SJ-buss Smedjebacken

Startat av 1896, 21 september 2009, 16:20:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Vart hade SJ-buss sitt Garage i Smedjebacken ? Hur många bussar hade man där ? Och när var det GDG tog över trafiken ? Står säkert i "GDG 50 år", men jag har inte boken här just nu.

Sven W

Hej

Var garaget låg vet jag inte men enligt boken du refererade till tog GDG över 1959-07-01 med 6 bussar.

Hälsningar
Sven


Sven W

Hej igen

Kan jag hänga på en fråga som faktiskt hör till den här bilden? En av de bussar som GDG övertog här var SJ 2756, som blev GDG nr 35, en Volvo B63508/SKV, en typ som SJ skaffade ett stort antal av. Det sägs att denna buss var den första av den typen och som alltså här hamnade hos GDG. Kan någon bekräfta detta?

Hälsningar
Sven

Göran Westman

SJ har aldrig haft något garage i Smedjebacken. Trafiken sköttes från Ludvika där även garaget fanns.

1896

Ok, var i Ludvika då ? Samsades man i samma lokaler som GDG ?

S Svensson

Möjligt att någon på kommunens kontor i Ludvika kan hjälpa till. Det är mycket möjligt att det funnits en uppställningsplats i Smedjebacken. Men SJ överlät till sitt dotterbolag GDG busstrafik för att samordna trafik. Rationalisera alltså. Skall väl påpeka att det var sådan på flera ställen 1959. Mest känd är kanske att Postens Diligenstrafik fick över trafik. Ja SJ har någon gång tagit över trafik från Posten. Mest känd är 1944 då Sveg togs över.
Sven W(estlund) frågade om 2756.
Jag har en anteckning om fyra bussar som SJ fick från Katrineholm med datum 580418
Alltså fyra bussar Volvo B63508 med kaross från SKV. Troligen var bussarna 2,35 m och det saknades servo i koppling och ratt och växellådan fick dubbeltrampas.
2756Vo 1414 W224 Ludvika 580418
2757Vo  1415         Malmö   580418
2758Vo  1413         Malmö   580418
2759Vo  1404         Kalmar  580418
Alltså fyra bussar med 2756 som lägsta nummer hos SJ men 2759 som lägst ch nr för bussar som kom som första SKV med nya karossen. Samma kaross i stort sett som tillverkades ända tills 1967. Någon frågade om B58 SKV SJ-SL.

Göran Westman

Garaget  i Ludvika fanns vid järnvägsstationen i samma lokaler som Norlings? bilfirma. Någon uppställningsplats har ej funnits i Smedjebacken bara en bustation och Pressbyråkiosk.

HB

Citat från: Göran Westman skrivet 22 september 2009, 21:45:19 PM
Garaget  i Ludvika fanns vid järnvägsstationen i samma lokaler som Norlings? bilfirma. Någon uppställningsplats har ej funnits i Smedjebacken bara en bustation och Pressbyråkiosk.

Har du någon aning om under vilken tidsperiod Ludvika användes som stationering? I min orginalförteckning över stationeringar från 1946-1950 saknas den nämligen. Däremot finner jag en annan notering om en nyleverans av vagn 1322 3 februari 1950 till samma ort! Kan kanske vara så att stationeringen endast existerade åren 1950-1959? /Henrik/

Göran Westman

Jag är född på 1940-talet och då fanns Ludvika som stationeringsort. Chefen för SJ bussarna i Ludvika delade sin tid mellan SJ och GDG. För övrigt fanns även en SJ buss stationerad i Björsjö men denna hörde administrativt till Västerås.

Sven W

Hej

Björsjö ligger efter linjen Ludvika-Björsjö-Skinnskatteberg-Köping. Denna ingick i  Köpingslinjerna och var där linje nummer 3. När Köpingslinjerna uppgick i Västeråslinjerna blev linjenumret 122.

I min tidtabell för linjen från 1961 ser jag att inga turer utgår från Björsjö så jag gissar att detta garage var borta då. De turerna som fanns utgick från Ludvika och Köping.

På tidtabellen står att den kostade kostade 10 öre.

Hälsningar
Sven

S Svensson

En möjlighet är att KURJ inte övertogs förrän 1952. SJ övertog KURK 520701.. Vet att KURJ hade egen busstrafik.Om ena ändpunkten var Köping och andra Ludvika så bör det röra sig om busstrafik fd KURJ (Köping-Utterberg-Riddarhyttans Järnväg).
Bussarna 2093-2109 verkar ha övertagits.
Detta kan alltså vara orsakten till att uppgift om placering av bussar saknas före 1952. SSn

bilomnibussen

Hej! En förare som körde för SJ i Ludvika var Anders Karlsson "Kolviks-Anders" som är ägare av den Volvo/Säffle fd GDG-buss som brukar vara med i Tunga Rallyt. Jag har f ö också hört av gamla kollegor i Ludvika att garaget och föreståndaren delades mellan SJ och GDG.
Mvh Jan G

Sven W

God afton

Om man studerar tidtabellen för linje 122 från 1971 ser man tydligt att det utgick en buss från Ludvika på morgonen och den slutade också där på kvällen. Det måste alltså ha varit en övernattande SJ buss i Ludvika ända in på 70-talet. I tidtabellen från 1976 var linjen borta.

Den 10 juli 1970 gick SJ 0420 (U760) på linjen, skyltad 122 med en tilläggsskylt "Björsjö" i sidofönstret. Min egen observation.

Hälsningar
Sven