Busshistoriska forum > Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år

Mercedes Citaro på SL-linje 172

<< < (3/4) > >>

Jörgen:
Förlåt att skrev något...

toddetoddelito:
Å andra sidan, de Citaro av första generationen som kördes av Råsta var ju helt sönderkörda redan när de kom till hit (då de var 7 år). Var alltid en pina när de kom, eftersom man aldrig visste hur sent man skulle komma fram, om man ens gjorde det. Tycker därför att Jörgens inlägg inte var så verklighetsfrånvänt som vissa vill få det att låta som.

Sedan vet jag att de inte var samma C1or som på bilden, men känner kanske att man inte behöver göra honom till ett exempel för källkritik. Om man är ute efter helt korrekt fakta bör man nog leta på andra ställen. Och jag ser heller inte att det han skrev behöver vara fel, ej heller att det behöver vara rätt. Dels är det subjektivt att säga att en buss är dålig (jag vet själv vad jag känner för C1or, och det är verkligen inte bra), dels underbyggde han ju det med fakta. Sedan att det inte behöver vara så innebär inte att det är felaktigt.

Ditt inlägg om att OmniLink ”låter som en mesig symaskin” är ju också ett subjektivt påstående. Du får ju leva som du lär, och bara skriva helt verifierbar fakta om du skall klanka ner på andra.

Lars-Håkan_E:
Skillnaden mellan de Citaro som Arriva flyttade in från Holland jmf med de helt nya Citaro som Swebus satte in är att de förra som nämndes var just 7 år gamla medans de andra var fabriksnya.

Hur mkt det sedan skiljde i specningen mellan Holland(Arriva) och Sverige (Swebus) har jag ingen vetskap om då jag aldrig ens varit in i någon av Holländarna.

toddetoddelito:
Jo, jag tyckte de var ganska bra att jämföra med eftersom de var ungefär lika gamla när de flyttade hit som när Swebussarna slutade gå i trafik, och baserat på det tycker jag nog att en C1as livslängd inte är så lång, utan att det nog är ganska rimligt med ca tio år för den busstypen.

Men det har väl också med t ex skötsel eller just spec att göra, och där har jag inte någon information att gå på.

S Svensson:
Leasing eller inte ?
När jag tittar i fordonsregister så brukar det stå vilket företag som är brukare. Sedan anges om de är leasade eller inte. Faktum är att de flesta bussar inte är leasade utan det råder kreditköp.
När jag tittade på sjuhärad och Veolia/Transdev så var det leasing i 8 år och sedan registreras fordon på Transdev.
Leasing är i vissa fall ingenting lämpligt. I princip får man behålla fordonen hela leasingtiden. Normalt kan man inte bryta leasingen. Sedan är detta mindre känt, men står i läroböcker. Nämligen att beloppet man betalar kan fördelas över tid. Skulle ett fordon haverera så kan det bli dyrt om man har betalt mindre belopp den första tiden.

Tilläggas kan att i Sverige så överlät Veolia sina dotterbolag som enbart bytte namn. När Transdev övertog Veolia bussföretag så var det alltså rena namnbyte på ett bolag med samma org nr. Detta som upplysning till ovan.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion