Nya fordon mm. Transdev SL-trafikområde Norrtälje

Startat av eldani, 20 juli 2022, 00:57:21 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

homer

Både 55 vagnar och 51 vagnar verkar som Ersa skriver vara identiska, dörrställning 1+2+1 och 49 sittande, kan det vara att Tramsdev hade för avsikt att 51 vagnarna skulle vara utan färdskrivare och 55 vagnarna med färdskrivare?

Ersa

Citat från: IvveRivve004 skrivet 18 augusti 2022, 17:08:13 PM
Nu får jag så många frågor angående Transdev i Norrtälje.

Vad blir det av bussarna i Norrtälje som Nobina fortfarande har (förutom blåbussarna)? Ska 31xx-vagnarna tillsammans med 6039 och 6040 flytta till Södertörn? Vad händer med 799x och 32xx-vagnarna? Kommer Transdev köpa in några av bussarna, och isåfall vilka? Och kommer de flytta någon av bussarna från Märsta dit?

Inga äldre Nobinabussar tas över av Transdev.

Var de nuvarande bussarna hamnar, handlar den här tråden om, och där kan vi hålla alla frågor om Nobinas bussar:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76527.0

Denna tråd kan vi gärna hålla till enbart de nya bussarna som Transdev köpt in.

Ersa

Citat från: homer skrivet 18 augusti 2022, 17:09:56 PM
Både 55 vagnar och 51 vagnar verkar som Ersa skriver vara identiska, dörrställning 1+2+1 och 49 sittande, kan det vara att Tramsdev hade för avsikt att 51 vagnarna skulle vara utan färdskrivare och 55 vagnarna med färdskrivare?

Kanske. Men hur det än var med detta, lär de garanterat ha fått färdskrivare allihopa idag. Undrar var dessa 50- och 51-vagnar ursprungligen var tänkta att gå, och var de tilltänkta MAN-ledvagnarna hamnade/hamnar istället. Norrort?

Filips lista längre bak i tråden indikerade att det i 55xx-serien skulle bli 27 tvåaxliga (5532-5559), samt 16 st boggivagnar (5560-5576), vilket låter lite udda i ett område där tvåaxliga bussar hittills varit i rejäl minoritet, jämfört med ledvagnar och boggivagnar. Inte mig emot såklart, men förvånande.

buskörare

Vi behöver ledvagnar, så de lär hamna hos oss. 178 är väl inte heller lämplig för boggi, så där behövs led.

homer

Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2022, 17:49:47 PM
Kanske. Men hur det än var med detta, lär de garanterat ha fått färdskrivare allihopa idag. Undrar var dessa 50- och 51-vagnar ursprungligen var tänkta att gå, och var de tilltänkta MAN-ledvagnarna hamnade/hamnar istället. Norrort?

Filips lista längre bak i tråden indikerade att det i 55xx-serien skulle bli 27 tvåaxliga (5532-5559), samt 16 st boggivagnar (5560-5576), vilket låter lite udda i ett område där tvåaxliga bussar hittills varit i rejäl minoritet, jämfört med ledvagnar och boggivagnar. Inte mig emot såklart, men förvånande.

Hittade några på SBH och det verkar vara 2 st 51 vagnar till Norrtälje, 4X2, alltså 2 axliga 12 meter, likaså några 55XX 4x2 också 12 meter, hade sponant gissat att de skulle varit 13 meters bussar som med dörrställning 1+1+0 går att speca med 49 sittplatser, vilket skulle vara lika många som boggi med 1+2+1

Ersa

Än så länge har jag inte hört något om att dörrställning 1-1-0 ska förekomma på någon buss i "Stockholm Norr", som samlingsnamnet sägs vara på Märsta/Norrtälje/Norrort. Det blir ju betydligt enklare att flytta runt bussar om man inte köper några med dörrställning 1-1-0, som därmed blir låsta till enbart Norrtälje. Som därmed dessutom inte ens kan meranvändas på lokallinjerna i Danderyd/Täby, vilket är ett arbetssätt som ju är tänkt att återkomma 2023.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 18 augusti 2022, 18:35:29 PM
Vi behöver ledvagnar, så de lär hamna hos oss. 178 är väl inte heller lämplig för boggi, så där behövs led.

