SS/SL linje 137 högerbussar i vänstertrafik

Startat av Gunnar D, 01 januari 2009, 16:20:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Linje 137 (Sätra-Skärholmen resp Skärholmen-Vårberg) var ju linjen där högerbussar användes i vänstertrafik. Mina observationer ang bussanvändningen var:
H25 75507
H30 75594
H32 74001
H33 74281 (som krockade jan-67; blev den reparerad?)
H34 74301

Hur var det med H24 75451 som var den först ombyggda SS-bussen till högertrafik (klar-64)? Syntes den på linje 137? Den andra ombyggda bussen var förmodligen H25 75507.
Någon som kan komplettera?

/Gunnar

Björn Forslund

Jag tror att den smällda H33:an avslutade sin karriär för gott.

Peter Rost

#2
4281 var ju tillfälligt stationerad i Nybodahallen vid "provbusstrafiken", men  hur var det med 5507(som f.ö hade kvar den vita fronten efter ombyggnad) 5594, 4001, och 4301, var dessa fyra också tillfälligt i Nyboda, eller utgick dessa från Hornsberg?

/Peter

Mr G

H33 A74281 blev inte helt skrotad efter olyckan i Skärholmen. Den sparades, var och i vilket skick vet jag inte. Överdelen till A74281 kom faktiskt senare till användning.

Rätt tidigt efter dagen H, gissar på 1969, krockade nämligen A74292 med Drottningholmsvägens viadukt över Nordenflychtsvägen strax intill Kristinebergs tunnelbanestation. Vid inkörning till Hornsberg efter avslutat pass valde föraren att köra in till Hornsberg via Rålambsvägen - Nordenflychtsvägen, istället för ordinarie inkörningsväg via Lindhagensgatan. Intet ont anade körde chauffören på i vanlig hastighet in under viadukten, han hade säkert kört där många gånger tidigare med "enkeldäckare" utan några som helst problem att ta sig igenom.

Det blev en hiskelig smäll, och jag tror att hela övervåningen skalades av. Åtminstone var det inget att ha längre iallafall. Men tack vare att A74281 fanns sparad kunde man efter ett tag åter se A74292 i trafik, fast denna gång med överdelen från A74281.

Jag minns inte vilken linje A74292 trafikerat den kvällen. Jag tror att det var 52:an, men det förefaller konstigt då att välja att köra in via Rålambsvägen. 54:an känns isåfall mer logiskt om den kom söderifrån, om det nu inte var så att alla vagnar gick ur trafik vid Fridhemsplan.
吉先生

Gunnar D

OK. Jag drar mig nu till minnes att jag såg ett H33 chassi/underdel i Hornsberg 1971 /Gunnar

Mr G

H33:an skulle ju kunnat gått på 56:an förstås, och haft inkörning från Essingetorget. Kanske valde chaufförn att gena 49:ans sträckning via Wennerbergsgatan. Då är inkörningsvägen mer logisk eftersom det blir lite närmare att köra.

Endast spekulationer från min sida. Rätt svar dyker väl upp här när Mr H är klar med nyårsdagsmiddan.
吉先生

Gunnar D

I "Dubbeldäckare i Sthlm" finns det en bild på en avskalad 74292 (måste det vara) vid Kristineberg skyltad 52. Enl texten skulle han ta en genväg till Hbh. Så den hade väl gått på 52:an/Gunnar

Mr G

Kan ju aldrig bli någon genväg att köra in från 52:an via Rålambsvägen.

Borde varit från Pontonjärparken han kört in. Raka vägen därifrån är Norr Mälarstrand -Lindhagensgatan. Enklare kan det inte bli.

Kanske ville han köpa en wurre på vägen?

吉先生

Cero

Det torde väl ha varit 62:an som då liksom nu vände i Fredhäll och därmed har inkörning till Hornsberg via Kristineberg (för enkeldäckare alltså). 62:an gick ofta med dubbeldäckare på den i varje fall i detta avseende "gamla goda" tiden.

Mr G

#9
62:an har aldrig trafikerats av dubbeldäckare i högertrafik.
吉先生

Cero

Citat från: Mr G skrivet 01 januari 2009, 19:42:11 PM
62:an har aldrig trafikerats av dubbeldäckare i högertrafik.

