H3A 5759 med släp

Startat av Bussmicke, 23 oktober 2022, 14:37:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HJP

****
Snyggt.
Har dessa släp någon egen littera?

Ulf Berlin

Specialutfärd,eller i trafik på 433/34 senare på dagen?

(Så sent som 1995 fanns väl knappast godshanteringen kvar vid Slussen?/Ulf

Lars-Håkan_E

i April 2001 flyttades godshanteringen från Söder Mälarstrand till Västberga men då var det länge sedan som godset gick med buss

Bussmicke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 oktober 2022, 19:26:11 PM
Specialutfärd,eller i trafik på 433/34 senare på dagen?

(Så sent som 1995 fanns väl knappast godshanteringen kvar vid Slussen?/Ulf
Jag minns Faktiskt inte Men någon får gärna berätta som vet

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Tack för trevliga foton, fantastiskt med ett Hägglundsläp 1970 i trafik, Senast godkända besiktning 2020-05-29
även med B10M60:an 1981 Senast godkända besiktning 2022-10-20, för bara en vecka sedan. Källor: Transportstyrelsen.

HB

Lejonparten av godset gick med godlastbilen då men det hände att gods även skickades med buss. Jag körde bara helger vid denna tid i Ramsmora men hade regelbundet affärstidningar och brödlådor på bussen. Så detta är definitivt ingen utfärdsbild utan en vardagsbild i slutet av en epok. Den ordinarie föraren på aktuell buss gillade dessutom att köra med släp, så även om det var små mängder gods hängde han på släpet ändå.

Ulf Berlin

Tack för svaret HB.
Står släpet kvar ute i Ramsmora?/Ulf

Mack

Än en gång fantastiska kort.
Jag fotade för många år sedan ett liknande släp stående, om jag minns rätt, i Björknäsgaraget?
Kan ha varit runt år 2000.
Tyvärr finns inte mina egna foton kvar, så det är kul att se dessa i stället.

Camilla

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 oktober 2022, 18:11:25 PM
Tack för svaret HB.
Står släpet kvar ute i Ramsmora?/Ulf
Jag vet inte till 100% fast jag tror att släpet följde med när party bussarna köpte 5779 

Tommy E

Släpet stod ett tag hos Partybussar, men numera bor det på Vindö och har blivit BSBV-gult.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Härligt att höra. Släpet förtjänar såklart att bevaras i seriös veteranbussverksamhet.

John

Detta är före detta BSBV släp 2 släp 1 finns bevarad på spårvägsmuseet. Sen köptes det in sent 1 eller 2 släp från SJ som va av den stora bromsade typen som detta är.

Hasse L

Sommaren -82 var 8912 ännu gult och sågs rulla efter 5761. Till Stavsnäs.
/Hasse