Huvudmeny

Keolis Lund

Startat av AdamL, 17 april 2023, 19:05:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AdamL

Keolis tar snart över i Lund, När ska deras bussar levereras?

Buss_Lund

Troligen nog är Maj-juni keolis Lunds nya bussar ska levereras till svenska neoplan i Helsingborg först tror jag innan dom kommer till Lund tror nog juli-augusti innan vybuss lämnar Lund.
Jag hörde att Lunds nya bussar är i fabriken just nu

Mattias Petersson

Lär jag se dom då vid Landskrona Södra ner dom kommer passera där  :)
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Skåneresenären

Hoppas bara att Lund får driftssäkrare bussar än de elbussar från MAN som kör i Malmö.
Jag åker inte speciellt ofta med dessa, men när jag gör det har bussarna vid nästan varje tillfälle havererat. Lördagen den 22 april inträffade ett återkommande fel, i alla fall när jag reser: dörrarna vägrades att öppnas. Föraren fick hålla på en bra stund med att försöka få upp dessa, till slut öppnades de bakre dörrarna. Det var andra gången som jag åkte med bussar som drabbas att det felet (vet inte om det var samma fordon). För några veckor sedan var bussen kraftigt försenad p.g.a. fordonsfel stod det på den digitala hållplatsskylten

Buss_Lund

Jaså Malmö nya MAN 12E har redan problem ??? Trist att höra. Senaste tiden jag åkte dom i Malmö verka som dom hade inga problem och dom var pigg och fräsch ut. Jag är inte i Malmö så ofta

Nico

Just dörrproblem har väl varit M.A.N:s signum under många år... dvs. det är inget nytt och man undrar när de ska komma tillrätta med det?! Redan för 15-20 år sedan var det inte ovanligt att många av uppdragen man åkte ut på som yttre trafikledare var att åka ut och kolla dörrar. Framförallt var det dörråterställning som gällde.

Här handlar det iofs. även om att internutbildningen kunde vara bättre - både för förare, men även för trafikledare. Många av de senare kan numera inte speciellt mycket om bussar i sin egen trafik vilket leder till att den vanligaste åtgärden (som iofs. ofta fungerar) är att bryt huvudströmmen. Sedan skiljer det sig mellan bolag... när etanolvagnar var vanliga i SL-trafiken hände det ganska ofta att dessa vagnar fick ånglås och man fick pumpa bränsle. Hos ett bolag var detta vardagsmat för både förare och yttre trafikledare, men hos ett annat bolag var detta okänt om man beställde istället bärgning i parti och minut.

Att däremot försöka ge annan delavhjälpning på distans kan många inte alls och det är sällan det tas fram fordonsblad, felsökningsmanualer mm. för nya fordon. Överlag känns det som att mycket i bussar är lite för komplicerat i jämförelse med reglage i personbilar. Just dörrar, men även värme, klimatanläggning etc. är ofta onödigt krångligt utfört. Sannolikt leder även detta ofta till att man bärgar i onödan mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman