunds lastbilsskåp i Arvika några år. Sedan lades tillverkningen ned. Det var väl då som några driftiga fd anställda då startade eget och började renovera bussar och bygga bussdörrar ett antal år framåt. När ålderskrav kom på bussar dog verksamheten.

Hans J

Citat från: 1896 skrivet 03 maj 2010, 10:32:24 AM
Jag har genom Peter Ödén:s försorg tagit del av en GDG vagnlista daterad 830101, och denna ger upphov till en del frågor:

1032 AWO 999 58,9 Vad var detta för buss ?
1215 DFJ 796 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
1317 BUY 016 1400,9 Var detta en Setra ?
1415 HGH 505 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
1832 KLF 014 12,3 Var denna stationerad i Kungälv först ? Innan den kom till Ludvika.
1851 APC 471 53,4 Var detta en Scania Säffle ?
2302 GSL 196 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
2879 AYO 465 58,9 Vad var detta för buss ?
3651 AFG 911 21,7 Var detta en Scania Säffle ombyggd till gods buss ? (16 vagn)

Vidare fanns dessa, jag gissar att det är släpvagnar årsm -50 eller -70 tal:

4100 ADM 265 32,7
4200 GKN 228 37,2
4400 HGS 335 41,1

Sedan följer ett antal fordon med konstiga kalkyl nr, jag gissar att dom flesta är personbilar:

5884 AKN 614 3102,4 Vad var detta för något ?
5940 GHP 724 1400,9 Vad var detta för något ?
5982 CDH 416 Surahammars Trafik Vad var detta för något ?
9625 BCS 055 1400,9 Vad var detta för något ?

Följande kalkyl nr återfinns i listan: (frågan är vad dom innebar)

1101,5
1300,0
1400,9
1401,2 (här återfinns 211:an)
1402,5
1403,8
1510,5
3102,4
3301,9 (borde vara verkstaden i Borlänge)
9000,7

Borde kanske kolla SBH, men det blir väl roligare om vi reder ut det tillsammans.... :D


Hej!

Det var ett tag sedan jag var verksam inom GDG Biltrafik och minnet blir efterhand allt sämre men följande kan jag kanske bidra med:


  • 1400.9 Huvudkalkylen moderbolaget GDG Biltrafik AB
  • 1401.2 HK Bussavdelning
  • 1402.5 HK Affär
  • 1403.8 HK GDG Transport AB

Reservation för att jag blandar 1402.5 och 1403.8
Att 211 stod på 1401.2 var ju rätt naturligt då det inte var någon trafikvagn utan en central angelägenhet för bussavdelningen.
Det fanns fordon som hade 1400.9 som kostnadsställe, ofta personbilar men även lätta transportbilar. Enstaka udda fordon kunde även förekomma   
Vill poängtera att kalkyl inom GDG huvudsakligen var ett redovisningsbegrepp, mindre en stationeringsort även om det ofta sammanföll.

Hälsningar
HansJ
         

1896

Tack, nu blev jag lite klokare. Kan personbilar ute i distrikten ha sorterat under HK ?

Hans J

Citat från: 1896 skrivet 11 maj 2010, 18:21:44 PM
Tack, nu blev jag lite klokare. Kan personbilar ute i distrikten ha sorterat under HK ?

Det fanns väldigt få personbilar inom GDG om vi talar om tjänstebilar (förmånsbilar).
De som fanns, vill jag minnas, kostnadsfördes direkt på avdelningens/distriktets kalkyl. Trafikledningsbilar i dagens bemärkelse fanns överhuvud taget inte inom GDG.
Vad jag däremot kan tänka mig är att de bilar som användes i ett försök till att starta en limousineverksamhet var förda på 1400.9 under en tid. Dessa borde då ha varit Volvo 760 eller Mercedes bilar. Även fordon som användes av hotellerksamheten kan tidvis ha varit förda på 1400.9

Skall också ur minnet försöka mig på en komplettering av Ulfs uppgifter
5884 Troligtvis en WW Pickup tillhörande verkstaden i Kuä
5940 Möjligen postbilen "Gröna Faran" på HK Gbg
5982 ?
9625 Kan vara en traktor som fanns på Bjertoprs Slott


Hälsningar
Hansj

1896

Nån som har chassi nr på 1950 ? Så kanske det går att hitta den i SBH.  :)

Vad var Vanhool och vad var Lier av dessa ?  ???

2875 Lier ?
2876 Vanhool
2877 Lier ?
2878 Vanhool ?
2975 ?
2976 ?
2977 ?
2978 ?

Minnet börjar att blekna....  :P