Jodå, den trafikerades i högertrafik av H33:or. Däremot upphörde trafiken tämligen omgående därför att träden på Erik Dahlbergsgatan tog i övervåningen (se exempelvis Leif Stolts bok). Varför träden inte tog i i vänstertrafik alternativt varför man inte kapade träden är för mig en gåta, men dock en helt annan fråga än denna tråd handlar om. :)

Gunnar D

Jag satsar på att den hade gått på linje 52 då jag menar att bildbevis finns. Men det skulle kanske stått "genväg" i tidningstexten/Gunnar

Mr G

Citat från: Cero skrivet 01 januari 2009, 20:19:01 PM
Jodå, den trafikerades i högertrafik av H33:or. Däremot upphörde trafiken tämligen omgående därför att träden på Erik Dahlbergsgatan tog i övervåningen (se exempelvis Leif Stolts bok). Varför träden inte tog i i vänstertrafik alternativt varför man inte kapade träden är för mig en gåta, men dock en helt annan fråga än denna tråd handlar om. :)

Om man provat att köra dubbeldäckare på 62:an är en sak. Men att det skulle gått dubbeldäckare i regelbunden trafik efter dagen H är något som jag tvivlar starkt på. Den uppgiften får du allt verifiera. Bildbevis är förstås det bästa i så fall.

Vad jag isåfall skulle kunna tänka mig, utan att veta om så är fallet, är att man kört den första veckan och insett att det inte funkade med träden på Erik Dahlbergsgatan. Fast det låter osannolikt. Sådant kollar man förstås upp innan. F ö gick 62:an till Karlaplan i vänstertrafik, så sträckningen här var helt ny.


Själv fick jag berättat av en vän just veckan efter dagen H att han hade sett dubbeldäckare på 41:an, jag vill minnas att det skulle ha skett måndagen den 4 september, fast datumet kan ha varit något annan i den veckan också. Efter det har jag aldrig hört någon som sett dubbeldäckare där, så anledningen skulle kunna vara nåt liknande.

När det gäller H33:orna vill jag minnas att det var 47:an och 52:an som fick ta hand om dessa från början.

吉先生

Cero

Citat från: Mr G skrivet 01 januari 2009, 21:32:41 PM
Om man provat att köra dubbeldäckare på 62:an är en sak. Men att det skulle gått dubbeldäckare i regelbunden trafik efter dagen H är något som jag tvivlar starkt på. Den uppgiften får du allt verifiera. Bildbevis är förstås det bästa i så fall.

Vad jag isåfall skulle kunna tänka mig, utan att veta om så är fallet, är att man kört den första veckan och insett att det inte funkade med träden på Erik Dahlbergsgatan. Fast det låter osannolikt. Sådant kollar man förstås upp innan. F ö gick 62:an till Karlaplan i vänstertrafik, så sträckningen här var helt ny.


Själv fick jag berättat av en vän just veckan efter dagen H att han hade sett dubbeldäckare på 41:an, jag vill minnas att det skulle ha skett måndagen den 4 september, fast datumet kan ha varit något annan i den veckan också. Efter det har jag aldrig hört någon som sett dubbeldäckare där, så anledningen skulle kunna vara nåt liknande.

När det gäller H33:orna vill jag minnas att det var 47:an och 52:an som fick ta hand om dessa från början.

Det enda bevis jag har är från Leif Stolts bok "Dubbeldäckare i Stockholm" där han på sidan 110 skriver "Man planerade att låta linje 62 förbli en dubbeldäckarlinje och satte in H33:or på den direkt efter högeromläggningen. Tyvärr hade man inte tänkt på träden i Erik Dahlbergsgatan.... Redan efter ett par dagar i högertrafik upphörde dubbeldäckartrafiken på linje 62 och kom aldrig åter." Om detta är att betrakta som provtrafik eller "riktig" trafik kombinerat med viss felbedömning är nog upp till läsaren att avgöra. Jag vet inte heller vilken trovärdighet man kan tillskriva herr Stolt, men av boken får jag intrycket av att han är hyfsat påläst i ämnet.

Vet att jag själv åkt dubbeldäckare på 62:an men med tanke på min späda ålder vid tiden för högeromläggningen kan jag inte bedöma om det var före eller efter densamma. Antagligen var det före.



Björn Forslund

Hej

Står det att det rullade H33 på 62 efter dagen H så stämmer det nog, för Hr Stolt jobbade själv vid Spårvägen/SL vid denna tid, och får nog anses vara väldigt påläst när det gäller Stockholms lokaltrafik.

/Björn