... har blivit dubbelriktad för busstrafiken.
(https://i.postimg.cc/Vkk5q6Tg/7409-504-Su-St-Stureg-B.jpg)
Järnvägsgatan stängs av inför byggandet av en station i två plan med fler spår. Så buss(änd)hållplatsen har flyttats hit.
(https://i.postimg.cc/6QD3xhQb/7543-506-Stationsg-B.jpg)
Hållplats Stationsgatan.
(https://i.postimg.cc/tg1Tcc9V/7966-515-Stureg-B.jpg)
I riktning österut är det bussgata som gäller.
(https://i.postimg.cc/J08zG4Zb/7406-515-Stationsg-m-7966-M.jpg)
Tålamod medger bussmöte i kameran.
Utanför ämnet:
(https://i.postimg.cc/NjCFptvc/8026-31-B-Jof-B.jpg)
En extra fotomöjlighet uppenbarade sig lite senare: ersättningsbussarna för spårvägen till Bromma Flygplats rullar ju ännu några dagar. I motsats till hur det såg ut i våras, så har linjen nu medtagits i skyltarna (dessvärre med dubbla B'n). 8011 sågs också.
De inlägg som kom att handla om dubbla bokstäver, skyltningsproblem mm. har fått en egen tråd (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75994.msg533057#msg533057) för det.
// Moderatorn
Överlag verkar det fungera bra på Sturegatan i sig och även med den nya slinga som byggdes bortom korsningen med Sturegatan och Ekensbergsvägen. Där satte man fyrvägsstopp och det fungerade sisådär i början, men sedan gjordes det tydligare så nu verkar det rulla på. Enda abret är att det fortfarande är mycket bilar som inte riktigt fattat att det kollektivkörfält österut, men det är ju mera en fråga för Sundbyberg att hantera.
Just nu är det sedan lugnt, men redan från nästa vecka påbörjas spontningsarbeten på Järnvägsgatan mellan Esplanaden och Fredsgatan. Detta för att få stöd att sedan börja gräva ut för spåren. Hela Järnvägsgatan kommer ju i olika etapper vara uppgrävd fram till typ 2028. Även Ekensbergsbron ska ju rivas framöver när ny väg mm. dras fram.
Citat från: Nico skrivet 22 november 2021, 23:20:59 PM
Även Ekensbergsbron ska ju rivas framöver när ny väg mm. dras fram.
Nu pratar vi enbart om bilbron va?
Ja, det är vägbron jag talar om. Spårvägsbron vet jag inte om den ens har ett eget namn, dvs. den har i alla fall inget gatunamn per se då den ju inte ingår i vägnätet.
När spåren är överdäckade så kommer Ekensbergsvägen att dras fram i plan och sedan gå parallellt med Swedbanks norra fasad. Där kommer den sedan ansluta mot Cirkusgränd som i sin tur leder trafiken upp till Landsvägen.
Tänkte mest om båda broarna skulle ersättas och allt gå i plan sedan.
Näh, spårvägsbron blir kvar och kommer att ansluta till samma plats på Landsvägen. Bara att den nuvarande, trånga och svårupptäckta cirkulationsplatsen på Landsvägen tas bort.