SL H56 vid Brommaplan 1979

Startat av Hasse L, 02 april 2023, 20:48:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


GYX 885 - H56 4902 och
GZE 745 - H56 4910,
Scania CR 111MF - 1975.

Nico

Alltid uppskattat med bilder från Brommaplan. Är väl även en MOAB-vagn som syns i bakgrunden. Var onekligen lite mera variation förr.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Trevliga bussar H56, dock en aning svårkörda innan man blev van (om man ville köra mjukt)

Tommy E

Underbart! 8) Ser lite udda ut med svart stötfångare på 4902 ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

yngrot

På Vilket sätt var H 56 svårkörda ??  Mitt minne av den vagntypen är att de gick mjukt och behagligt.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Det var ju Wilsonlåda i dessa och de var ganska svåra att starta mjukt med jämfört samtida B58:or.


Bältes-Assar

Var det inte bara att lägga i tvåan, släppa bromsen och invänta att bussen började röra sig?

Lars-Håkan_E


zjbus

Låter som Bältes-Assar aldrig har kört Wilson

yngrot

Wilson var ju annars en trevlig låda att köra med
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt H

#10
Jo Wilson var absolut en favorit men på Scania CR111 - nej! Jag har förvisso bara kört en sådan vagn en gång men det blev inte bra.

Hasse L

Citat från: Bengt H skrivet 08 april 2023, 23:24:46 PM
Jo Wilson var absolut en favorit men på Scania CR111 - nej! Jag har förvisso bara kört en sådan vagn en gång men det blev inte bra.

Instämmer med Bengt H. Vi hade en kort tid tre inlånade H56 placerade i något av garagen på Värmdö. När en tillfälligtvis fanns tillgänglig i Björknäsgaraget (i början av 1980) blev man ju angelägen att prova på. Men den kändes väldigt annorlunda att växla. Blev inte riktigt van efter bara en dag, minns jag.

Lars-Håkan_E

Det känns bra att det inte bara är/var jag som tyckte dem var svårkörda, nu har jag ju bara kört de CR 111 med Wilson som fanns hos SL men busstypen fanns ju på många andra platser också, Sundsvall är en jag minns t.ex men jag har inget tydligt minne av dem därifrån.

Scana CR 145 (alltså V8) med Wilson har jag kört och där fanns inte alls samma typ av "problem"

Det var svårt att starta mjukt till att börja med.