SL H80 6880

Startat av Hasse L, 08 januari 2023, 19:24:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


toddetoddelito

Tack för fin bild. Pappa, som är gammal Järfällabo, blev väldigt glad, med "hans" linje 541 på bussen bakom.

Han kunde dock inte komma ihåg hur linje 550 gick, är det någon som skulle kunna hjälpa oss med det?

Nico

Är inte helt 100. Vill ha det till att den gick Jakobsberg - Barkarby - Tenstaplan. Delvis då som nuvarande 546 minus Viksjö samt att slingan vid Tenstaplan är borttagen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

K R

Hej!

6880 uppvisar här ännu en målningsvariant av många som kom över tid vad gäller H80.

Snart återstår väl nästan bara den första SL-ommålningen av 6911 där hela taköverbyggnaden var grålackerad,
alltså ner till övre sidofönsterlinjen på sidorna och även frontpannan. Dvs på ömse sidor om linjenummerskylten och troligen även bak var den helt grå.
I övrigt hade den då grått grillparti och svart stötfångare.
Efter ett par ommålningar i andra SL-utföranden hamnade 6911 sedermera hos Svenska Spårvägssällskapet där den är bevarad.

Linje 550 då? Jimmy Bergman har följande linjehistorik:

https://www.polki.se/onewebmedia/550webb.pdf

mvh K R

toddetoddelito

Tack för hjälpen! Det uppskattades av både mig och pappa :)

Fredrik Klint

Vad gäller målningsvarianter är jag ganska säker på att 6880 och 6882, berättat av Ulf E, var de första (och enda?) som fick grått tak men röd grill/stötfångare.
Detta blev ju sedan standard när även taket målades rött. Man skulle därför kunna anta att 6880/82 var de sista att bli röda med grått tak. Att det senare var gråtakare som fick rödmålade grillar på äldre dar är inte riktigt samma sak alltså.
Detta får gärna bekräftas/dementeras.

christian berg

Intressant Fredrik,

detta kan nog stämma. Jag har kollat lite bilder, även 6848 och 6925, 6931, 6943 och 6944 har grått tak och röd grill, men åtminstone de tre senare hade även grå grill sedan de blev röda och måste ha målats om senare. Sedan var grillen på 6831 målad orange innan bussen blev helröd. 6933 hade en specialvariant som helröd med svarta kofångare och 6911 hade som sagt en annan variant vid en första ommålning. Och 6926 hade en specialvariant med grått tak, grå grill, men vit linje under fönstren.
Finns säkert flera varianter. Bussarna blev ju väldigt långlivade. Trots alla ommålningsvarianter blev 6852 kvar i originalskick som en av de nästan sista som försvann senhösten 1986. Allra sist i trafik var väl 6822 och 6899 tills våren 1987.

Christian B

K R

Citat från: christian berg skrivet 11 januari 2023, 18:40:06 PM
... Sedan var grillen på 6831 målad orange innan bussen blev helröd...

Hej!

H80 6831 hade även den unika avvikelsen att den inte hade någon bagagerumslucka längst bak på höger sida.

I en annan tråd nämndes vilka H80 som med tiden fick försatta hörnfönster bak. Då räknades 6812, 6838 och 6842 upp.
Här kan läggas till minst tre stycken till med denna avvikelse: 6813, 6840 och 6844.

mvh K R

Carl

Citat från: toddetoddelito skrivet 10 januari 2023, 11:13:02 AM
Han kunde dock inte komma ihåg hur linje 550 gick, är det någon som skulle kunna hjälpa oss med det?

Citat från: Nico skrivet 10 januari 2023, 16:35:22 PM
Är inte helt 100. Vill ha det till att den gick Jakobsberg - Barkarby - Tenstaplan. Delvis då som nuvarande 546 minus Viksjö samt att slingan vid Tenstaplan är borttagen.

Jag hittade den tidtabell för bl a 550 som gällde när bilden togs. Linjen hade då sträckningen Jakobsbergs station-Jakobsbergsskolan-Viksjö gård-vissa turer via Plogvägen-Viksjöleden förbi hållplatserna Tröskvägen norra och södra-Södra Viksjö (Bruttovägen). I högtrafik körde 550 inte upp till Bruttovägen utan fortsatte istället från Kassavägen via Veddesta industriområde-Barkarby station-Byleden till Tenstaplan. Enligt tidtabellen verkar 550 tillsammans med 553 ha svarat för merparten av trafiken mellan Jakobsberg och Viksjö.

De övriga Viksjölinjerna då var för övrigt 551 som körde Jakobsbergs station-Kärrvägen-Nyårsvägen-Rågången-Andeboda-Bruttovägen, högtrafiklinje 552 Jakobsbergs station-Viksjö gård-Viksjö centrum-Rågången-Avstyckningsvägen (vissa turer till Görvälnsbadet) och 553 Jakobsbergs station-Västerby-Viksjö gård-Hummelmora. Därtill fanns högtrafiklinje 546 som då körde Bruttovägen-Viksjöleden-Aspnäs skola-Ulvsunda industriområde-Solna stadshus-Norra Bantorget. 541:an som också syns på bilden gick vid fototillfället mellan Vällingby och Stäket.

Nico

Gick fritt ur minnet då jag vet att 550 under stora delar av 80-talet vände vid Tenstaplan. När den började med det vet jag däremot inte.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

6880 såldes tillsammans med 6809 till Wasatrafik 1986.

//Peter

toddetoddelito

Tack så mycket Carl  :)

Carl

Varsågod!  :)

Citat från: Nico skrivet 12 januari 2023, 21:45:19 PM
Gick fritt ur minnet då jag vet att 550 under stora delar av 80-talet vände vid Tenstaplan. När den började med det vet jag däremot inte.

Mitt inlägg var inte menat som någon kritik mot ditt inlägg utan som en komplettering. Men du har helt rätt i att 550 trafikerade Tenstaplan under 80-talet.

Jag tittade vidare i gamla tidtabeller och såg att 550 startade hösten 1976. Men då trafikerades endast sträckan Jakobsberg-Bruttovägen. Linjen förlängdes till Tensta 1978 och fortsatte att köra mellan Jakobsberg och Tensta via Viksjö fram till 2011 då den ersattes av 546. De sista åren vände den dock inte vid Tenstaplan utan istället vid Tensta allé. De flesta åren trafikerades sträckan Kassavägen-Tensta endast i högtrafik. Undantaget var 1986-1988 då Tensta även trafikerades dagtid måndag-fredag. Hösten 1997 lades flera Viksjölinjer om och 550 blev en ren högtrafiklinje där alla turer körde Jakobsberg-Viksjö-Tensta. Turerna till Viksjö och Bruttovägen under övrig tid togs över av de då nya ringlinjerna 563 och 564.

Bussmicke

Det fanns ju en 551 till Bruttovägen från Jakobsberg station.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl

Jag nämnde 551 tidigare i tråden. Jag har inte tidtabellerna här just nu men jag har för mig att 551 också startade kring 1976 och sedan ersattes av 563 och 564 i augusti 1997.