Övningskörning i Liljeholmen 1999...

Startat av Bussmicke, 30 april 2023, 00:20:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Trevligt, de där burkarna rattade man en å annan gång... fast mitt mest bestående minne (har ärr kvar) är att jag ofta lyckades slå huvudet i taket när man skulle veva fram linjenumret bak. Måste även säga att för egen del så föredrog jag den tidens Liljheholmsterminal framför dagens... samt att då delade man ju även rastlokal med tunneltågsförarna vilket var mycket trivsammare än dagens hål i väggen nere i underjorden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Själv tyckte jag att det var ett välkommet inslag att få komma bort från förarstolen en stund och sträcka sig lite när man skyltade om, det enda jag egentligen hade emot det var att det kunde vara rejält dammigt i skyltskåpen.
Hade man som jag en välstruken skjorta och slips så var det inte alltid så kul att försöka undvika att få skjortan nedsmutsad.

Jag föredrog också gamla terminalen, även om det finns fördelar med den nya också.
Men att dela rastlokal med tunnelbanepersonalen var inte odelat positiv, så länge "SL-andan" fanns kvar var det trevligt men det ändrades väldigt över tid.
Att rasta där övergick mer och mer till att man som bussförare kände sig som något katten släpat in, det hela kulminerade med att vi bussförare åkte ut från både Liljeholmen och Gullmarsplan. Man bytte t.o.m. ut låsen för att försäkra sig om att bussförare inte kunde ta sig in till lokalerna.

// Niclas

Nico

Jo, det var inte det att det var jobbigt att resa på sig och gå bak. Tvärtom var det bara skönt att sträcka på benen. Mitt problem var att det ofta var lite bråttom (korta reglertider mellan t.ex. 133 och 147) och att jag är ganska lång... så när det var färdigvevat i bakre skåpet så rätade jag gärna på mig lite hastigt... med följden att jag körde huvudet i taket. Kände mig ibland lite som betjänten i en viss nyårssketch. Att det sedan ofta var otroligt skitigt i skyltskåpen var inte heller trevligt så ren skjorta hade man inte så länge.

Visst finns det sedan fördelar även med den nya terminalen i LIH, men den har sina tillkortakommanden. Personligen tycker jag dock att det är den mest genomtänkta av de dockningsterminaler som kommit i SL-land under åren. Pauslokalen hör dock inte dit, men all paus och rast i underjorden bör undvikas enligt min mening. Sedan att stämningen blev sämre både här och på andra håll (körde man t.ex. för Råsta så hade man tidigare tillgång till i alla fall toalett hos trafikledningen på Bana 3 vid Västra skogen) under åren har väl i sak hängt samman med att det tryckts på alltmer om att man körde åt olika bolag. Personaltidningar och annat gör det ju "tydligt" att man bör ha mera gemensamt med det "egna bolagets" övriga personal ute i landet än med kollegorna inom SL-trafiken. Annars har det just i fallet med lokalerna invid trafikledningarna delvis handlat om utökade säkerhetskrav mm. vilket medförde begränsat tillträde för obehöriga.

Även mellan bussbolagen i SL-trafiken på senare år har det ju annars varit så att man inte vill släppa in eller ens hjälpa kollegor från andra bolag. Typ körde man förr en 191 för Busslink var det inga problem att få åka över till Eriksberg och torka ur en spya eller att svänga av i Råsta med en Swebus-tur på 591 och snabbt fylla på lite kylarvätska. Det verkar knappt förekomma idag. Likaså var det ju tänkt att man skulle kunna rasta på grannens garage om en annan operatörs linje vände i närheten. T.o.m. detta att man vinkar till varandra när man möts på vägen verkar delvis ha försvunnit.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Klint

Betalar entreprenörerna nån hyra till SL/TF för lokalerna?
Det är det enda jag kan tänka mig när Connex/Veolia och senare MTR motade bort bussfolket i Liljeholmen.

Niclas Wennerlid

Ja, man betalar hyra för lokalerna. Så du har en poäng..
Men jag vet att åtminstone Busslink var beredda att betala en del för att få nyttja lokalerna, men blev nobbade ändå.

// Niclas