En VL i Uppsala

Startat av Fredrik Gelin, 16 juni 2022, 18:36:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

I april 2005 fotade jag Swebus 3814 i Uppsala.
Har dagens linje 773 och 774 något samröre med linje 574 som skyltats på bilden eller körde man VL-lackade bussar även i Uppland?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Karsten

Det där är dagens linje 844. Tror Heby byter länstillhörighet som andra byter kalsonger, typ.

Fredrik Gelin

Aha, då förstår jag.
Tack för snabbt svar!

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Marc

Precis som sagt ovan, 3814-16 var placerade i Våla - då i Västmanland - och utrustade för trafik i båda länen.  :)

Fredrik Gelin

Och jag undrar om inte du var en bidragande orsak till att bilden blev till.
Du lurade med mig på lite alla möjliga mer eller mindre udda styrningar...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Eje Larsson

Nja, när UL startade 1978 var vi överens med Heby kommun om att eftersom huvuddelen av Östervåla omnibustrafiks linje Östervåla - Uppsala låg i Uppsala län så skulle den vara en UL-linje. När jag numrerade de nummerlösa linjerna mellan E4 och Rv 72 utgick jag från 848 som var SJ-buss skyltning på linjen Uppsala - Sala. Även Uppsalabuss landsbygdslinjer ingick i mitt nummersystem. Linjen Uppsala - Dalby - Wik blev 847, Skogstibble blev 848S, senare 849, Järlåsa - Östfora 846, Börje - Jumkil 845, Östervåla 844, Åkerlänna 843, Skuttunge 842 och Björklinge - Nolmyra 841. Då var VL fortfarande ingen länshuvudman så vi hade avtalet med Heby kommun och Östervåla Omnibustrafik. När VL blivit länsbolag övertogs avtalet med kommunen av VL som samtidigt löste in trafiken Östervåla - Sala. SJ-buss blev entreprenör på Uppsalalinjen. Den hade stort resande efter att tidtabellen utökats. VL ansåg att utbudet var onödigt stort medan vi ville utöka tidtabellen istället för att köra tre bussar i vissa turer. VL:s kostnadsfördelningssystem premierade att köra få turer med flera bussar i varje eftersom man räknade utbudskm gentemot kommunerna. Vi räknade vagnkm vilket gjorde det neutralt att öka kapaciteten genom att öka antalet turer. Efter ett VD-skifte på VL fick man för sig att det skulle bli billigare att själva överta avtalet med SJ, måla om bussarna och göra om trafiken till Expressbuss 574  och inte stanna i Uppsala län. Som tur var fanns en vändplan vid länsgränsen där vi kunde vända den stympade L 844. Folk ansåg att vi inte var kloka, vilket jag har full förståelse för. Vår filosofi var att hitta samförståndslösningar, vilket ibland krävde mycket kaffedrickande. Trots insatser av landstingsråd på båda sidor gick det bara inte att komma överens. Samma sak hände med L 848 som också vände vid länsgränsen. Så småningom blev det interna trycket i Västmanland så stort att VL tvingades in i ett samarbete med UL. Folk i Vittinge och Morgongåva tog bil till länsgränsen för att nyttja 848 som hade tätare tidtabell än 578. Den enda som tjänade på tjafset var SJ som körde 574 åt VL för samma ersättning som fanns i avtalet med UL. När Heby bytte län 2006 fick Östervålatrafiken tillbaka sitt gamla linjenummer.

S Svensson

Tack för redogörelsen. Det här är svårt med gränser ibland. Det finns ju kommungränser,landstingsgränser och andra gränser. Sedan finns det kostnadsfördelningsmodeller. Några sådana i Västsverige fördelade kostnader men även skattesubventioner. Ett bra sätt är att veta i vilken kommun betalar resenären skatt.
Det kan då bli problem om en busslinje passerar en kommungräns t ex Härryda och Bollebygd. Det kan även bli större problem om gränsen är länsgräns. Exempel på detta är Jonsjö. Här passerar endast tågersättningsbussar. Linje Älekulla-Älvsered är exempel. Likaledes är det här med att behöva byta buss eftersom det blivit en mani att bussar inte få vara direktbussar. För att inte nu glömma tåglinjer. Är det någon som tänkt åka tåg emellan Halmstad och Hässleholm nyligen. Ingen busslinje alls emellan Landeryd och Limmared heller. Vem sade vad på Transportrådet (ett sådant fanns men det var nog inga goda råd).
Ursäkta att jag viker av. Vad har vi skrivit om ? Skatteregler som inte medför mer skatteintäkter, busslinjer som medför ökad biltrafik mm.
Kanske skulle det till en funderare hur man får in mera skatt utan att det blir andra problem.

Ulf Berlin

Ja,denna buss var en främmande fågel när den sågs vid stationen i Uppsala och kändes nästan"lite bortkommen"där ;)/Ulf

Ersa

Fast dåvarande VL 574 i Uppsala var väl inte mycket märkligare än SL-blå 677 som vänt i Uppsala varje dag sedan augusti 2008.

Ulf Berlin

Jag skrev"denna buss"=länslackeringen,som inte var vanlig i gula UL land ;)
Vi blir alla äldre och får andra syner och värderingar på saker och ting.../Ulf

Ersa

Jag tyckte man ofta såg VL-bussar på den linjen vända i (då mestadels UL-grå) Uppsala på den tiden. Inget märkvärdigt alls med detta, när det begav sig. Precis som att ingen reagerar på 677:an idag.
Men det är klart. Om 677 försvinner från Uppsala kanske folk 15 år efteråt ser bilder på den, och tänker att "detta kan inte ha varit vanligt".

Niklas Bygdestam

Bussen 3814 på bilden, blev inte denna omlackad till UL-gult senare?

En annan detalj att tänka på från Ejes inlägg:

Från 2006 och fram tills förra året så satt det på hållplatserna längs linje 848 hållplatsskyltar av UL-typ även på den sträckan som går i Västmanlands län. Det var först inne i själva Sala som det sedan blev VL-skyltar när man körde på den linjen. Men det senaste året har UL bytt ut sina hållplatsskyltar mot en ny modell och bytt längs med linjerna. När de uppdaterade på linje 848 var det bara i den del av sträckan som går inom Uppsala län som fick de nya UL-skyltarna. Däremot byttes skyltarna ut även på den del av sträckan som går i Västmanlands län, men där satte man upp VL-skyltar istället. Jag tycker att den nuvarande lösningen ser bättre ut. Och så är det roligare när skyltarna ändras när man åker över en länsgräns, dvs att man då verkligen ser på ett annat sätt att man har kommit i et nytt län.

Men det är ändå intressant att det till nyligen satt UL-skyltar på linjer i Västmanlands län. Speciellt om man jämför där UL-bussar går in i SL-områden där blir dt direkt SL-skyltar trots att bussarna är UL-bussar. Så det var alltså inte så logiskt innan, förrän nu då.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.