Vilka av Keolis bussar i deras innerstadsgarage har fortfarande kvar buss-PC:n?

Startat av IvveRivve004, 03 maj 2023, 19:04:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IvveRivve004

Jag vet dock att 7429-45 finns bland dem då jag mest bara sett dem på linje 71, 160, 164, 168, 402 och 403. Det nya systemet verkar väl bara vara installerat på linjerna 1-6, de tvåsiffriga busslinjerna (ersättningsbussar samt linje 71 hör inte dit) och de linjer som går på Lidingö.

Jörgen

Inga bussar som kör innerstan har buss-pc, det är bara de bussar som kör SSV och NV som har det.

Så alla bussar som kör innerstans linjer (inkl. Lidingö?) har buss-IT.
Mvh: Jörgen

Anders Lundén

Det är kul att vara bussnörd. Men ibland måste ni också förstå, att vilka bussar som har vilken utrustning etc, rullar på vilka linjer/avtal osv, att det är en affärsmässig relation mellan beställaren och operatören. Det finns därför en del frågor här på Bussnack som ni inte kommer få svar på. Att som anställd i ett företag servera intern information på öppna forum är inte okey.
// Anders

elliot

Så det är intern info att fråga om en buss egenskaper och tekniska utrustning?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Det syns ju i bussen, så speciellt hemligt kan det ju inte vara?

elliot

Det är ju konstigt att ha saker hemligt fast det inte är hemligt eftersom att de mesta egenskaperna är synliga för passagerarna. ???

Niclas Wennerlid

Citat från: Anders Lundén skrivet 04 maj 2023, 10:01:19 AM
Det är kul att vara bussnörd. Men ibland måste ni också förstå, att vilka bussar som har vilken utrustning etc, rullar på vilka linjer/avtal osv, att det är en affärsmässig relation mellan beställaren och operatören. Det finns därför en del frågor här på Bussnack som ni inte kommer få svar på. Att som anställd i ett företag servera intern information på öppna forum är inte okey.
// Anders

Nu svarar jag rent generellt, inte just i detta specifika fall.

Men jag måste hålla med Anders här. Vi är ju några på forumet som arbetar på Trafikförvaltningen (SL) och specifikt med bussavtalen, vi agerar ju likadant som Anders gör på operatörssidan.
Det är en sak att var och en kan åka runt, anteckna och dela med sig. Det kan man göra som privatperson.

Men arbetar man i affärsmässiga relationer så innebär det ju en förväntad professionalism från bägge parter, i vissa fall där det finns ekonomiska uppgörelser som kan vara känsliga så ökar ju detta och kan t.o.m. anses vara belagt med sekretess.

Men det Anders kanske försöker säga är att den som är anställd hos en trafikutövare kanske bör fundera på om all information är öppen information, det är ju inte alltid helt klart för den enskilde vilken skada man kan åsamka sin arbetsgivare men i slutändan kan det bli en fråga om illojalitet.

// Niclas


Bussmicke

Jag gjorde samma tolkning av det Anders skrev

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

B10M

Här är bussarna som går på förortslinjer (inklusive 71)
Fredriksdal 1531-1532, 7031-7039, 7151-7168, 7429-7445, 7467, 7604

Tomteboda 4836-4849 (går på linje 405)


virtual1

Jag har sett 72xx på 144:an så det borde vara fler än du skriver...

B8RLE

Det nya systemet verkar vara Consat, samma modell som används på Transdevs bussar i Norrort.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

IvveRivve004

Citat från: virtual1 skrivet 05 maj 2023, 13:52:47 PMJag har sett 72xx på 144:an så det borde vara fler än du skriver...

Är det 7208 isåfall? För den är hittills den enda röda 72xx som jag inte har sett på vare sig 53:an, 69:an eller 76:an på ett bra tag...

B8RLE

Citat från: B10M skrivet 04 maj 2023, 21:56:42 PMHär är bussarna som går på förortslinjer (inklusive 71)
Fredriksdal 1531-1532, 7031-7039, 7151-7168, 7429-7445, 7467, 7604

Tomteboda 4836-4849 (går på linje 405)
405 räknas mer som innerstadslinje med tanke på att man kör hybriderna där.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!