samma buss? ScV 1932.

Startat av Ulf Fernestad, 27 februari 2010, 13:42:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

Har anteckning på en scania 1932 års modell inköpt 1944 av GDG från AB Vänersborgs Automobilcentral,
reg.nr. P 2897, motornr. 5382.
Slår jag på motornr. i SBH så får jag fram 5382 som chassienr. en ScV 8308 utan reg.nr. och årsmodell men med ägare
Göteborgs Spårvägar AB, jag har för mej att scania tidigare använde motornr som idmärkning, så är det här möjligt samma
buss eller är det en motor som har återanvänds efter renovering

Ulf Rådeström

Visst är det så att man körde på motornummer. Chassinummer fanns inte i början alls egentligen, men man likställde motornr med chassinr tills sådana dök upp.

Jag har grävt runt lite i mina papper, och P-län börjar på 1953 (där är den borta) och O-län har ett hcak 1937-1942 såklart i avförda - så jag har ännu sålänge ett hack precis där bussen funnits såklart  :)

Dock fanns det två andra bussar hos Göteborgs Spårvägar som avfördes 1944 - motornr 5380 O8506>P146 430327, och 5386 O8526>W311 430323 (båda bussarna gick till GDG 3/2 1943) - varför man kan misstänka att 5382 även den kommer från Göteborgs Spårvgar och är liksom dom andra två en 8308 från 1933.

Det finns oerhörda mängder data som ligger för inmatning på gamla bussar i SBH - när man nu ska hinna med det  :)

//Uffe

Mats Karlsson

Jo, motornr 5382 tillhörde också GS, var en Scania-Vabis 8308 och såldes till GDG 1943-01-28 liksom sina nämnda systrar.

Reg.nr P2897 var en Scania-Vabis som fanns hos AB Vänersborgs Automobilcentral redan 1932 och följde med till GDG 1944. P2897 kan alltså inte ha kommit från GS. Däremot kan ju motorn från GS-bussen ha hamant i P2897 så småningom. Det var ju vanligt att motorerna plockades runt i bussarna vid renoveringar och då skedde ibland att man ändarde motornumret i registerkorten.

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 mars 2010, 20:16:14 PM
Jo, motornr 5382 tillhörde också GS, var en Scania-Vabis 8308 och såldes till GDG 1943-01-28 liksom sina nämnda systrar.

Reg.nr P2897 var en Scania-Vabis som fanns hos AB Vänersborgs Automobilcentral redan 1932 och följde med till GDG 1944. P2897 kan alltså inte ha kommit från GS. Däremot kan ju motorn från GS-bussen ha hamant i P2897 så småningom. Det var ju vanligt att motorerna plockades runt i bussarna vid renoveringar och då skedde ibland att man ändarde motornumret i registerkorten.
Hej Mats

det är inte så att du har uppgifter om vilket reg.nr 5382 hade hos GS och sedan hos GDG
mvh U Fernestad

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 02 mars 2010, 21:57:39 PM
Hej Mats

det är inte så att du har uppgifter om vilket reg.nr 5382 hade hos GS och sedan hos GDG
mvh U Fernestad

Reg.numret för GS nr 38 med motornr 5382 var O8507. Vad bussen fick för reg.nr hos GDG har jag ingen uppgift om, tyvärr.