Två CR och en Büssing igår...

Startat av Mattias, 09 oktober 2009, 23:54:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias

.. ja, rubriken kanske önskade mer än resultatet, jag och en vän hade iallafall en ledig eftermiddag igår torsdag, vädret var kanon och vi var ute på helt andra ärenden egentligen, men så passerade vi ett ställe jag visat bilder från förr, dessa var dock tagna med mobilen och av rejält sämre kvalitet. Självklart stannade vi till och knäppte några nya bilder. När jag kom hem och kikade in här, såg jag att en gammal tråd om bla. just denna Büssing dragits igång igen, lustigt men kul att kunna leverera denna aktuella rapport så snart 8).

Detta är då den Büssing som nämnts nyligen i annan tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19224.0 , ursprungligen en SL vagn, SL 5551, hamnade i Örebro senare tillsammans med ett drygt 10-tal Büssing som Örebro Trafik AB inköpte begagnade. Denna skall enligt rykten ej använts i trafik nämnvärt, utan tydligen mest fungerat som reservvagn och förråd hos ÖTAB, varför den aldrig lackerades om.





Hos Örebro Trafik AB erhöll den ändå inv nr, nr 59.





Detta är väl med rätt stor sannolikhet den enda Büssing (bortsett från Spårvägsmuseets) som inte är helt återvunnen, nermald och upplöst i molekyler och dessutom fortfarande i sin röda kostym, eller någon som vet några fler Büssingvrak likt detta?


Några meter bort står sedan årtionden denna Scania CR 76:a, Örebro Trafik AB 23.





















På samma ställe finns också det som är kvar av Örebro Trafik AB 50, en Scania CR 110 M.



















Dessa tre har som synes stått här i decennier, men nu verkar de vara på väg därifrån, platsen har länge varit ett skrotupplag med en uppsjö skrot en bit inne i skogen. Markägaren har fått ett antal påtryckningar om att detta ska bort. Vid besöket igår höll man i närheten på att rensa upp marken med kran och lastbil fulla med metallskrot, så dagarna är nog räknade för dessa "ett med naturen"-vrak.

Slänger ut en fråga appropå skrot, skulle vara tacksam för svar om någon vet om skrotupplaget i Visslevik är sanerat som det sades för 3-4 år sedan att det skulle göras, eller är platsen fortfarande "orörd"?

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Peter Rost

Skulle det gå att återställa 5551 igen? Säkert kostsamt men åndå.

/Peter

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Rost skrivet 10 oktober 2009, 00:01:16 AM
Skulle det gå att återställa 5551 igen? Säkert kostsamt men åndå.

/Peter

Tyvärr tror jag att det är nästan omöjligt. Karossen ser ut att vara helt skev
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mattias

#3
Citat från: Peter Rost skrivet 10 oktober 2009, 00:01:16 AM
Skulle det gå att återställa 5551 igen? Säkert kostsamt men åndå.

/Peter

Tjaa, har man en bottenlös plånbok, ett ENORMT intresse och kunskap, ritningar, tålamod, tid och sinne och resurser för nytillverkning av det mesta så går väl det, då det lär behövas. Büssingen (eller det som är kvar) är närmast att betrakta som ett skal, all elektronik, instrument, reglage och knappar, inredning, golv mm är demonterat. Men visst, värre projekt har renoverats till fantastiskt resultat. Lycka till den som vill ta sig ann ett sådant projekt säger jag bara :).

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Mattias

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 oktober 2009, 00:10:29 AM
Tyvärr tror jag att det är nästan omöjligt. Karossen ser ut att vara helt skev

Karossen är inte speciellt skev, så den är nog det minsta bekymmret...

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

HJP

****
Tack för de bilderna!
Skrot ger ofta bra information om utseende, som i detta fall, när det är välfotograferat runt om  :)

Speciellt H27 5551, intresserar mig.

HJP

Peter Rost

#6
Kanske ska skicka det som är kvar av 5551 till Tyskarna, och se vad dom kan åstadkomma. ;)

http://setra-oldtimer.com/?p=70

Björn Forslund

Fanns inte liknande vagnar i Tyskland? Kanske enklare att modifiera någon sådan till en H27 om man är extremt förtjust i dessa? Såg någonstans bilder på en tysk dubbeldäckare som var ett nära syskon till H33:orna, det var bara frontdesten o färgen som skilde
från stockholmsvarianten, åtminstone till det yttre.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 oktober 2009, 10:51:56 AM
Fanns inte liknande vagnar i Tyskland? Kanske enklare att modifiera någon sådan till en H27 om man är extremt förtjust i dessa? Såg någonstans bilder på en tysk dubbeldäckare som var ett nära syskon till H33:orna, det var bara frontdesten o färgen som skilde
från stockholmsvarianten, åtminstone till det yttre.

Denna kanske skulle gå bra. Den är i varje fall rätt lackerad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Snygg tyska! Fast fönsterstolparna verkar vara raka och bakdörren felar. Men om H27-diggaren köper något liknande samt vraket på skroten och plockar över lite småprylar som skyltskåp osv, då går det nog att få ihop en hyfsad fejkad SS/SL- Büssing till en bråkdel av vad priset skulle hamna på om någon fick för sig att återuppliva H27-vraket... ;)

Ingen som har bild på den tyska H33-klonen?

Lulebjörnen

www.traditionsbus.de brukar man kunna stilla det akuta suget efter alte büssing...

JAB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2009, 11:25:09 AM
Denna kanske skulle gå bra. Den är i varje fall rätt lackerad.

Ett himla jobb att flytta motorn då :-)
Präsident hade väl mittmotor om jag inte har tappat all Büssingkunskap ?

Björn Forslund

Tror vi diskuterat detta förut, i samband med diskussion om H28. Det verkar som om det var byggsättet som skilde bussarna åt, inte motorplaceringen? Senator t ex ska ha funnits med motorn både framför o bakom bakaxeln.
Någon som orkar leta o länka till den gamla diskussionen?

/Björn

JAB

Jag ger mig, så slipper vi kanske djupgående debatter om motorplaceringar.

Senator har lutande fönsterkarmar.
Präfekt är en faceliftad Senator.
Präsident har raka fönsterkarmar.

mer info om detta här.
http://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG#Pr.C3.A4sident

Björn Forslund

Ja, då bör MrBuss o Peter leta efter en Senator till att börja med, innan de flyttar över skyltskåp mm stockholmstypiskt från 5551! Projektet kan börja!  ;)