Testar en till. Örebro Länstrafik hade kvar den här till 1981. Forto av pappa Dick Hallström
https://www.flickr.com/photos/196918019@N03/52494995996/in/dateposted-public/
Tror vi körde med den lite då bussen fanns vid Österängsgatan i Örebro. Länsbussarna och Örebro Trafik AB delade garage under en period. Kan ju vara möjligt att det var någon annan av dessa bussar med ratten på höger sida. Vet att det var lite ovant i början att hålla mer till höger när man körde.
// Christer K
Vad hände egentligen med dessa gamla bussar, inte minst efter sammanslagningen med SLT till Näckrosbuss? Det finns, eller fanns, en del rykten om att bussarna skulle bevaras ur ett trafikhistoriskt perspektiv, men blev det verkligen så?
Lite sörmländsk busshistoria:
https://solm.kulturhotell.se/collections/show/32?layout=text&sort_field=modified&sort_dir=a&collection=32&query=&type%5B0%5D=5
//Peter
Hej!
Eftersom den länkade bilden i startinlägget de facto föreställer en Volvobuss med tanke på fälgens och navets utseende väcktes även nyfikenheten på denna buss historia.
Då visar det sig, enligt SBH, att nyboxerkarossen från SKV först hamnade på en Volvo B513 från 1947, som då fick denna nya kaross år 1956.
År 1963 (reg.datum 64-01-02) flyttades så SKV-karossen från 1956 sedan över till ett Volvo B615-chassi till bildens utförande.
Allt detta i regi av den dåvarande ägaren Oscar Åkerstrand i Lindesberg.
T700 anno 1947: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/61280
T700 anno 1964: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/49193
Intressant historia!
mvh K R
Örebro Läns Regionaltrafik AB - Länsbussarna - startade väl sommaren 1973 med att överta trafiken från O Åkerstrand resp Östernärkes Omnibuss?
Örebro Trafik AB och bussverksamheten i ÖLR samlades i T-Buss samtidigt som Länstrafiken blev Länstrafiken i T-län 1988. Näckrosbuss bildades 1994 samtidigt som Länstrafiken i T-län AB blev Länstrafiken Örebro och SLT i Sörmland blev Länstrafiken Sörmland med gemensam profil och logga och gemensam administration.
Att dessa bussar skulle varit kvar från 1981 till 1994 känns rätt osannolikt.
Tack för rättelsen KR! Volvo ska det vara.
Bussen fanns kvar hos Länsbussarna 1981 och såldes tillbaka till Åkerstrands 1984-09-26 som reservdelsförråd.
Jag minns mycket väl när jag fick se den här bussen i dess sista version, vänsterstyrd. Då trodde jag att alla bussar skulle byggas om på det viset, först senare insåg jag att karossen placerats på ett fabriksnytt chassi. Det var först nu som den av naturliga skäl fick ett öppningsbart fönster även på vänster sida. Även första karossen på första chassiet 1947 var en SKV Boxer i dåtidens utförande.
Mvh Jan G