Vybuss Hässleholm och Lund

Startat av Buss_Lund, 12 oktober 2022, 20:57:52 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Buss_Lund

Hej
Snart vybuss lämnar Hässleholm om 2 månader då Nobina ska tar över efteråt fråga är vet ni vad ska hända med nuvarande bussarna i Hässleholm. Enda jag vet är vybuss 410-411 gas nyare Solaris ska flytta till Gävle tillsammans i december.
Vybuss Hässleholm vagnar är : 401-409 och 2 äldre gas Solaris vet nån om det vad ska hända med dom? Ska dom säljas eller omplacera ?

Walter

Åtminstone 401 rullade i Lund förra veckan så alla är väl inte kvar i Hässleholm. Men jag tror det blir en enkel till skroten utomlands för de flesta och det tillsammans med bussarna från Lund. Med några undantag Är de för gamla för att omplaceras i Sverige oavsett hos Vy eller annan operatör. Kanske någon av stadsbussarna från Hässleholm får leva ett halvår i Lund till Keolis tar över.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

Jaha är 401 tillbaka till Lund igen efter några år i Hässleholm under pandemi. Kan tänka mig en del ska till skroten som dom är äldre. Kanske några är nyare MAN A21 i Lund tex vagn 364 kan flytta till Gävle eller Jönköping och använder som reserv.

Peter Öden

Hej !

Någon MAN buss för omplacering till Gävle är inte aktuell.

Mvh Peter Ö

Buss_Lund

Hej
Jag bara spekulera om det. Jag har hört att vybuss ska behålla Lund MAN A21 som är nyare som ska användas för reserv i annat stad. Men det kan ändra sig.

Buss_Lund

Hej
Ca 3 veckor kvar tills Nobina tar över Hässleholm stadsbuss.
Nya Solaris 2 st som är från 2020 ska till Gävle runt 2023 först dom ska till Göteborg och renovera innan dom åker till Gävle. Verka som 403-409 ska säljas eller skrotas eller dom ska till Lund om de behövs. Vet nån om det ?

Bese001

Hej,
Vad ska Nobina köra med när de tar över?

Buss_Lund

Hej
Nobina har köpt in Volvo 7900E tror 11 st till Hässleholm

AO

Citat från: Buss_Lund skrivet 14 november 2022, 22:25:20 PM
Hej
Ca 3 veckor kvar tills Nobina tar över Hässleholm stadsbuss.
Nya Solaris 2 st som är från 2020 ska till Gävle runt 2023 först dom ska till Göteborg och renovera innan dom åker till Gävle. Verka som 403-409 ska säljas eller skrotas eller dom ska till Lund om de behövs. Vet nån om det ?

Känns ju lite tidigt att redan renovera bussar från 2020? Är det att tyget på stolarna ska bytas från Skånetyg? Har även sett att det är rätt få säten i dem så kanske ska fler sättas in?

Buss_Lund

Jag tror dom ska byta tyg på stolarna och ska måla om till gula så dom ska anpassa sig till X-trafiks krav. Men jag är lite osäker. Är det ska fler ska till Gävle eller de är bara 2 st ska till Gävle?

Bese001

Hej,

Följande 9 Volvo 7900E har ställts på hos Nobina Helsingborg 221116:
I chassinummerordning:
FMA 70C, DRA 25B, XXC 50N, NDA 03S, YPD 10D, JGC 40N, GNF 17T, GPE 88 K och NKD 73Z.

Bör väl vara ämnade för Hässleholm?

Vagnsnr någon?

Gano

Visst är det bussarna för Hässleholm. Antar att alla bussar för trafiken i Hässleholm och Höör blir skrivna i Helsingborg om nu dessa 7900E blir det. Lite som när Nobina hade stadsbussarna i Ängelholm, men alla var skrivna i Helsingborg.

Blir det några Omnilink som flyttas från Helsingborg till Hässleholm-Höör? I Hässleholm tar Nobina över linje 532 till Markaryd, medan man i Höör tar över ringbussarna.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Bese001 skrivet 26 november 2022, 09:24:18 AM
Hej,

Följande 9 Volvo 7900E har ställts på hos Nobina Helsingborg 221116:
I chassinummerordning:
FMA 70C, DRA 25B, XXC 50N, NDA 03S, YPD 10D, JGC 40N, GNF 17T, GPE 88 K och NKD 73Z.

Bör väl vara ämnade för Hässleholm?

Vagnsnr någon?

4603-4611

Bese001

Tack Jeppe H!
De är alltså numrerade i chassinrordning? Stämmer ju ofts hos Nobina men inte jämt. Det är svårare att gissa vilken vagnsnrserie de ska hamna i😊

Jan

JGC40N =4608, sågs idag i Hässleholm
I branschen 37 år