"Sjuk resenär dumpades i mörkret" - eller inte?

Startat av Jessika, 28 november 2008, 11:55:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Detta kan man läsa om i VF. Om man även kollar läsarkommentarerna, verkar det vara version 2 som stämmer.

Version 1 - passageraren:
"Under bussresan mellan Skellefteå och Sundsvall insjuknade Anita Åkerström. – När vi kom fram hjälpte chauffören och värdinnan mig ur bussen. De ledde mig till en kall träbänk, hoppade in i bussen igen och lämnade mig i mörkret – utan att ringa efter hjälp."
http://www.folkbladet.nu/?p=127573

Version 2 - bussvärdinnan:
"Enligt Veolia Transport gjorde personalen allt de kunde vid Anita Åkerströms bussresa förra onsdagen. – Med facit i hand kunde chauffören och värdinnan ha tvingat Anita att åka ambulans till sjukhuset, men det är det enda vi kunnat göra annorlunda, säger Mattias Näsström, informationsansvarig."
http://www.folkbladet.nu/?p=127770

Verson 3 - Länstrafiken:
"– Men är de kloka! Det är den spontana kommentaren från Tor Eriksson, Länstrafikens marknadschef, när han får höra hur Anita Åkerströms bussresa slutade. – Det är ett exempel på osympatisk och oengagerad personal."
http://www.folkbladet.nu/?p=127572

/Jessika

JDS

Citat från: Jessika skrivet 28 november 2008, 11:55:06 AM
"– Men är de kloka! Det är den spontana kommentaren från Tor Eriksson, Länstrafikens marknadschef, när han får höra hur Anita Åkerströms bussresa slutade. – Det är ett exempel på osympatisk och oengagerad personal."
http://www.folkbladet.nu/?p=127572

Är det inte lite oproffsigt att svara så där innan man har undersökt saken? T o m SL:s folk brukar ju be att få kolla först och svara sen. Även om man vill ge intryck av att vara mänsklig, så bör man ha klart för sig att det inte är så smart att omedelbart välja sida i ett sånt här fall...

Ersa

Version 4 - passageraren igen:
"Värdinnan kan inte veta hur jag upplevde situationen" Veolias svar förändrar inte Anita Åkerströms upplevelse. Bussvärdinnan visste om att jag var sjuk och lämnade mig ändå ensam på busstationen.
http://www.folkbladet.nu/?p=127769

Missa inte heller alla kommentarer i alla fyra artiklar.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 28 november 2008, 13:17:35 PM
Är det inte lite oproffsigt att svara så där innan man har undersökt saken? T o m SL:s folk brukar ju be att få kolla först och svara sen. Även om man vill ge intryck av att vara mänsklig, så bör man ha klart för sig att det inte är så smart att omedelbart välja sida i ett sånt här fall...

Svaret på din fråga får vi väl överlåta till Västerbottningarna själva, från kommentarerna i samma artikel:

CitatPå vilket sätt har Tor Eriksson informerat sig om den här händelsen, innan han gör det här uttalandet, det skulle vara intressant att veta, ett uppdrag för tidningen kanske, det är inte första gången Tor Eriksson "skjuter från höften" när han ska ösa galla över busspersonal. I hans värld finns alltid bara en sanning och det är resenärens. I Tors värld fungerar fortfarande ståndsrätt, i stora delar av övriga världen, har man lärt sig att höra båda parter innan man fäller dom.

CitatTor Eriksson är lite snett ute som vanligt!Han sitter och snackar skit som vanligt och vet ingenting om verkligheten borta i Lycksele. Dessa omtalade förarcertifieringar som görs när det passar bussbolagen. De är inte ens anpassade för trafiken de gäller, lokaltrafiken får svara på frågor som rör regiontrafiken osv. Det finns ingen anpassning för respektive grupper.Det är ungefär som att sätta en snickare och elektriker att svara på samma frågor. Om Tor Eriksson såg till att busstrafiken upphandlades professionellt någon enda gång, så skulle det vara en stor fördel.Istället för att bara tänka i pengatermer så vore det bra med lite fokus på kvalite också. Den här pengajakten håller på att slita ut busspersonalen. Långa tunga arbetsdagar på 10 timmar och mer är inte ovanligt. Det här kommer förmodligen bussbolagen i förlängningen att få betala i ökade sjukskrivningar. Allt detta på grund av en cynisk människosyn från Länstrafiken med Tor Eriksson och Maria Höglander i spetsen

CitatTor Erikssons snack om förarcertifieringen är bara ett spel för gallerierna. I ett läge där Länstrafiken upphandlar trafik till lägsta kostnad, där busschaufförerna inte hinner med att göra vad dom ska, blir dåligt bemötta av sin arbetsgivare och griniga resenärer behövs ett verktyg i form av förarcertifieringen. Förarcertifieringen är till för att lägga munkavle på busschaufförer så att han eller hon inte får säga något när passagerana öser ut sin ilska. Dom ska sitta bakom ratten som dumma idioter och ta emot all skit från resenärerna, Länstrafiken och arbetsgivaren. Ett mycket smart sätt att kuva busschaufförer på.

CitatTor Eriksson nämner förarcertifieering, Umeå lokaltrafiks förare har genomgått utbildningen för länge sedan, men några certifikat är det ingen som har sett röken av, vart har de tagit vägen?

Hagri

Det är lätt att det blivit kritik hur de än hade gjort.
Passageraren var sjuksköterska och värdinnan var undersköterska. Båda har mer sjukvårdsutbildning än någon förar certifiering ger. Sedan är det nog som värdinnan säger att hon hade koll på passageraren då hon visste att hon inte mådde bra.

Vad de kunde gjort för att vara säkra på att gjort vad de kunnat innan de lämnade av henne på stationen skulle varit att kolla med passageraren om de skulle kalla på ambulans, ringa till någon närstående eller om det var något annat hon ville ha hjälp med.
Då hade de kanske sluppit att hamna i tidningen om passageraren kommit i håg att de frågat, vilket inte är säkert.

Hagri

Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2008, 20:37:50 PM
Hur ska man tolka detta ställningstagande ur bussförarnas och trafikutövarnas synvinkel? "Kunden har alltid rätt"?
Skulle vara kull att veta om han har samma svar till de som har synpunkter på linjesträckningar och tidtabeller också.

76

#6
Jag gillar den här kommentaren från första artikeln:
CitatJag såg vad som hände!
Jag slutar aldrig förundras över vad våra medier fantiserar ihop. Hur kan man över huvud taget publicera en sådan artikel med direkta påhopp utan att intervjua båda parter? Jag åkte själv med den bussen och satt i närheten av kvinnan och det jag såg stämmer inte överens med någon punkt i artikeln. I närheten av Ö-vik gjorde kvinnan bussvärdinnan uppmärksam på att hon mådde dåligt. Efter detta passade bussvärdinnan upp på den illamående kvinnan ända fram till Sundsvall. När vi hoppade av bussen på stationen i Sundsvall hjälpte chauffören och värdinnan dom övriga resenärerna med att lasta ut väskor för att sedan ta hand om och hjälpa kvinnan av bussen. Jag stod själv och väntade på hämtning och såg bland annat hur dom hjälpte henne att ringa någon, som faktiskt svarade för jag hörde hur hon pratade. Sedan sa hon till chauffören och värdinnan att det skulle ordna sig. Sundsvalls busstation kl 16 en vardag är inte öde! Så varför smutskastar hon nu dessa hjälpsamma personer i efterhand???

Moderators edit: Inlägget redigerat av misstag. Det har återställts i ursprunglingt skick