Scania Bf76 -66

Startat av zorander, 25 augusti 2009, 22:36:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zorander

Hej

Ny användare, Max från Östersund.

Har hittat en buss jag kanske ska ta hem, men den är i dåligt skick så tänkte höra mig för om det går att köpa delar till den fortfarande eller om det finns några busskrotar som fortfarande håller på med gamla bussar...?

Alla tips mottages tacksamt :)

Det gäller alltså en Scania Bf76 från 1966 med norsk påbyggnad, motorn är en D11R21 och vxl G505.

Tack på förhand :)

Staffan Sävenfjord

Vad är det för karossbyggare? Min högst personliga uppfattning är att delar till ett BF76-chassi inte borde ställa till någon större svårighet att få tag på medan det däremot kan bli problem med karossen. En sak är säker: tillverkaren till en norsk busskaross från 1966 finns inte kvar i dag. Norges enda kvarvararande karosserifabrik (Vest) levererade sitt första bygge 1967.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det är riktigt att delar till chassit inte är alltför svåra att få tag på, men vissa saker som t ex G505 låda kan vara svåra att hitta lösa, om man nu inte köper en hel buss som reservdelar.
Men en gammal frontmotor Scania brukar hålla mycket bra, det är mest frågan om svetsjobb i ramen samt byte av bromsrör, allt beroende på skicket och hur länge den stått.
Mycket grejer finns fortfarande att få genom Scania, som t ex termostater och packningar. Motorn fanns ju kvar i produktion in på 80-talet.
Vad gäller kaross är det mest problem om man behöver t ex vindrutor av en speciell form, eller inredning. Originalinredning när man försöker återställa en husbuss till sitt ursprung, det är nog det svåraste. Dessutom bör man undvika bussar med stålkarosser. Rost, rost, rost...

Ove Bojarp

Kan det vara någon av fd Larvikskarosserade bussar?
Det fanns väl några tror jag i SJ:s 06xx serien förut, men
det kanske Christian kan mer om.

volvo b58

Motordelar å div annat brukar S L P.  swedish lorry parts i Tullinge ha de säljer till typ sydamerika å Afrika å andra länder där de har mycke gammla bussar å lastbilar kvar. Kan också kolla med LVD (Lastvagnsdelar) I Västberga. DE har endel bromsdelar bla, Åkeriföreningens butik ÅFA Brukar också fixa fram delar... Buss skroten i Hölö hade bra med delar förr, men kanske inte längre... Men iaf några förslag

Christian Ljunggren

Citat från: Ove Bojarp skrivet 26 augusti 2009, 20:52:24 PM
Kan det vara någon av fd Larvikskarosserade bussar?
Det fanns väl några tror jag i SJ:s 06xx serien förut, men
det kanske Christian kan mer om.


Hej!

Ja, fd SJ 0665 som var i Sveg har ju funnits här i länet tidigare.
Är det den tro?

Mvh

Christian

zorander

Tjo

Det är ett Knudsen-bygge...
En av 6 byggda så den är lite speciell, hittade den på blocket så ni har säkert sett den :P
Karossen är helt i aluminium och nästan helt komplett förutom några rutor (planglas) och lite andra smågrejer, ska nog inte originalrenovera så det spelar mindre roll. Dock så är den rak och fin, trött i lacken men det får man väl räkna med :P

Jo jag hittade igen Hölö skroten, men visste inte om dom hade så här gamla saker... Ska höra av mig till dom :)
Är lite rädd att den är för högt växlad eftersom den är avsedd för stadstrafik...

Om det är relativt lätt att få tag i delar så kanske jag må ta hem den, rent maskinellt tror jag den är bra, har inte startat upp den men en gammdiesel brukar ju bara gå och gå... :)

Är det Hölö skroten man ska börja på, skulle kännas skönt att kunna byta hela rambalkarna till ett par bättre begagnade, går ju att ta ett par med rätt mått men att borra alla hål själv tog emot... :P :D

Tack för bra svar :)

Björn Forslund

#7
Hej
Tvivlar på att Hölö har något till Scania BF nuförtiden. Det är bara nyare grejer som gäller där numera.

Gmidtun

Har du noe mer informasjon om bussen? Reg.nummer, chassis nummer, karossnummer, f.d. ägare? Jeg sökte på www.svenskbusshistoria.se men fant ingen Knudsen-buss der som kunne passe.

Geir Midtun

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gmidtun skrivet 30 augusti 2009, 17:09:48 PM
Har du noe mer informasjon om bussen? Reg.nummer, chassis nummer, karossnummer, f.d. ägare? Jeg sökte på www.svenskbusshistoria.se men fant ingen Knudsen-buss der som kunne passe.

Geir Midtun

Förmodligen har Max hittat bussen i Norge eftersom han skriver att han "skall ta hem den".
Knudsen har varit ovanlig som kaross i Sverige och har vad jag vet inte förekommit som nyleverans av normalstora bussar. Det har antingen rört sig om en ledbuss eller mindre Mercedesar på LPO608. Dessutom har en och annan letat sig hit begagnad, främst då som husbuss.
Svensk Busshistoria räknar upp tre Knudsen som kommit hit som nya: en Scania-Vabis BF76 ledbuss (Sveriges första dieselledbuss för övrigt), två midi-Mercor.
I Norge finns många bevarade Knudsen-bussar varför det inte bör vara helt omöjligt att få tag i t ex fönsterrutor från Norge.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Björn Forslund

Nej, det är en Säfflekaross på den. Diskuteras i en annan tråd f ö .

Greger Larsson

En BF76/Knudsen byggd i endast sex(var det inte åtta?) exemplar - kan bara handla om en buss!

(Konstigt att ingen snackare gjort kopplingen :))
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23282.0

Svempa

Är det den bussen så borde den orginalrenoveras . det är en del av den svenska busshitorien . minnns sita gången jag såg den på bakgata i Helsingborg . ca 1990 .
Hoppas ägaren gör den riktigt fin.
MVH Svempa

zorander

Haha ni har gissat helt rätt det är ledbussen...

Den är i riktigt dåligt skick, det enda som är positivt egentligen är att den är så rak i karossen annars så är det tusen och åter tusen timmar för att få den i originalskick...
Den står på axlarna i jorden, och motorn är tom på olja ser ut som att det har läckt ut vid påfyllningsröret, vet inte om den går runt heller... :S
Tog väl en 70 nånting bilder på den när jag var dit, ska se om jag kan få upp några här...

Funderar på att fara ner en helg och testa att få igång den och ta upp den ur groparna.  :)
Är ju ett helt projekt bara att få den hem.  :P