Antalet ledvagnar beställda för Norrort kan ju inte ha speciellt mycket med saken att göra, dock. Norrort har väl förhoppningsvis fått rätt antal ledvagnar beställda från första början, oavsett vad Norrtälje skulle få för tilltänkta fordon.

Det jag istället funderar över är hur det ska fungera med så få boggivagnar att räcka till för alla flera mil långa och fullsatta linjer som 637, 639 osv.
Dessutom är det ju åtminstone idag krav på treaxligt på många linjer, men dessa fordonskrav kanske försvinner nu i och med detta avtal.

buskörare

Tja, uppenbarligen har man ändrat sig längs vägen eftersom man helt plötsligt ska köra boggi på 677? Så tydligen är "vad som var rätt från början" inte rätt längre.

Ersa

Som jag sagt många gånger tidigare har ledvagn på 677 alltid varit ett onödigt resursslöseri, då linjen aldrig haft tillräckligt många resenärer för att motivera denna fordonsstorlek. Ledvagn på Gottröragärdet har snarare varit en nackdel vid alla snöstormar under de senaste två decennierna, där ledvagnarna fastnat lättare än traditionella bussar, redan på 807:ans tid.
Frågan handlar istället om långa röda linjer som bl.a 637 och 639 som har långa färdvägar och rejält med resenärer, och hur de återstående fåtalet boggivagnar ska räcka till för dessa linjer och avgångar. Även uppe vid Ellan och ute på flertalet skärgårdsöar är ledvagnar såklart mest till besvär vintertid, men att man ersätter ledvagnar med kortvagnar (och inte boggivagnar) får mig att fundera på hur trångt det kan bli på bussarna framöver. Jag gillar tvåaxliga bussar själv, och tycker de passar oerhört bra på lokallinjerna, men skulle inte se fram emot att köra en fullängdare på 637 eller 639 med en sån, när det är påstigning vid var och varannan hållplats.

Att Norrort nu får några extra ledvagnar som blir över, är väl mera en bonus, och sker knappast för att behovet av dessa påstås finnas i Täby.

buskörare

Tror du verkligen att man ger en massa ledvagnar till oss som en extra bonus? Det kan inte vara så att när våra boffivagnar är ordentligt levererade och färdiga för trafik, att man kanske lämnar över motsvarande antal till Norrtälje? Att man byter bussar mellan områden är inget nytt, varför skulle det inte kunna ske nu, menar du?

Ersa

Ja, det är jag tämligen säker på. För det är ju så att Transdev och Kommunal under förhandling kommit fram till att det är i trafikområde Norrtälje som ledvagnarna skulle bli ett problem. Att dessa ledvagnar då kan föyttas till Täby istället är således en ren bonus för Täby, (om det nu av nån märklig anledning kommer behövas fler ledvagnar där, än de som ursprungligen är beställda).

eldani

Nu har 4 st Nya Volvo 8900 boggi kommit till Hallstavik och det är 5106 OBR64W 5107 DCP95B 5110 GCC89W 5126 GTS98K. Sen har en hel del av dom nya bussar  kommit till depån i Norrtälje också. Vid depån i Norrtälje står en av dom blå boggi buss och den ser mycket fin i den färgen.


buskörare

Låg bakom 5558 idag, den kom från Norra länken norrut vid Frescati. Papper på sätena.

Maven

Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2022, 21:23:44 PM
Antalet ledvagnar beställda för Norrort kan ju inte ha speciellt mycket med saken att göra, dock. Norrort har väl förhoppningsvis fått rätt antal ledvagnar beställda från första början, oavsett vad Norrtälje skulle få för tilltänkta fordon.
Det jag istället funderar över är hur det ska fungera med så få boggivagnar att räcka till för alla flera mil långa och fullsatta linjer som 637, 639 osv.
Dessutom är det ju åtminstone idag krav på treaxligt på många linjer, men dessa fordonskrav kanske försvinner nu i och med detta avtal.


Nu var det ju några år sedan upphandlingen, och det kanske har förändrats i förhandlingar efter att avtalet tecknades, men vad jag hörde från upphandlingen så var mer eller mindre alla krav på antal sittplatser borttagna, utom kravet på sittplats på motorväg, så länge man inte kör med fler stående än vad bussen är registrerad för.