Stockholms spårvägars kommande avtal

Startat av Bältes-Assar, 23 maj 2023, 19:43:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bältes-Assar

Nu står det att Stockholms spårvägar har vunnit upphandlingen av spårvägen i Stockholm.

Det bäddar ju för intressanta frågor om vilka bussar man ska ha som ersättningsbussar för alla spårvagnar som går sönder! Någon som har hört något om detta?

virtual1

Vad menas med spårvägen i Sthlm??? Spårväg city, eller alla linjer i länet?

Ludde H

Avtal E43 innefattar: Spårväg City (linje 7), Lidingöbanan (linje 21), Tvärbanan (linje 30 & 31), Nockebybanan (linje 12) samt Saltsjöbanan (linje 25 & 26).

Buzzlover

En bättre fråga är, Saltsjöbanan sträckan Henriksdal - Slussen måste ersättas f.r.o.m trafikstart, det är absolut tidigt att fråga om entreprenör nu. Men vad ska köras där? Lågentré/låggolv har ju Bergkvara (SS systerföretag) väl bara i Kronoberg?

Antagligen så hyr man väl in UE men spännande hur dom löser det hela direkt vid trafikstart...
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Joakim Wahlberg

#4
Antagligen så hyr man väl in UE men spännande hur dom löser det hela direkt vid trafikstart...
[/quote]
ABSS har 5st MAN-ledbussar och en B9S som används för ersättningstrafik idag.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Buzzlover skrivet 24 maj 2023, 11:55:03 AMEn bättre fråga är, Saltsjöbanan sträckan Henriksdal - Slussen måste ersättas f.r.o.m trafikstart, det är absolut tidigt att fråga om entreprenör nu. Men vad ska köras där? Lågentré/låggolv har ju Bergkvara (SS systerföretag) väl bara i Kronoberg?

Antagligen så hyr man väl in UE men spännande hur dom löser det hela direkt vid trafikstart...

Ja om du avser ledbussar med lågt golv så finns det enbart i Växjö, men normalbussar 2-3 axliga med lågt golv/lågentre finns ju i princip i alla län man kör linjetrafik

Fredde

Man har ju anlitat Nobina för ersättning på 7an i city (i samband med bromsproblemen?), kanske kan en liknande lösning ske här...?

Gano

Bergkvara tappar inom kort busstrafiken i Växjö. Visserligen gasbussar, men fordon lär finnas. Likaså finns det en uppsjö med utfasade MAN A44 i Skåne, dock vet jag inte om de redan börjat skickas iväg.

Ulf Berlin

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 24 maj 2023, 13:21:25 PMAntagligen så hyr man väl in UE men spännande hur dom löser det hela direkt vid trafikstart...

ABSS har 5st MAN-ledbussar och en B9S som används för ersättningstrafik idag.
"UE"?/Ulf

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Gano skrivet 24 maj 2023, 22:17:46 PMBergkvara tappar inom kort busstrafiken i Växjö. Visserligen gasbussar, men fordon lär finnas. Likaså finns det en uppsjö med utfasade MAN A44 i Skåne, dock vet jag inte om de redan börjat skickas iväg.

Inom ett par veckor så finns det även ett stort antal bussar övertaliga från Gotland, Solaris och MAN

Bussmicke

Samt  de gula Scaniorna var de ska ta vägen från Gotland..

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Gas Scaniorna är ju lite små för att duga till ersättningsbussar + att det är normalgolv

buskörare

Överklagat enligt uppgift från SS-anställd. Av Keolis och VR.