YKB - Yrkeskompetensbevis för buss (prov hos Transportstyrelsen)

Startat av Boubou, 11 mars 2009, 20:19:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Boubou

Hej!

Jag är nyfiken på vad ett sådant prov kan innehålla. Tog D-kortet förra veckan och nu är det snart dags för YKB:n. Såvitt jag förstått det hela är provet relativt nytt, så ingen tycks ha en idé om hur det är format.

Väldigt dumt då man inte riktigt vet vad "man ska träna på" eller plugga då. Och inte vill man lägga ut en massa pengar på att "undersöka" hur det är format, utan vill självfallet komma dit väl förberedd.

Så är det någon här som kanske har en gissning om hur det är utformat?  ???

/Bou bou

RoTe

Eftersom du tvingas gå en massa timmar kurs lär du inte vara oförberedd...

FET_BaugettE

jag har gott den dära men bör gå en kurs eller skaffa boken i allafall

Frasse

Citat från: Boubou skrivet 11 mars 2009, 20:19:26 PM
Hej!

Jag är nyfiken på vad ett sådant prov kan innehålla. Tog D-kortet förra veckan och nu är det snart dags för YKB:n. Såvitt jag förstått det hela är provet relativt nytt, så ingen tycks ha en idé om hur det är format.

Väldigt dumt då man inte riktigt vet vad "man ska träna på" eller plugga då. Och inte vill man lägga ut en massa pengar på att "undersöka" hur det är format, utan vill självfallet komma dit väl förberedd.

Så är det någon här som kanske har en gissning om hur det är utformat?  ???

/Bou bou

Tjohej!

Vägverket (eller om det är Transportstyrelsen numera) har en broschyr om vilka kunskapsdelar som ingår. När jag pluggade till provet för ca 1 år sedan minns jag inte att jag hittade någon särskild bok i ämnet. Jag använde "Tung Trafik" och letade även uppgifter på nätet. En del bra grejer står även i läroboken för Taxiförarlegitimation...

Känner du att du hade bra på fötterna när du skrev själva körkortsprovet, så ska det nog inte bli några större problem! Men ta reda på broschyren.

Minns förresten att det var någon fråga om farligt gods, där man skulle räkna ut tillåten mängd med hjälp av en tabell. Vad hade den frågan där att göra? Såvitt jag vet får man inte köra farligt gods och passagerare i samma fordon!? Det kan du ju ta reda på  ;)

/PF

RoTe

Citat från: Frasse skrivet 13 mars 2009, 21:14:53 PM
Tjohej!

Vägverket (eller om det är Transportstyrelsen numera) har en broschyr om vilka kunskapsdelar som ingår. När jag pluggade till provet för ca 1 år sedan minns jag inte att jag hittade någon särskild bok i ämnet. Jag använde "Tung Trafik" och letade även uppgifter på nätet. En del bra grejer står även i läroboken för Taxiförarlegitimation...

Känner du att du hade bra på fötterna när du skrev själva körkortsprovet, så ska det nog inte bli några större problem! Men ta reda på broschyren.

Minns förresten att det var någon fråga om farligt gods, där man skulle räkna ut tillåten mängd med hjälp av en tabell. Vad hade den frågan där att göra? Såvitt jag vet får man inte köra farligt gods och passagerare i samma fordon!? Det kan du ju ta reda på  ;)

/PF

Eftersom du har gjort GAMLA YKB så har du ingen erfarenhet av NYA YKB som är det som gäller nu! Nu är det tvång på en otroligt lång och avancerad kurs där en hel del körning ingår.

Frasse

Citat från: RoTe skrivet 13 mars 2009, 22:27:35 PM
Eftersom du har gjort GAMLA YKB så har du ingen erfarenhet av NYA YKB som är det som gäller nu! Nu är det tvång på en otroligt lång och avancerad kurs där en hel del körning ingår.

Ajdå...

