Volvo B10R / van Hool hos Uppsalabuss

Startat av Mikael T Nilsson, 05 oktober 2008, 18:03:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag minns inte om jag lagt ut dessa bilder tidigare på Bussnack. Hur som helst kommer de här. En av van Hools vackra karosstyper. Enligt Svensk Busshistoria hade dessa vagnar littera V5A hos Uppsalabuss. "V" stod för Volvo. Malmö Lokaltrafik hade ett liknande litterasystem där första bokstaven stod för chassifabrikat.



Fanns endast dessa två vagnar av denna typ i Uppsala?

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

JAB

Det fanns fler än 2 st, men de gick mycket sällan i Uppsala. Däremot skötte de under flera år landsortstrafiken som Uppsalabuss körde åt UL utom linje 134. Dessutom användes de som skolbussar runt Knivsta (bakdörrarna fick inte användas då de gick som skolbussar efter en incident). Minns jag rätt var 321 först i serien, men det lär väl komma några hundra kommentarer annars ;)

Janne Rickman

De kom tre leverans av denna busstyp
321 - 322  1977-02-02, chassi B59-59
317 - 320  1977-08-30, chassi B59-59
323 - 327  1979-04-23 - 1979-05-10, chassi B10R-59

/Janne

Göransson

Vet att Linjebuss Ystad hade ett gäng sådana.
Dock längre (13 meter?)och med höga fasta stolar.
Benämningen halvturist, eller som de även kallades lokalt: långskorpor
/Magnus

Ove Bojarp

Jämtlandsbuss hade sådana i nr.serien 227-234.

Mikael T Nilsson






Tack för alla uppgifter om dessa bussar!

Det fanns, precis som Göransson nämner en längre variant för förorts- och landsbygdstrafik. Här är två sådana bussar, fotograferade i Skåne.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan P

Hej 

Jag funderar på vilka linjer som Uppsalabuss körde åt UL?
Var gick linje 134

mvh Stefan P

JAB

Citat från: Stefan P skrivet 06 oktober 2008, 17:24:27 PM
Hej 

Jag funderar på vilka linjer som Uppsalabuss körde åt UL?
Var gick linje 134

mvh Stefan P

En liten koll i hösttabellen 1978:

101 Uppsala-Bälinge-Åkerlänna
110 Uppsala-Bodarna-Vreta
117 Uppsala-Dalby-Wik
127 Uppsala-Börje-Jumkil-Uppsala
131 Uppsala-Alsike kyrka-Edeby-Knivsta
132 Uppsala-Alsike station-Knivsta
133 Uppsala-Alsike kyrka-Edeby-Sigtuna
134 Knivsta-Ovike-Husby Långhundra-Bergshaga

Linje 131 lades raskt ned till sommaren 1979 och 134 lades ned 20 aug 1979,
den återuppstod igen den 2 november 1979 med förändrad linjesträckning och enbart fredagstrafik.

134 Knivsta-Ovike-Bergshaga-Husby Långhundra-Östuna-Knivsta

I hösttabellen från 1981 försvann linje 134 för gott ?

Stefan P

Hej

Tack för ett snabbt svar, men när övergick de här linjerna till andra bolag tex. Jumkils buss, Swebus.

mvh Stefan P

Muk

Trevligt! Minns att jag sett denna typ i Knivsta som liten, även om jag aldrig åkte med dem. När jag väl började åka buss betjänades Knivsta med "turistbussar" från GUB.  :)

Förresten, på tal om linje 134 till bergshaga så har jag sett "begshaga bussgarage" som postadress. Vad har det funnits för bussgarage där och vilka använde sig av det?

Leif D

Visar väl några som finns på tramtrain.be då....


GS 274 i garaget Majorna. Foto Leif D.


Linjebuss 0141 vid Rådhusparken i Jönköping 1977. Foto Leif D.


LITA 5101 på Linköpings Bussterminal. Foto Leif D.



Uppsalabuss 318 i Malmköping. Foto Leif D.



Uppsalabuss 323 i Malmköping. Foto Leif D.


Uppsalabuss 326 på Uppsala busstation. Foto Leif D.


SL H50 4553 på Karlaplan Stockholm 1983. Foto Leif D.


SJ 1823 i Vadstena. Foto Leif D.



NKA 226 vid Vagnhallen i Norrköping 1977. Foto Leif D.


NKA 226 vid Rådhuset i Norrköping 1978. Foto Leif D.
;-)

Niklas Bygdestam

Citat från: JAB skrivet 05 oktober 2008, 18:16:45 PM
Det fanns fler än 2 st, men de gick mycket sällan i Uppsala. Däremot skötte de under flera år landsortstrafiken som Uppsalabuss körde åt UL utom linje 134. Dessutom användes de som skolbussar runt Knivsta (bakdörrarna fick inte användas då de gick som skolbussar efter en incident). Minns jag rätt var 321 först i serien, men det lär väl komma några hundra kommentarer annars ;)



Det stämmer att de egentligen aldrig användes i stadstrafiken. Antingen gick de i landsortstrafik till och från Uppsala eller som skolbussar. Det sistnämnda såg jag ofta. Där jag bodde på den tiden kunde man varje dag se en sådan buss som gick på en viss tur med barn till skolan

Men ingen regel utan undantag. Jag har faktiskt en gång sett en sådan buss gå i riktig stadstrafik inne i stan. Såg dessutom bussen rulla i Stora torget i Uppsala som vanlig stadsbuss. Antagligen hade den ersatt någon vanlig buss på någon linje och fick rulla extra. Sånt kunde hända ibland :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ola Almquist

Eftersom denna tråd kom att även innefatta Volvo B58 med van Hool Jumbo 200-kaross kom jag att tänka på att jag såg en i Nol för inte så länge sedan. Hittade en bild på den: http://kungalvskk.org/albums/2004/gy%F6r/slides/IMG_2961.html. F.d. Göteborgs Spårvägar 14.

M.v.h.
Ola

Ersa


yngrot

Myckte trevligt  :)  hur var dessa bussar med tanke på Ikarus debatten ?? Van Hool har väl iaf alltid varit lika med bra bussar.. väldigt vanliga förr men tyvärr inte längre..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina