Valbo Omnibuss X5454

Startat av Björn Forslund, 25 maj 2007, 11:43:49 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Någon som har info om X5454, en tidig 30-tals Scania bulldog, ägd av Valbo Omnibuss.
Samt gärna lite info om bolaget.
Jobbar med bildtexter till Bussalmanackan 2008.
Hälsn
/Björn

Johan Ålenius

Hej Björn!

Ursäkta mitt sena svar. Tyvärr saknar jag chassinummer på X5454 men det var en Scania Vabis 85 av 1935 års modell (inregistrerad 1935-06-06) som tog 48 passagerare. 1952-11-03 såldes den till Per Nicolas Persson, Mackmyra (just det, den del av Valbo där whiskyn tillverkas) och 1953-10-07 till fabrikör Holger Emil Forslund, Gävle. Jag ser fram emot Bussalmanackan 2008!

Lite info om Valbo Omnibus:

År 1925 bildade tre herrar vid namn Nyberg, Ålenius och Andersson ett företag som senare fick namnet Valbo Omnibus Aktiebolag, Nyberg - Ålenius & Co. Företaget körde linjetrafik mellan Valbo och Gävle. Linjetrafiken ökade i omfattning till och med 50-talet. Biltrafiken tog en hel del av busslinjetrafiken under 60-talet men denna kom igen starkt på 70-talet. Beställningstrafik bedrevs redan i början av 30-talet. 1969 anskaffades den första helturistbussen, 1974 den första toalettbussen, 1979 den första handikappbussen och 1986 den första konferensbussen. Den första ledbussen införskaffades 1981. Valbo Omnibus Aktiebolag, Nyberg - Ålenius & Co antog 1978 det modernare och kortare namnet Valbo Buss AB. Sommaren 1989 vann SJ Buss (numera Swebus) anbudsupphandlingen och övertog linjetrafiken. Valbo Buss fanns kvar ytterligare några år men har nu övergått i VS Trafik AB som huserar i samma lokaler som Valbo Buss gjorde.

En dag skall jag ta mig samman och publicera en sammanställning på Valbo Buss bussar genom åren.

Mvh

Johan

Björn Forslund

Tack för infon. Jag lyckades få fram en del om Valbo Omnibuss tidigare, få se om jag hinner redigera texten lite och tillföra mera.
Vet någon möjligen säkert vad det var för kaross på X5454? Såvitt jag kan se på bilden är det en SMV.
En vagnförteckning på Valbo Omnibuss publicerar vi gärna i Färdskrivaren. En hel del bilder finns att illustrera med.
Bussalmanackan 2008 kommer att kunna köpas billigt för SvOf-medlemmar (avgift 200:-/år) och mycket billigt för stödjande medlemmar (högre avgiften 300:-/år).
Hälsn
Björn