Men OK - eftersom det verkar krävas att man genomgår en organiserad utbildning, så lär det väl framgå där vilka krav som ställs.

/PF

Buss-Anders

Om det är likadant utformat som när jag tog yrkeskompetensen så är det 6 st delprov med summa 76 frågor.
Det gäller att plugga och plugga. Rekommenderar dig att gå en kurs på en körskola.
Jag betalade 6500 kr år 2005 för en tredagarskurs.
I varje delprov får du ett antal frågor och ett visst antal måste vara rätt  i varje delprov för att du ska bli godkänd.


-kartläsning , 7/11 (7 av 11) du ska snabbt kunna hitta bästa och snabbaste väg, kunna beräkna avstånd mellan orter och vara väl förtrogen med den bilatlas som används.Kunna se vilka vägar du får köra på och inte.

- körekonomi,4/7 hur du ska köra för att spara pengar men även kunna vilka fel som leder till kostnadsökningar.

- säkerhet , 15 /20 godkännedom om fordonets uppbyggnad, hur du uppmärsammar felaktigheter och hur de påverkar säkerheten. Kunna vidta rätt åtgärder för passagerarnas och övriga trafikanters säkerhet.Kunna däck,bromsar, bogsering- bärgning, kopplingsbestämmelser, farligt gods, säkring av last, lastsymboler, brand i buss, ergonomi vid lyft, passagerarsäkerhet.


- Lagstiftning, 7/10 God kunskap om de bestämmelser som reglerar kör- och vilotider samt mått och vikt för fordonet, ansvar för persontransporter och då det inträffar olyckor.

- transportadministration,6/8 vilka dokument kärvs vid  inrikes och utrikes transporter.

- fondonskännedom,14/20 bränslesystem för tunga fordon, dieselmotorn, elsystem, batteri, kraftöverföring, smörjsystemm styrsystemet, oljor.

Det är just det att plugga. Själv skrev jag av vissa avsnitt för att riktigt få in dem.
Vi hade några älder yrkesförare som kört länge som var tvungna att ta kursen men de pluggade inte för de trodde att de skulle klara sig på sin långa erfarenhet men det gjorde de inte.
Några av dem var inte vana vid datorer  och blev dessutom stressade av det för alla prov genomförs ju med dator. De blev inte godkända.

Hur det gick för mig.... 74 av 76. Det var ett tufft prov!

Lycka till!

Buss-Anders


trollet


bjalle

Citat från: trollet skrivet 15 mars 2009, 16:11:52 PM
Det där är det gammla YKB det nya är en kurs på 280 timmar dvs lite mer än tre dagar

här är föreskriftrna om provet

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/2008nr247.pdf?epslanguage=sv


här finns mera länkar bland anna ttill en excel fil om hur utbildningen ser ut och vad som ingår i den

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yrkestrafik/Yrkeskompetens-och-yrkesforarkompetensutbildning/Yrkesforarutbildning/Ny-lag-om-obligatorisk-grundutbildning-och-fortbildning/

Vilket innebär cirka 35 dagar istället för 3

RoTe

Snälla människor!

Kan vi inte lägga det GAMLA YKB provet bakom oss nu? Det hör till historien numera och vi ska inte förvirra nya chaufförer!

trollet

verspider tänk om du klickade på länkarna i mitt inlägg fann du en hel del info Om den NYA ykbn samt vad som är i den utbildningen mans kall göra

Mio

Ja har frågorna som vägverket ställer!!!! Förra veckan va de 20 st som skrev och 20 klara sig.

Mio

Kan säga att mina siffror inte gäller Swebus. Vi fick höra att våran utbildning har bästa resultat i hela landet. Kan inte gå ut med vilket företag de är men dom är ganska stora i sthlm och några övriga städer i sverige.

MIO

neyz1

jag har ingen aning hur ser ykb frågorna  ut.nån kan hjälpa mej.tipsa lite.