Skärmmössa

Startat av Zella, 05 juni 2009, 22:54:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

När jag var liten och åkte buss till skolan så hade alla busschafförer skärmmössa... antingen på sig eller hängandes på kroken.

2001 när jag började på Linjebuss i Växjö ville jag ha en skärmmössa... först fick jag en från typ 70-talet "Rysk oficersmössa" tänkte jag och bad om lite nyare efter nån vecka fick jag en och fick till svars att det var inte lätt att få tag denna... troligt vis är det snarare omöjligt. hade den några månader sen hamnade den bland modelbussarna i bokhyllan...

I förgår fick jag ett ryck och pillade bort linjebussmärket och begav mig till jobbet... alla bussar och vagnar man mötter hade handflatan uppe... passagerarna märkte knappast något, förutom dom äldre som smilade en aning eller att dom tackade för resan... mer gorde det än i vanliga fall...

Idag var det flera kollegor som skulle leta upp sina gammla mössor dom fick en gång i tiden... andra skulle googla efter dem... en del skulle inte våga ta på sig en skärmmössa varför man då blir uttittad... det var det jag var lite nervig för... att folk skulle peka, fråga och viska bakom ryggen... men det var hur lugnt som helst...

Vart får man tag på sådana idag... Vigéns har inte det bland sitt sortiment... kanske har a la carté eller Johan Skoglund det kvar i sitt sortiment...

Bild hitta ni på bloggen... och adressen till bloggen finner i textfältet nertill.

Ersa

Swebus och KR Trafik har varsin ny skärmmössa att beställa ut sina uniformssortiment än idag. Fabrikat Johan Skoglund.
Väldigt tråkigt att inte Busslink och Veolia har en egen modell, särskilt som Veolia har så mycket tåg- och spårvägstrafik.

bilomnibussen

Hej! Kul med skärmmössorna, jag har aldrig vågat mig på att uppträda i en sådan men några kollegor har. En man i Karlstad kan sommartid ses i skärmmössa och shorts, en oslagbar kombination. Men jag skulle vilja se om någon kan få tag i ett gammalt "dansgolv" och köra i en sådan. Då blev det nog reaktioner!
Mvh jan g

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 05 juni 2009, 23:38:50 PM
Swebus och KR Trafik har varsin ny skärmmössa att beställa ut sina uniformssortiment än idag. Fabrikat Johan Skoglund.
Väldigt tråkigt att inte Busslink och Veolia har en egen modell, särskilt som Veolia har så mycket tåg- och spårvägstrafik.

Ja där hållet jag helt med dig...

Den enda skärmmössa som finns hos Busslink är en Baseball keps som e ful och sitter inte skönt på skallen. Nått som jag också saknar hos Busslink's uniforms persedlar är Kavaj av nått slag och det har jag frågat efter. Jag har en gammal utsliten Näckros uniform som är en Midje kavaj som jag hittade för "halva priset" under tiden jag jobbade på Busslink Hornsberg då dom på klädförådet skulle rensa bort saker som då inte va i sortimentet.

Annat va det när det va SL då kunde man beställa båda Skärmmössa och Båtmössa och ha en riktig uniform till det. Tyvärr e jag för ung för att kunnat fått beställa sånt å ha kvar i mitt klädförråd. Idag är det mest jackor och benficks bycksor och Piké tröjjor och såklart skorta.

yngrot

Skärmmössa har en annan ju använt en del.. Det var lite mer stil över uniformen förr i alla fall..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 06 juni 2009, 15:29:14 PM
Skärmmössa har en annan ju använt en del.. Det var lite mer stil över uniformen förr i alla fall..

Jo, de flesta chaufförer vid BL och än mer vid Stadsbussar i Borås hade förr skärmmössa. Några hade till och med sådana av åldrig modell. Anledningen var dock inte nostalgi utan ekonomsikt sinnelag. Förarna fick bekosta uniformen själv. Så köpa ny mössa var ju inget man gjorde redan efter 20 år.
Vi skolgrabbar på 1950-talet hade en tumregel. Ju längre bak skärmen satt ju fortare körde den föraren. På den tiden var det inte ovanligt att man hade skärmmössan så långt bak att luggen syntes. På 1960-talet gällde i stället att ju närmare skärmen satt nästippen, ju snabbare förare.
I dag finns det ju vissa förare som kör i keps.  ;) Nog vore det trevligare om det fanns skärmmössa som de kunde använda i stället.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Idag har jag faktiskt kört buss med skärmmössa på huvudet. Men så var det också en veteranbuss jag körde och uniformen jag hade på mig var så att säga en som skulle höra ihop med bussen. Jag körde Scania CR 76 och det var givetvis Uppsalabussen 212. Uniformen var en gammal Uppsalauniform

