Huvudmeny

Senaste inlägg

#11
Busstrafik / SV: Bussar till Nobinas nya SL...
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - 02 juni 2023, 22:25:39 PM
Citat från: Gano skrivet 02 juni 2023, 21:29:32 PMKanske är det nu Yutong, Ebusco och liknande gör intåg på den svenska marknaden. Likaså Solaris som möjligen gör comeback efter stora leveranser för sådär 10 år sedan till Skåne och Västsverige. Nog finns det tillverkare som kan täcka upp för Scania och Volvo. Dock ska ju Volvos bussar fortsätta produceras, fast hos underleverantörer på licens.
Fast de bussar som skall byggas åt Volvo i Spanien lär inte bli aktuella för den Svenska marknaden då det främst verkar vara 9700 som skall licensbyggas.

Det intressanta här är att lågentreboggier nu inte kommer att gå att köpa i närtid och lägger man till gasdrift blir det ännu svårare att hitta någon annan än Scania som i nuläget kan leverera sådana.

MAN och Setra bygger väl på podestrar på ett låggolvschassi?

Eftersom många anbud som tilldelats nyligen eller som det räknas på just nu förutsätter just lågentreboggi kommer det nog att bli ändrade förutsättningar som kan ställa till det ytterligare i upphandlingarna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

#12
Busstrafik / SV: Bussar till Nobinas nya SL...
Senaste inlägg av Walter - 02 juni 2023, 22:15:44 PM
Sant ser jag när jag läser igen. Det anges lite olika siffror och summor på olika ställen. Nånstans mellan 110-190 st😁
#13
Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / SV: Connex 451
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - 02 juni 2023, 22:14:36 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 02 juni 2023, 11:49:41 AMRubriken på  tråden är missvisande. Bussen användes av GS när bilden togs och det är deras inv-nummer.
Jag hade noterat GS 451 själv, men eftersom SBH anger ägarbytet från Connex till GS till 2006-04-18 och då med GS nummer 99 antog jag att bussen vid fototillfället fortfarande tillhörde Connex då bilden är tagen 2005-09-13.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

#14
Busstrafik / SV: Bussar till Nobinas nya SL...
Senaste inlägg av homer - 02 juni 2023, 22:05:41 PM
Du får nog läsa artikeln en gång till...
men visst får vi vänta och se... vad gäller totala antalet bussar blir det troligen inte exakt samma som idag då elbussar möjligen kräver fler fordon samt att keolis utnyttjar Citydepåerna för en del linjer och turer som Nobina inte kommer ha möjlighet att göra på samma sätt

CitatI avtalet ställer SL krav på att området ska trafikeras med 70 elbussar.

CitatI avtalet ställer SL krav på att området ska trafikeras med 120 elbussar.
#15
Åhh gamla härliga 3466 åkte alltid den från skolan på onsdagar och fredagar då vi slutade tidigt och tursen söderut mot Linanäs gick 1410 från skolan och gick via Tranvik innan man ankom hem ca 1440 vid Grundviksvägen. 3466 ersattes av 4310 när den togs ur trafik. Utöver dom 2 så hade vi och 4263 samt 4367 som fasta vagnar. Dom 2 sistnämda hade låga stolsryggar på säterna medans både 4310 och 3466 hade högastolsryggar, 4310 hade de röda tyget me nå skinimitation som nackstöd precis som vagngarna i 54 samt 56 serien hos busslink hade me höga ryggar. 3466 hade Swebus tyget de gråa med röd/vita ränder i sig. När 4263,4310 och 4367 fasades ut fick vi ut 1210,1211 samt 1212 som sen gick kvar till Arriva tog över.
#16
Busstrafik / SV: Bussar till Nobinas nya SL...
Senaste inlägg av Walter - 02 juni 2023, 21:32:39 PM
Den som väntar får se men det är de officiella siffrorna.

Bussmagasinet
#17
Busstrafik / SV: Bussar till Nobinas nya SL...
Senaste inlägg av Gano - 02 juni 2023, 21:29:32 PM
Citat från: homer skrivet 02 juni 2023, 20:09:13 PMOmrådet behöver gissningsvis nästan 600 nya bussar sen tillkommer Råsta, Lunda  med 200 bussar.
Det är 800 nya bussar som ska levereras inom 1 till 2 år, samtidigt har dom 2 vanliga fordonstillverkarna senaste veckorna bestämt att stänga sina fabriker som traditionellt har levererat fordon till Sverige...

så hur detta ska sluta blir spännande....

Kanske är det nu Yutong, Ebusco och liknande gör intåg på den svenska marknaden. Likaså Solaris som möjligen gör comeback efter stora leveranser för sådär 10 år sedan till Skåne och Västsverige. Nog finns det tillverkare som kan täcka upp för Scania och Volvo. Dock ska ju Volvos bussar fortsätta produceras, fast hos underleverantörer på licens.
#18
Ordet är fritt / Göteborg 400+2 år
Senaste inlägg av S Svensson - 02 juni 2023, 21:02:03 PM
Just nu visar TV regionalnytt bilder från Göteborgs 400 års jubileum.  I verkligheten skulle jubileet hållits tidigare.
Vad som saknas just nu är linbanorna över Göteborg.
När jag för ett antal år sedan (ca 5 år) besökte PRO avdelning i Göteborg var där personer som berättade om det jubileum som hålls nu. Till planeringen skulle läggas användandet av linbanor. Så det planerades in sådana färdiga till jubileet.  Som bekant blev dessa så dyra att man avbröt arbetet med dessa.
#19
Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / SV: Connex 451
Senaste inlägg av S Svensson - 02 juni 2023, 20:56:21 PM
Det behöver inte vara Göteborgs Spårvägar som använder bussen. För det fanns en underentreprenör som lånade bussar av GS,liksom körde åt GS vissa tider på dygnet. Inte Connex utan Göteborgs Buss AB, numera en del av Nobina !

Tysk standard och svensk standard skiljde sig åt. I Sverige är bussförare lite större än de i Tyskland påstås det.
#20
Busstrafik / SV: Bussar till Nobinas nya SL...
Senaste inlägg av homer - 02 juni 2023, 20:35:01 PM
Bara Nacka-Värmdö skulle få 70 elbussar så 110 elbussar totalt låter konstigt