Huvudmeny

Senaste inlägg

#11
Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år / M16420
Senaste inlägg av BD - 28 maj 2024, 18:01:11 PM


Fabrikatet på M16420? De två Scania-Vabis-bussarna verkar att ha registreringsnummer som inleds med O.


Bilden från https://stadslexikon.helsingborg.se/Flyktingstrmmar/
#12
Bussnack / SV: Fd Nobina 7408...
Senaste inlägg av Bese001 - 28 maj 2024, 16:44:26 PM
Hej,

Kollade på SBH vilken status dessa har och 10 st, 7400, 7409, 7411, 7413, 7415-7419 och 7423-7424 är avregistrerade
nu i januari 2024 och angivna som exporterade, dock inte till vilket land '. Kanske Bulgarien då?
Övriga 15, förutom 7417 som avregistrerades redan 2020 efter olycka, är avställda och ägs av Svea Lastvagnar AB i Surahammar. 7408 är avställd sen 2022-09-02...
#13
Ordet är fritt / SV: Signaturen "yngrot"
Senaste inlägg av reseguiden86 - 28 maj 2024, 09:49:25 AM
Vila i Frid. Hoppas Nobinas sjuhärad hade tänt ljus för han och en minnesstund.
#14
Tack Peter!
Har hunnit kolla andra diabilder från samma dag och träden är lika gröna i Spånga ....

/Hasse
#15
Ordet är fritt / Livstidsförlängningar på C20
Senaste inlägg av Sca.CN113 - 27 maj 2024, 23:17:37 PM
Att man gjorde rent praktiska och synliga förändringar på C20 vagnarna när man byggde om dom är ju känt.

Men vad har man gjort rent tekniskt för att livstidsförlänga C20?
Vissa exemplar redan nu är märkta av tidens tand.

Det vore kul att få ett intressant svar från någon som vet mer.

Mvh och tack på förhand!
#16
Busstrafik / SV: Gas exposion i en buss !
Senaste inlägg av Walter - 27 maj 2024, 21:00:06 PM
Även i Skåne har modellen i fråga nu stoppats från att köra åt Skånetrafiken.
#17
Bussnack / SV: Transdev 7768
Senaste inlägg av Ulf Berlin - 27 maj 2024, 18:58:47 PM
Inte ofta vi får se en"kort VDL":) /Ulf
#18
Bussnack / Transdev 7768
Senaste inlägg av Peter Öden - 27 maj 2024, 16:21:34 PM


Hej !

Dagens foto på Transdev 7768 är i Torsåker.

Mvh Peter Ö
#19
Busstrafik / SV: Gas exposion i en buss !
Senaste inlägg av igel - 27 maj 2024, 15:50:42 PM
I Aftonbladet artikeln (tidigare i tråden) samt i andra artiklar, står det att tankarna har tömts på gas, ändå har en explosion inträffat. I Ny Teknik står det:
CitatFörarna fick instruktionen att köra slut på gasen och sedan växla till bensintanken men efter den senaste explosionen konstaterade Försvarsmakten att det fanns kvar biogas tankarna.

Om det stämmer som står i Ny Teknik, verkar den säkerhetsansvariga inte ha en aning om risker vad gäller gas. För det är en avsevärd skillnad på att tömma tankarna, så som görs innan arbete på (i vissa fall även i närheten av) gassystemet får påbörjas. Jämfört med att bara köra så långt att motorn slutar dra gas, då kan ju en tank vara full om det är strul med ventilerna, men det finns även alltid mindre mängd gas kvar i tankarna. Om det är frågan om att manuellt byta från gas till bensin, finns alltid en risk att någon förare byter innan motorn har stannat.
#20
Citat från: roggek skrivet 14 maj 2024, 10:05:15 AMNej, vare sig A25-27 eller B25 hade rangerkontroller, det vi ser på bilden är släpvagnskonduktören som signalgivare.
Reglerna var rigorösa med högtalarmeddelande från föraren och nödsignalknappen från konduktören.

A25 hade rangerkontroller när de levererades men de togs bort, möjligen på 50-talet. G-vagnarna i Malmö hade dem kvar till slutet. Det är väl konduktören vi ser som signalgivare i vagnen.