Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 10 december 2022, 19:04:27 PM

Titel: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 december 2022, 19:04:27 PM
Linje 134X bytte nummer till 154 men blev inte långvarig. Är rätt säker på att Transportvägen var första hållplats som sedan bytte namn till Årstaterminalen.

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H12%205478%20Transportv%C3%A4gen%2CV%C3%A4stberga%20industriomr%C3%A5de%201994-09-14.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/SL%20hpl%20Transportv%C3%A4gen%2CV%C3%A4stberga%20industriomr%C3%A5de%201994-09-14.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H16%206762%20%C3%85rstaterminalen%2C%20Transportv%C3%A4gen%2CV%C3%A4stberga%20industriomr%C3%A5de%201996-08-08%20-2.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/SL%20hpl%20%C3%85rstaterminalen%2C%20Transportv%C3%A4gen%2CV%C3%A4stberga%20industriomr%C3%A5de%201996-08-08%20-1.jpg)
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 11 december 2022, 09:10:22 AM
Trevligt!

Linje 154 har "kommit och gått" i olika omgångar:

https://polki.se/onewebmedia/154webb.pdf
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 december 2022, 11:14:12 AM
Jaha det förklara varför jag var ute i augusti och fotograferade

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Nico skrivet 11 december 2022, 15:29:30 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 11 december 2022, 09:10:22 AM
Trevligt!

Linje 154 har "kommit och gått" i olika omgångar:

https://polki.se/onewebmedia/154webb.pdf

Är det här verkligen alla varianter? Vill minnas att 154 i samband med trängselskatteförsöket även hade någon tur som startade i Spånga. Att 154 sedan togs bort i den inkarnationen berodde även på att det tog för lång tid att köra/åka så den utgjorde inte något direkt alternativ för så många.
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Carl skrivet 11 december 2022, 16:15:10 PM
Det kan inte vara linje 159 som du tänker på?

https://www.polki.se/onewebmedia/159webb.pdf

159 körde dels mellan Sundbybergs torg och Centralen samtidigt 154 körde mellan Tuletorget och Centralen, men 159 körde även en dryg månad mellan Spånga och Centralen under hösten 2011 pga. bygget av Citybanan.
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Nico skrivet 11 december 2022, 17:35:32 PM
Så kan det vara... flera av 15X-linjerna har ju varit ganska stabila under lång tid medan andra fört en ganska udda tillvaro. Minnet är som sagt bra, men kort och jag körde bara 154 (och 159) i den första vändan på 00-talet. Kan vara så att jag fick någon kombo av bägge.
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Per E skrivet 11 december 2022, 19:28:49 PM
Det stämmer att linjerna 154 och 159 trafikerade samtidigt under en kort period med start den 9 januari 2006. Året innan började det ryka i ett C14-tågsätt under trafik vilket övergick till att vagn 1301 började brinna. Detta innebar att många t-banevagnar fick ställas av för kontroll vilket var synnerligen olyckligt då t-banan förväntades få ett stort tillskott av resenärer när trängselskatteförsöket inleddes i januari 2006. Därför startades dessa två linjer liksom även linje 153 från Bredäng. Som bekant har denna linje dock överlevt så här långt.

Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 december 2022, 20:53:23 PM
Citat från: Nico skrivet 11 december 2022, 15:29:30 PM
Är det här verkligen alla varianter? Vill minnas att 154 i samband med trängselskatteförsöket även hade någon tur som startade i Spånga. Att 154 sedan togs bort i den inkarnationen berodde även på att det tog för lång tid att köra/åka så den utgjorde inte något direkt alternativ för så många.

Du tänker inte på 158, fd 118X?
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Nico skrivet 11 december 2022, 22:23:16 PM
Nope. Den gick/går ju en helt annan väg och är dessutom (liksom dagens 159) väldigt kort.
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 december 2022, 22:23:35 PM
Har skannar in Linjeuppgiften för 134X-154 men funderar på hur jag får in dem här utan att ladda upp på egen sida.
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 december 2022, 22:24:27 PM
Citat från: Nico skrivet 11 december 2022, 22:23:16 PM
Nope. Den gick/går ju en helt annan väg och är dessutom (liksom dagens 159) väldigt kort.
Den till godsterminalen?
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Nico skrivet 11 december 2022, 22:52:56 PM
Exakt. Den hette ju 157X en tid och fick senare heta 159.
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 december 2022, 13:51:54 PM
Är 158 och 159 kvar?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Nico skrivet 12 december 2022, 18:36:40 PM
Ja, nätt och jämnt. Är inte mycket trafik på någon av dem. Speciellt inte 158.

SL – 158 (https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V158.pdf)
SL – 159 (https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V159.pdf)
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 december 2022, 20:39:11 PM
Vad fyller 158 för funktion egentligen?
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Nico skrivet 12 december 2022, 20:47:22 PM
Personalturer (mer eller mindre) till bl.a. Koppargården samt indirekt till Bromma sjukhus skulle jag tro. Därav kopplingen till pendeln i Spånga.
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 december 2022, 20:50:38 PM
Varför köär 158 inte via Råcksta tills vidare? Nån som vet?
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Nico skrivet 12 december 2022, 20:55:18 PM
Fullt med vägombyggnader = framkomlighetsproblem.
Titel: SV: Linje 134X/154 Årstaterminalen
Skrivet av: Carl skrivet 13 december 2022, 17:06:52 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 12 december 2022, 20:39:11 PM
Vad fyller 158 för funktion egentligen?

Citat från: Nico skrivet 12 december 2022, 20:47:22 PM
Personalturer (mer eller mindre) till bl.a. Koppargården samt indirekt till Bromma sjukhus skulle jag tro. Därav kopplingen till pendeln i Spånga.

Från början var ett av syftena även att skapa förbindelser mellan pendeln i Spånga och Vattenfalls stora anläggning i Råcksta. Jag har några turlistor från slutet av 70-talet som visar två morgonturer mellan Spånga och en hållplats vid Vattenfalls kontor (förkortning "VAF"), och sedan två turer tillbaka på eftermiddagen. Därtill kördes som sagt även personalturer anpassade för Råcksta sjukhus (nuvarande Koppargården). Med tanke på att det gått mer än 10 år sedan Vattenfall lämnade Råcksta är det lite överraskande att 158 har hängt kvar så länge. Men resandet till Koppargården (och Bromma sjukhus?) kanske motiverar det.