Från min skokartong del 407: Ett par tyskar

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 september 2009, 17:18:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Tyska turistbussar på besök i Stockholm:





Bättre att förekomma än förekommas:


Jag har ingen notering om vilken bussen från Stockholms Turistbussar är.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 september 2009, 17:18:08 PM

Bättre att förekomma än förekommas:



I vilket skick kan den här klenoden vara idag? Enligt Bilregistret är den i livet men avställd sedan 1987
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

#3
Denna typ av MAN har troligen inte funnits i Sverige. MAN och Byssing gick ihop och efter detta lär lär det inte ha sålts MAN i Sverige. Gjorde en efterlysning för cirka 20 år sedan och var i kontakt med GDG,Kungälv och B Helgesson. Vem som tillverkat karossen vet jag inte. Andra MAN kunde dock ses i Sverige och ofta då på van Hool. Troligen var Van Hool representant i Belgien och några länder till MAN.
Byssing då. Ja på femtiotalets början såldes de av ett företag i Trollhättan. Senare flyttades försäljningen till Nyköping och där hade Bengt Helgesson hand om försäljningen. Genom att Scania och Saab gick ihop upphörde försäljningen av Byssing i Sverige(MAN).
När jag såg en MAN buss i Göteborg med tyska regnr skyltar och som körde på Swebus linjenät så var det åter MAN linjevagnar i Sverige. MAN hade på 90 talet konsoliderat sig och övertagit andra företag.Började nu åter sälja på Sverige.Cirka 1982 var MAN i praktiken till salu och ett,möjligen två,svenska företag var på vippen att köpa det.(Volvo och Scania)

Bengt Jönsson

Har inte MAN bussar övertagit "varumärket" från just Büssing?  Dvs "Braunschweigs Lejon"
I alla fall så är det just ett stiliserat Lejon på den MAN ledvagn jag vanligtvis åker med idag..

/B