Höstlov bakom ratten [Del 2]

Startat av Carl Eric, 07 november 2021, 20:19:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Nu har vi kommit ett år längre fram, till höstlovet 2019. Samma grupp som året innan men detta år till betydligt varmare breddgrader - nämligen Italien!

Resan startade tidigt på morgonen den 25 oktober (lastning 04:45!) vid Nacka kyrka, sedan fortsatte den söderut genom ett höstvackert Sverige.


Vid 16:30 var vi incheckade i färjeläget i Gedser, Danmark. När man åker färjan Gedser-Rostock (istället för Rödby-Puttgarden) gäller det planera avresetiden från startorten mer noggrant så att det matchar med färjans tider och man inte behöver vänta 2 timmar på nästa...


Första dagens resa gick till Wittenberg dit vi kom fram vid 23:30. En natt på hotell och dagen efter, den 26 oktober, fick gruppen en guidad tur på stan samtidigt som jag och min kollega laddade upp inför nattens körning. Klockan 16:00 var vi (och gruppen) redo att fortsätta söderut!


En lördagsnatt i oktober är bra förutsättningar för nattkörning, inte särskilt mycket trafik ute och bra väder. På förmiddagen den 27 oktober var vi framme i den lilla bergsbyn Fara in Sabina, där gruppen skulle bo första natten. Byn ligger ungefär 1 timme norr om Rom. Det finns få saker som är lika sköna som efter en så lång körning dra handbromsen när man är framme och kan konstatera att allting har gått bra!


Den följande dagarna skjutsade vi in gruppen till Rom, en stad det är skönt att vara två i. En som kör (och håller koll på alla vespor och andra fordon) och en som sköter navigationen. En stor del av vår dag gick dessutom åt till att hitta bussparkeringar. Den 28 oktober hade vi tur och hittade plats i San Lorenzo, som ligger relativt centralt.


Samma kväll åkte vi inte tillbaka till Fara in Sabina utan den ännu mindre byn Farfa, där vi och gruppen bodde på ett kloster. Väldigt trevligt och mysigt! Farfa är också populärt hos turister, vilket förklarar den väldigt stora parkeringsplatsen (fler platser än invånare i byn). Perfekt som bussparkering!


Den 29 oktober besökte gruppen katakomberna, det underjordiska tunnelsystem där de första kristna i Rom höll till.


Den 30 oktober tillbringade vi dagen på bussparkeringen "Laurentina" i södra Rom. Tur att det finns gott om restauranger och glassbarer i närheten!


Efter en vilodag startade vid den 1 november hemresan. Här är det lunchrast på rastplatsen "Po Est". Föredömligt med tydligt utmärkt parkeringsplats och dessutom gångväg för passagerarna!


I Tyskland när vi stannade för middag på "Vaterstetten Rastplatz" hade det börjat regna. Men humöret var på topp!


Resten av nattens körning gick också bra och vi fick avbyte av en nedflygen chaufför innan körtiden tog slut. Sista bilden är från färjan Helsingör-Helsingborg, väl framme i Helsingborg hoppade jag av och hann besöka mina föräldrar i några dagar. Ytterligare en fördel med att vara iväg!

Denna resa har jag väldigt många fina minnen från, den var både rolig men också väldigt lärorik för mig som busschaufför!

/Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ulf Berlin

Tack för dessa bilder :)
Kul att även ni chaufförer fick följa med på gruppens utfärder./Ulf

Carl Eric

Det är fantastiskt när man får en bra relation till gruppen och de bjuder in en att delta på deras aktiviteter!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!