Jag är inte van vid att bära skärmmössa. För mig kan det kännas lite konstigt. Men lite kul var det också. Bemötandet jag får är väldigt positivt. Flera kommenterar uniformen och skärmmössan och tycker att det är snyggt

Jag får nog hålla med tidigare skribenter om att uniformerna var finare förr. Uniformen som jag hade idag var betydligt snyggare än moderna uniformer. När jag kör veteranbuss är det roligt att bära skärmmössa. Men jag vet inte om jag skulle våga ha skärmmössa och köra buss vanligt. Kanske jag skulle våga om jag vänjer mig vid att ha det i veteranbussar

Men uppmärksamhet får jag och bara positiv sådan :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Skärmmössa har jag bara haft på mig vid enstaka tillfällen, veteranbusskörningar precis som Niklas, men även vid viss beställningstrafik med normalgolvad buss av "storlek Volvo 9700". T.ex bröllop och andra fina tillställningar.

Att kunna smälta in i mängden ute bland folk med skärmmössa har jag bara upplevt en enda gång. På Tåg150 vid Järnvägsmuséet i Gävle. ;)

bilomnibussen

Eftersom keps nämns här fordrar den sortens chaffismössa också en kommentar. När man har så bred mittbena som jag kan man bära keps för att slippa få ont i huvudet av diverse kalldrag runt knoppen. När man kör typ expressbuss där resenärerna sitter mycket högre än föraren är det bättre att dra ner kepsen lite så mösskärmen funkar som solskärm än att dra ner solgardinen. Sistnämnda avskyr resenärerna som då inte längre kan se bra ut.
Mvh Jan G

Nico


En keps eller kanske mera en golf/baseballkepa är ju oxå en skärmmössa om än i modernare form än den gamla militärvarianten á la vegamössa osv. och själv föredrar jag sådana... när man hittar kvalitativa exemplar. Kruxet i dagens läge är däremot mera att man som uniformspersedel inte tillhandahåller dessa i olika storlekar utan kör med plastspännen, kardborrband etc. och det är då de allra billigaste typerna som erbjuds (till skillnad mot de 50 dollars kepor som t.ex. New York Yankees kan erbjuda). Tyvärr fungerar inte idén med 'one size fits all' utan snarare handlar det om att visst kan man få fast de befintliga missfostren till kepor på luskulan, men inte sitter de vare sig bra eller snyggt. Sen brukar dessa kepor även vara försedda med jätteblaffor till firmaloggor vilket gör det hela ännu mera anskrämligt.  :-X  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Viking

Trots att jag under utövning av hobbyverksamhet (läs kört och kondukterat spårvagn) under många år och därvid vid ett antal tillfällen  burit skärmmössa, finns det för mig bara en riktigt klassiskt huvudbonad för trafiktjänstemän, nämligen den härligt avspända båtmössan. Den markerar ställning utan att sticka ut och markera någon form av översitteri, vilket tyvärr skärmmössan gör för många.


//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Zella

SKärmmössan strax tillgänglig i Gbg...

Min skärmmössa är av märket Wigéns... jag googlade det och ringde till Wigéns... och dom tillhanda håller fortfarande skärmmössor... men jag fick ett numer av han till ett företag (caspal) i Gbg som ska sälja Wigéns skärmmössor med storlek 56 och uppåt... i slutet av aug så har han det i sitt sortiment och det skulle vara marinblåa med guldsnören typ som SJ's gammla skärmmössa... vi snackade typ 5-8 min bara om hur skärmmössan fanns där men som sedan försvan... och om hur det talar om att man e lite av en befälhavare i bussen  8) Nåja.

Johan Skoglund butiken på Pusteviksgatan hade också men dom var höga såg ut som skärmmössorna i amerikanska filmserien polisskolan... så dom fall inte mig i smaken... kanske hos någon annan.  :)

Simon A

Det finns en förare på GUB som alltid har skärmmössa på sig så det är lätt att se när det är han som kör. Synd bara att den är lite sliten men om det är en som GUB tillhandahållit med så är den förmodligen nästan 20 år gammal. Men snyggt är det ju, absolut. Gillar min egen skärmmössa som jag har när jag tjänstgör på Lennakatten väldigt mycket.

//Simon

Zella

Johan skulle ha ca 500 för mössan... sen tillkommer ju kostnad för snöret och knapparna på sidan... typ ca 800 spän... men den var inte så fin...

Wigens pris vet jag inte... inte heller caspal's pris när han får sin leverans... men jag tror det landa på mellan 700-1.000... kosta vad det kosta vill  :P

En förare på Blå Ex kom fram till mig och sa... ta aldrig av dig den... det ser så jädrans bra ut... sen två veolior tyckte det såg proppert ut.

:D

Mikael Lövgren

kommer ihåg när jag började på SJ buss och fick kvittera ut en skärmmössa..
med utbytbart tyg till.. mörkblått på vintern och vitt på sommaren..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...