Fråga om en Volvo 85D fr. 1936?

Startat av S Svensson, 03 september 2022, 23:23:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

GEL361 är en Volvo 85D från 1936. Jag vet inte om denna har varit buss tidigare men är det nu och finns i Svenljunga.




Adminåtgärd: Rubrik förtydligad med hänvisning till regel # 15.



BD

Varför vänsterstyrd och med högerdörr under vänstertrafiktid?

S Svensson

Jag vet inte riktigt. Men karossen ser ganska ny ut. Verkar vara nybygge. Enl bilregister rör det sig om 5 passagerare men det fanns betydligt mera sittplater med ett litet utrymme baktill som kan kallas"godsutrymme". Jag tog inget foto på interiören.
Hedströms samling av lastbilar (nåja inte så många men väl 8-10?) finns numera tillsammans med ICA handlaren Bynander i ett nyutrustat bilmuseum. Öppet sommartid och har servering så att det räcker till eventuella bussutflykter.
Tyvärr vet jag inte ursprunget på Hedströms buss. Det antagandet jag gjorde när jag såg den var att det troligen varit lastbil en tid.

Railmaster

Karossen ser nytillverkad ut men samtidigt väldigt omodern för att vara från 1936.

bilomnibussen

Det står ju att karossen är nytillverkad. Kanske 10 år sedan, jag minns att det skrevs om den. Det var något lag som byggde den troligen som nåt sorts projekt. Ingen stilkänsla där, eller kunskap om hur det sett ut osv. Chassiet är ju i alla fall välbevarat.
Mvh Jan G

S Svensson

Jag har försökt ta reda på litet mera. Men förra ägaren har avlidit för ett antal år sedan. Sonen berättade att han inte visste vem som byggde den.
Vad jag förstått så ägd bussen i fråga av sonen Hedström men finns hos ICA /Bynander i Svenljunga.
Tag mot Tranemo och kör en kort bit och sedan tag av. Följ eventuellt också kraftledningen. Anläggningen är fin och de många fordonen kommer till sin rätt

https://bynandersmotormuseum.se/.