Huvudmeny

SL inför...

Startat av Anders i Vendelsö, 25 juni 2007, 19:24:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders i Vendelsö

utvändiga högtalare för destinations/ & linjenr. utrop för samtliga bussar (ca 2000st).
År 2010 skall alla bussar vara utrustade med den nya tekniken

Se länk:
http://www.sr.se/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=1443923

Mvh.
Anders

Zella

GS har det redan sen ett antal åt tillbaka...

homer

Denna funktion fanns i BussPC'ns barndom, åtminstånde när man utbildade förarna i lokal, men när den sedan kom ut i verkligheten fanns den icke med, ang. högtalare har alla nyare bussar redan detta, åtminstånde från Swebus

virtual1

Citat från: homer skrivet 25 juni 2007, 19:52:07 PM
Denna funktion fanns i BussPC'ns barndom, åtminstånde när man utbildade förarna i lokal, men när den sedan kom ut i verkligheten fanns den icke med, ang. högtalare har alla nyare bussar redan detta, åtminstånde från Swebus

Har t.o.m hört det användas några fåtal ggr i stan redan...

Magnus_J

jag brukar dra på utvändiga högtalaren ibland när jag hittar knappen.
finns bla. på de nyare Omnicity på råsta, Själva hållplats utropen är välstruntsamma men förarmic. hörs väl på den också om det är något tror jag. Svårt att kolla själv.  ;D

Signvard

Swebus 4600 och en Busslinkvagn var utrustade med utvändgt utrop, som fungerade.
Problemet var väl någonting om att systemet var tänkt för en förstärkare för utvändiga högtalaren och en förstärkare för passagerarutropet.
De flesta bussar har bara en förstärkare.

/Signv

christianm

Hade inte Büssing- och Leylandbussarna i Stockholm utvändiga högtalare också? Minns aldrig att de användes nån gång dock.

Signvard

Citat från: christianm skrivet 26 juni 2007, 07:54:45 AM
Hade inte Büssing- och Leylandbussarna i Stockholm utvändiga högtalare också? Minns aldrig att de användes nån gång dock.


Dessa kopplades ur relativt tidigt, då en del trafikpersonal inte kunde hålla tungan i styr...

/Signv

M224

Yes!!! Det var goda nyheter  :D

Ersa

#9
I Umeå har alla stadsbussar haft denna funktion sedan C90:n kom. Även i Östersund fanns denna funktion på mitten av 90-talet, för antagligen körde även JämtlandsBuss med C90. Vet måhända Ljunggren/Ödlund mera om detta?

SL:s BussPC har vad jag hört klarat av utvändiga utrop sedan tekniken kom c:a 2005. Det enda som fattas är väl utvändiga högtalare på bussarna? På min PC-utbildning i Norrtälje sades det att nya bussar kommer att få högtalare, medan det kommer att nymonteras endast på de nyaste begagnade bussarna. Får man gissa på att detta innebär alla B9S, men inte en enda äldre Säfflevagn med normalgolv?
Detta är en bra funktion tycker jag, men om skrället börjar ropa ut "Ej i trafik", "Abonnerad", "Skolbuss" eller "blank skylt" då dessa skyltalternativ valts kommer jag få krupp!  ;)

Signvard

B9S (ALE) har ju yttre högtalare, sitter innanför höger stötfångarhörn.
Citaro har en något udda placering med högtalaren under bussen framför bakdörren.

/Sign