(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H51E%204033%20Hornsbergshallen%2CStockholm%201997-05-17.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H51E%204035%20Hornsbergshallen%2CStockholm%201997-05-17a.jpg)
Snyggt Micke. Hur många SL-98 vagnar på 12m längd har det funnits?
Tror att det bara var 4035
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Och den blev röd ungefär samtidigt som första stomlinjen så det kom nog aldrig att gå någon blå kortvagn på någon stomlinje. Om jag inte minns fel var en annan egenhet att den vita linjen (som saknas på Mickes bild) inte var vanligt vit utan utförd av reflextejp. Samma sak gällde vad jag minns även den röda 4034 (men inte 4033).
/Måns
4035 har jag sett på linje 41.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Vad var syftet med att lackera 4035 blå? Att testa lackeringen inför kommande stomlinjer?
Som Micke säger, den gick väl en hel del på linje 41 i blått (41:an blev ju stomlinje 1 sedermera) som ett "test" - det var väl i ungefär samma veva man fick upp de mer moderna "minutvisarna" på hållplatserna längs de kommande stomlinjerna? Man hade ju kört nån variant ett antal år på linje 54 (sedermera 4:an)
Var nog ett test av färgen. Alla tre H51E var rätt vanliga på 41:an när de var nya (det var min hemlinje på den tiden). "Minutvisarna" på hållplatserna för stomlinjerna kom inte upp innan linjerna blev stomlinjer och vad jag minns så hade ingen H51E "infosystem" vare sig för linje 54 eller för stomlinjerna.
/Måns
Minutvisarna kom upp nån gång strax efter 1990 på 54:an innan det hade blivit en stomlinje...