Premiärtur

Startat av Mr G, 21 mars 2008, 11:52:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Nu gäller det att få igång scannern då. Kommer bli lite undermålig bildkvalité bara tills jag fått tag på en bättre scanner. Tids nog springer jag på en.

Första bussen från mig i den här kategorin måste givetvis vara en H34 Leyland Panther. Och så förstås på "min" egen linje, 193:an. Här skramlar den fram på Älvsjövägen med slutmål Bredäng. På den här tiden gick endast varannan tur dit. Övriga turer hade ändstation vid Spadvägen, men eftersom den här saknar pappskylt i fönstret ser den ut att ha gått hela vägen.
吉先生

Björn Forslund

En gammal trött "grårygg"? Tycker mig ana en viss bananform? Amazon, Kadett och ruggigt slaskväder kompletterar den nostalgiska kicken!
/Björn

Mr G

Men Björn, den är inte gammal. Bussen är ju så gott som ny vid bildtillfället. I trafik dryga två år bara. Fast det förstås, de slets ned rätt snabbt, och kvalitén var kanske inte den bästa. Men jag gillade dem skarpt ändå.
吉先生

Björn Forslund

Jo, som boende söder om söder har man växt upp med Leyland...minns vrålet när backen vid Sköndal forcerades i snigelfart.
Ligistgänget (med dåtida mått mätt) klev av, efter att ha öppnat en ruta, och drog sedan ut stopplinan och klämde fast denna med rutan. Den kvinnliga föraren varvade motorn och skrek "Släpp linan, annars kör jag sönder bromsen!" När ligisterna förvunnit, med sin kassar med Pripps Rigello mellanöl, vågade någon till sist öppna rutan och frigöra linan, och färden kunde fortsätta mot Hökarängen.
/Björn

Peter Rost

Mycket  trevligt!!

Kul  med  en  avdelning  med  äldre  bussar  här  på  forum. :)

/Peter

Clabbe

Rigello fanns även med Zingo

K R

Hej!

För att citera en medpassagerare på dåtida SvOf-utfärd med H34 4443 (numera tillhörande Spårvägsmuséet),
som när han embarkerade bussen utbrast: "- Ahh! Leyland gråtak!!"

Sen lite om det här med Rigello-förpackningen:
En läskedryck som vad jag kommer ihåg endast fanns i Rigello var "Car".
Mer om detta och övrigt "Rigello-vetande" finns på länken nedan:

http://www.hallekis.com/xx071218a.htm

mvh K R

Clabbe

Jag växte upp bakom en charkdisk, och kom ihåg när Rigellon lanserades, det var miljöaspekterna som basunerades ut. Vi fick varuprov av flera sorter.....

Björn Forslund

Jo, den skulle ju vara av självförintande plast omgiven av en kartonghylsa. På den tiden slängdes ju ölburkar av plåt överallt, och inget pantsystem fanns. Fast Rigello var äckliga att dricka ur.

Mr G

Rigello, gick de över huvud taget att dricka ur? Vill minnas att hälften kom bredvid.

Sen var som sagt smaken pest också. Öl ska inte drickas ur plastflaskor. Nu har jag som väl lagt min ölperiod bakom mig. Jag gillade annars en sort från Tillbryggerierna. Spetsat med enbär eller nåt sånt. Den var inte lätt att hitta utan vi fick kuska runt med Hammarbys H34:or över halva söderort för att få tag på vad vi sökte. Så småningom försvann den ur sortimentet helt, och efter att mellanölet försvann har jag definitivt inte druckit den. Undrar om inte Tillbryggerierna köptes upp av Pripps dessutom. Kanske blev det Pripps Blå för hela slanten där istället.
吉先生