XXL på XL

Startat av Mr G, 18 december 2008, 22:14:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Det här sades på sin tid (bild från 1972) vara Sveriges första ledbussar i stadstrafik. Vet inte hur man tänkte, men undrar om det inte var nåt med dörrarna. För i Stockholm hade vi ledvagnar på linje 515, men den räknades inte som stadstrafik tydligen, fast linjen t o m trafikerade tre städer på sin väg från Norra Bantorget till Sundbyberg. 515 som gick på stadsgator i princip hela tiden förutom en snutt på Uppsalavägen, som inte var motorväg vid den här tiden, var väl landsbygdstrafik då med Kålles sätt att se. Miljön på Hisingen är inte vad jag kallar stad, fast det går kanske att se olika på sätt. Hur som helst är detta ett exempel på en tidig ledbuss, visst fanns det innan, men fr o m de här åren nån gång kan man säga att ledbussen gör sitt stora intåg på den svenska bussmarknaden.

Jättestora tyckte man verkligen att de var!
吉先生

Ulf Berlin

Trevlig bild.
Och inv.numret borde bli DCIII/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 18 december 2008, 22:14:21 PM


Det här sades på sin tid (bild från 1972) vara Sveriges första ledbussar i stadstrafik. Vet inte hur man tänkte, men undrar om det inte var nåt med dörrarna. För i Stockholm hade vi ledvagnar på linje 515, men den räknades inte som stadstrafik tydligen, fast linjen t o m trafikerade tre städer på sin väg från Norra Bantorget till Sundbyberg. 515 som gick på stadsgator i princip hela tiden förutom en snutt på Uppsalavägen, som inte var motorväg vid den här tiden, var väl landsbygdstrafik då med Kålles sätt att se. Miljön på Hisingen är inte vad jag kallar stad, fast det går kanske att se olika på sätt. Hur som helst är detta ett exempel på en tidig ledbuss, visst fanns det innan, men fr o m de här åren nån gång kan man säga att ledbussen gör sitt stora intåg på den svenska bussmarknaden.

Jättestora tyckte man verkligen att de var!

Det var väl i MfSS som den här diskussionen upppstod. Om jag så här långt efteråt minns rätt så var motiveringen att Göteborgs-bussarna räknades de som de första för att de var helt byggda för stadstrafik med dörr 2-2-2-0, rejäla barnvagnsplatser etc. På linje 515 användes den tidens motsvarighet till regionbussar med dörr 1-1-1-0.
Dessutom skulle man väl kunna säga att i Göteborg gick bussarna bara i en kommun (jag tror inte de till början var över till Mölndal) medan de på linje 515 gick i tre olika.
Mycket trevlig bild!

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 december 2008, 00:14:38 AM
Trevlig bild.
Och inv.numret borde bli DCIII/Ulf

Där har du en poäng. Den borde ha passat som flygbuss alltså!
吉先生

Jonas Gustafsson

Förvisso en reprisbild, men lika trevlig för det! :)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.