(http://www.bussmicke.se/TEMP/H2_5693_EBG473_Stockholm_920426.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H2_5713_EHC593_Stockholm_920426.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H2_5716_FSH916_Stockholm_920426.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H2_6479_LKN690_Stockholm_920426.jpg)
Uppskattas! :D
Tack för dessa och de andra fina 90-talsbilderna!
Christian B
Mycket trevliga H2-bilder, Micke!
Hej
Hur länge fanns modellen med fyra halvljus kvar?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 05 november 2010, 12:14:28 PM
Hej
Hur länge fanns modellen med fyra halvljus kvar?
mvh Stefan P
Hos SL-Buss var det 1983, hos SJ-Buss 1984 (eller 85), tror jag.
Tänker du på leveransår då?
De var väl i trafik betydligt längre än till -83 hos SL-Buss?
Designen med fyra lyktor fram levde vidare hos nästan samtliga entreprenörer i SL-trafiken ett bra tag till.
Busslink pensionerade ju inte H22:orna förrän en bit in på 2000-talet.
//Fredrik
Reklamen på bild 1 var ju kul ! Annars minns jag denna vagntyp som hemsk .. skrammel och drag + dålig värme ..
Citat från: yngrot skrivet 06 november 2010, 17:29:18 PM
Reklamen på bild 1 var ju kul ! Annars minns jag denna vagntyp som hemsk .. skrammel och drag + dålig värme ..
Nu blandar du nog ihop dem med någon annan modell. Mycket illa har sagts om H2, men det alla har att lägga fram som positivt om dem är just att de var grymt varma och sköna på vintern. Det jag hört om H50 (Volvo B59) stämmer bättre in på din beskrivning.
Citat från: Karsten skrivet 06 november 2010, 18:07:25 PM
Nu blandar du nog ihop dem med någon annan modell. Mycket illa har sagts om H2, men det alla har att lägga fram som positivt om dem är just att de var grymt varma och sköna på vintern. Det jag hört om H50 (Volvo B59) stämmer bättre in på din beskrivning.
Det yngrot tänker på är säkert de Volvo B58 Säffle som kom till Borås Lokaltrafik 1976-1977 (nummer 166-189). De var snarlika H50 från samma tid i utseendet även om H50 hade B59-chassi. Detta var under några år då Säffle hade stora kvalitetsproblem. Även SJ Buss hade B58-or från samma tid och hade stora problem med bland annat att det regnade in i dem.
H2 började levereras 1981 och då hade Säffle fått ordning på kvalitetsbristerna.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3138.JPG)
Precis Staffan de var inte bra .. dessutom vad gäller värmen så blev det ju inte bättre av att B-L på den tiden inte hade glykol i kylsystemen och därför inte hade nån termostat heller utan det var full cirkulation till kylet så motortempen var alltid låg .. lägg till då att det drog som f-n runt förarplatsen så kan man förstå att vi verkligen inte gillade dessa Säffle och inte mkt bättre var nästa leverans heller vagn 243-247 ...
Citat från: Karsten skrivet 06 november 2010, 18:07:25 PM
Nu blandar du nog ihop dem med någon annan modell. Mycket illa har sagts om H2, men det alla har att lägga fram som positivt om dem är just att de var grymt varma och sköna på vintern.
Det enda
egentliga felet på H2 var väl att de var för vanliga. Man saknade dem inte förrän man insåg vad som skulle komma i stället. (H17 :()
Citat från: JDS skrivet 06 november 2010, 20:25:25 PM
Det enda egentliga felet på H2 var väl att de var för vanliga. Man saknade dem inte förrän man insåg vad som skulle komma i stället. (H17 :()
Nu ska vi inte gnälla på H17, de var också riktigt trevliga (dessutom perfekta stadsbussar). H17 utrotade H50, en välgärning tycker nog många.
Det som tog kål på H2 (och H11) i innerstaden var de där hemska MaxCibussarna, vilka vi nu tycker är toppen.
Citat från: Karsten skrivet 06 november 2010, 23:21:11 PM
Nu ska vi inte gnälla på H17, de var också riktigt trevliga (dessutom perfekta stadsbussar). H17 utrotade H50, en välgärning tycker nog många.
Det som tog kål på H2 (och H11) i innerstaden var de där hemska MaxCibussarna, vilka vi nu tycker är toppen.
Precis, bussar är alltid som bäst strax innan de tas ur trafik. Men vänta nu, H18 hann väl "aldrig" gå på 54?
Citat från: JDS skrivet 06 november 2010, 23:29:13 PM
Precis, bussar är alltid som bäst strax innan de tas ur trafik. Men vänta nu, H18 hann väl "aldrig" gå på 54?
Jodu, sista året i alla fall. Sista turen tror jag gick med H18E 5118.
Citat från: Karsten skrivet 06 november 2010, 23:42:26 PM
Jodu, sista året i alla fall. Sista turen tror jag gick med H18E 5118.
Konstigt, det har jag inget minne av, lika bra det! ;D
Citat från: JDS skrivet 06 november 2010, 23:29:13 PM
Precis, bussar är alltid som bäst strax innan de tas ur trafik.
Stämde bra det, ända fram till Volvo B7LA...
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 november 2010, 17:20:48 PM
Tänker du på leveransår då?
De var väl i trafik betydligt längre än till -83 hos SL-Buss?
Designen med fyra lyktor fram levde vidare hos nästan samtliga entreprenörer i SL-trafiken ett bra tag till.
Busslink pensionerade ju inte H22:orna förrän en bit in på 2000-talet.
//Fredrik
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SJ-Buss_2379_Uppsala_1980-tal.jpg)
Hej,
Ja, jag syftade på leveransår. H3:orna och H22:orna fick svart plastgrill 1983 och ersatte de med fyra lyktor. SJ-Buss sista leverans med fyra lyktor låg väl i 2390-serien, levererade 1984/85. Se bildexempel på en av SJ-Buss senaste med fyra lyktor.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 november 2010, 15:53:15 PM
Ja, jag syftade på leveransår. H3:orna och H22:orna fick svart plastgrill 1983 och ersatte de med fyra lyktor. SJ-Buss sista leverans med fyra lyktor låg väl i 2390-serien, levererade 1984/85. Se bildexempel på en av SJ-Buss senaste med fyra lyktor.
Då undrar jag om SJ Buss någonsin köpte in bussar med den där hemska plastgrillen som SL:s H3:or och H22:or fick mot slutet.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 november 2010, 20:29:58 PM
H50 bör förbigås med tystnad
Varför då?
Jag tyckte de var diggabla som attan att åka med längs bak..
Citat från: Bussmicke skrivet 07 november 2010, 23:40:00 PM
Varför då?
Jag tyckte de var diggabla som attan att åka med längs bak..
Men inte så kul att köra enligt vissa är dessa ena riktiga skrammelmonster och hemska i framvagnen.desstuom kokade de väl ofta.. . Volvo ville inte satsa på svansmotor på den tiden ..