Ny skyltning i Buss-PC systemet...

Startat av Anders i Vendelsö, 24 juni 2007, 20:21:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders i Vendelsö

Upptäckte igår att alla bussar som var skyltade "Ej i trafik" vid Gullmarsplan (Swebus & Busslink) nu också var skyltade ej i trafik i destinationsskylten längst bak i bussen, detta har ej synts tidigare.

/Anders

LinusA

Se inlägget "Bärgade bussar börjar bli lite väl vanligt..."

Kvarne

.....och det finns också på Linj...flåt...Conn...nej, Veolia heter de ju... ;D :P
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Signvard

Citat från: LinusA skrivet 24 juni 2007, 23:04:36 PM
Se inlägget "Bärgade bussar börjar bli lite väl vanligt..."

Fast vi kan kanske hålla det i denna tråden i stället, det verkar stämma bättre med rubriken.
Alla BussPC-bussar i SL-land som har Mobitecskyltar skall nu ha fått den nya skyltfilen, där texten Ej i trafik skall synas på 28x13 och 28x16 -skyltarna.
Texten borde även börja dyka upp på de bussar som har Lawoskyltar under sommaren.

/Sign

Wolfie

Finns det några andra nya texter som kan visas därbak nu?

Signvard

Vad jag vet, så används följande bokstäver i bakskylten...
A,C,D,E,G,H,N,V,X,Y samt "Klar"
Linje 601HE Danderyds gymnasium växlar mellan 601H och 601E på bakskylten.
Det kanske finns fler..?

/Sign

Axel

Citat från: Wolfie skrivet 25 juni 2007, 10:57:38 AM
Finns det några andra nya texter som kan visas därbak nu?

I storstaden härintill har jag sett texten Grön.

Kan även Blå, Röd, Lila och Orange kan skyltas i de små rutorna bak?
Förresten: ett svagt minne av någon form av företagsnamn i den lilla rutan har jag; eller har jag drömt?

Patrik Henriksson

Citat från: Axel skrivet 27 juni 2007, 14:53:56 PM
I storstaden härintill har jag sett texten Grön.

Kan även Blå, Röd, Lila och Orange kan skyltas i de små rutorna bak?
Förresten: ett svagt minne av någon form av företagsnamn i den lilla rutan har jag; eller har jag drömt?

Alla färgnamnen samt "Orust" för Orustexpressen visas normalt på linjeskyltarna, men i större skala började det hela på Grön (2003 eller 2004, medan bussarna fortfarande var gröna, och då skyltades Grön bara på linjeskyltarna bak+vänster och inte ihop med destinationen). 2005 blev det blå bussar, och då började vi linjeskylta Grön, Röd, Orange, Lila och Orust(expressen) runtom. Framåt 2006 hängde Connex och GS på och började linjeskylta Blå och Lila.

Går man riktigt långt tillbaka var det faktiskt Tjörns Omnibus som var först med linjeskyltad färgexpress, på den tiden vissa turer på Röd gick till Rönnäng skyltade de så som vi senare gjorde på Grön - endast destination i fronten och Röd på linjeskylten. Lite lustigt, med tanke på att Tjörnexpressen går med svart linjeskylt idag.

Inom Buss i Väst är det vanligt med en bit av företagsnamn eller -logga, t ex Leja, Söne och VL. Orusttrafiken har också ett antal udda texter som kan visas på linjeskylt, t ex Extrabuss, GRETA, JT (Alpin) och grafik föreställande skolbarn, flygplan, lok m m.

Ersa

Citat från: Signvard skrivet 25 juni 2007, 07:53:58 AM
Alla BussPC-bussar i SL-land som har Mobitecskyltar skall nu ha fått den nya skyltfilen, där texten Ej i trafik skall synas på 28x13 och 28x16 -skyltarna.

Även Fridströms SL-röda Setra 9499 med mobitecskyltar skyltar "Ej i trafik" bak.
Synd att den lilla sido-sifferskylten är trasig, annars hade nog även den skyltat detta.