Hjälp oss få igång vår veteranbuss!

Startat av vitadex, 08 april 2010, 12:26:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vitadex

Den är en Scania-Vabis Capitol från 1957.
Den sista och enda felande länken till körklar buss är en bälgtätning till växellådans turbin. (nummer 18 på sprängskissen).



Lådan är en Wilson Gr 94 halvautomat och tätningens nummer i reservdelskatalogen är: 135 895.

Enligt uppgift användes den här tätningen även till vissa av Vägvärkets lastbilar på 50-talet.
Den som sitter i bussen läker och gör bussen okörbar då oljan läker ut.

En bälgtätning är ett kombinerat lager och "packbox"tätning.

Björn Forslund

SvOf har en exakt likadan buss, men inga delar av den typ ni behöver.
Vi har (ännu) inte haft några problem av den sorten.
Har ni kollat med någon firma som specialiserat sig på växellådsrenoveringar?

Mattias

Citat från: vitadex skrivet 08 april 2010, 12:26:49 PM
Den är en Scania-Vabis Capitol från 1957.
Den sista och enda felande länken till körklar buss är en bälgtätning till växellådans turbin. (nummer 18 på sprängskissen).



Lådan är en Wilson Gr 94 halvautomat och tätningens nummer i reservdelskatalogen är: 135 895.

Enligt uppgift användes den här tätningen även till vissa av Vägvärkets lastbilar på 50-talet.
Den som sitter i bussen läker och gör bussen okörbar då oljan läker ut.

En bälgtätning är ett kombinerat lager och "packbox"tätning.
Hej.

Vad har tätningen för beställnings/reservdelsnummer?
Hört med Scania museet? Finns inte tätningen iev. lager bör finnas ritning/sprängskiss för nytillverkning.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

vitadex

Reservdelsnumret är som sagt 135 895. Senaste kontakten med Scaniamuseét gav inget resultat heller.
Tätningsdelen är gjord i en mässingslegering, men vi vet inte vilken typ. Tidigare är det provat med att låta en mekanisk verkstad lägga ett nytt lager mässing, men då i ren form, men det blev för mjukt och ohållbart. Men jag ska höra mig för på en växellådefirma också.

Vem kan ha en ritning över detaljen?

Björn Forslund

Citat från: vitadex skrivet 08 april 2010, 22:29:30 PM
Reservdelsnumret är som sagt 135 895. Senaste kontakten med Scaniamuseét gav inget resultat heller.
Tätningsdelen är gjord i en mässingslegering, men vi vet inte vilken typ. Tidigare är det provat med att låta en mekanisk verkstad lägga ett nytt lager mässing, men då i ren form, men det blev för mjukt och ohållbart. Men jag ska höra mig för på en växellådefirma också.

Vem kan ha en ritning över detaljen?

Har du kollat på engelska entusiastsidor? Det var ju Leyland som byggde dessa lådor enligt den skylt som sitter på, så det kan mycket väl tänkas att det kan finnas hjälp den vägen.
Prova t ex att googla på typbeteckningen.
De enda problem vi haft med vår Wilsonlåda är att luftledningarna har börjat läcka / gått av, vilket gjort att vissa växlar inte gått att få i.

vitadex

Vilka andra fordon hade wilsonlådor? Nån som har en idé om vilka lastbilar det var som Vägvärket hade?

Svempa

Även rälsbussar hade väl wilsson låda men det är kanske inte samma.

M

Citat från: vitadex skrivet 09 april 2010, 12:46:55 PM
Vilka andra fordon hade wilsonlådor? Nån som har en idé om vilka lastbilar det var som Vägvärket hade?
Du kan ju kolla med Volvo oxå. Byggde ju en massa bussar med olika Wilsonlådor.

/M