Ultrahistoria del 5: Höst/vinter/vår 1996-97

Startat av Ersa, 13 december 2008, 20:11:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Så var vi framme vid finalen, min sista gamla tidtabell. Det blir inte så mycket ur den, då det mesta är identiskt med de två föregående. Men vissa förändringar finns. 77:an är redan borta, men 89:an är ny. Och denna 89 gav mig nu svaret på varför det än idag finns skyltar på Gluntens väg där det står "Genomfartstrafik förbjuden, gäller ej buss i linjetrafik"












bussgrabben

Himmel vad nostalgisk jag blev. Det är mycket som har ändrats och mycket som jag har glömt bort. 89:an var totalt raderad ur minnet. Sofiehemsbussen som väl senare togs över av 84:an?

Ultra-hunden hade jag också glömt. Den kom till när de första etanolbussarna kom till staden. Eller kom till staden, de första bussarna vad gamla dieselbussar som konverterades för etanol och då lackades om. "Nu kommer golukten till stan" eller liknande var devisen.

Ersa

Neoplanarna registrerades in den 1 september 1998, så jag antar att 83:an och 84:an kom till strax efteråt.

Flygbussens färdväg denna tid var intressant. Inte just pga av att Kolbäcksbron saknas, utan för att den hade så få stopp jämfört med idag. Det vore kanske något att ta efter i framtiden? Start vid Vasaplan - vidare till Järnvägstorget - sedan Blå vägen till NUS, Universum, Ålidhem sedan Kolbäcksvägen rakt ut till flygplatsen utan att passera Carlshem. Istället för att slaviskt följa 5:ans färdväg.

Simon

Intressant, mycket verkar annorlunda än hur det är nu..


På kartbilden över Universitetsområdet finns en byggnad kallad ''Universitets hallen'', är detta ett annat namn på IKSU? Med tanke på att just hållplatsen IKSU-hallen finns utplacerad måste väl nästan så vara fallet men hallen är väl placerad på ''fel'' sida Petrus Laestadius väg på kartan? Finns även en större byggnad kallad ''Södra Paviljongerna'' strax till vänster om där hallen ligger i dagsläget, denna byggnad måste väl vara riven numera för inte finns det någon byggnad där? Får inte detta att gå ihop..har möjligen Petrus Laestadius väg dragits om?

Ersa

Det enda jag vet om etanolkonvertering var att Polarbuss 97, 98 och 99 vid okänd tidpunkt byggdes om med etanolmotorer, fick ny lack och de nya numren 39, 40 och 41. Men det kanske fanns fler som byggdes om, t.ex de identiska 31, 34, 35 och 36?






Ersa

#5
Citat från: Simon skrivet 13 december 2008, 21:17:54 PM
På kartbilden över Universitetsområdet finns en byggnad kallad ''Universitets hallen'', är detta ett annat namn på IKSU? Med tanke på att just hållplatsen IKSU-hallen finns utplacerad måste väl nästan så vara fallet men hallen är väl placerad på ''fel'' sida Petrus Laestadius väg på kartan?

Universitetshallen är dagens IKSU ja. Men Petrus Laestadius väg är ombyggd rätt nyligen till att gå öster om IKSU. Om du i vår åker på dagens infart till IKSU från Petrus Laestadius väg (Sportgränd), så ser du på vägmarkeringarna att den består av den gamla vägen som syns på den gamla kartan. Vägen kom ut vid dagens busshållplats "IKSU" i riktning mot Vasaplan.

Citat från: Simon skrivet 13 december 2008, 21:17:54 PM
Finns även en större byggnad kallad ''Södra Paviljongerna'' strax till vänster om där hallen ligger i dagsläget, denna byggnad måste väl vara riven numera för inte finns det någon byggnad där? Får inte detta att gå ihop..har möjligen Petrus Laestadius väg dragits om?

Mycket riktigt verkar Södra Paviljongerna vara historia nu, men tittar du på Eniros utsiktsbilder ser man spår av var de låg.
När vi ändå är inne på ämnet fanns det även byggnader som hette Norra Paviljongerna på Berghem. Man kan se dem på Google Earth där satellitbilden är tagen 2002, men idag ligger det nybyggda bostadshus där, med adresserna Rågången 9-23 (udda nummer).

Jessika som kan området bättre kanske kan mer exakta årtal?

bussgrabben

Citat från: Verspieder skrivet 13 december 2008, 21:25:10 PM
Det enda jag vet om etanolkonvertering var att Polarbuss 97, 98 och 99 vid okänd tidpunkt byggdes om med etanolmotorer, fick ny lack och de nya numren 39, 40 och 41. Men det kanske fanns fler som byggdes om, t.ex de identiska 31, 34, 35 och 36?

Jag var tyvärr inte så inne på nummer på den tiden så jag har ingen koll på hur många som konverterades. Jag vet bara att man såg vilka som konverterats genom att de inte hade fullmatrisskyltar som de nya etanolvagnarna hade.

P.S Snygg avatar. ;)

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 13 december 2008, 21:40:54 PM
Mycket riktigt verkar Södra Paviljongerna vara historia nu, men tittar du på Eniros utsiktsbilder ser man spår av var de låg.
När vi ändå är inne på ämnet fanns det även byggnader som hette Norra Paviljongerna på Berghem. Man kan se dem på Google Earth där satellitbilden är tagen 2002, men idag ligger det nybyggda bostadshus där, med adresserna Rågången 9-23 (udda nummer).

Jessika som kan området bättre kanske kan mer exakta årtal?

Okej, nu har jag blivit ombedd att komplettera lite här... Men så exakta årtal vet jag inte om jag kan hjälpa till med.

I Norra Paviljongerna på Berghem höll socialt arbete och religionsvetenskap till. I Södra Paviljongerna upp mot IKSU höll kulturgeografi, naturgeografi och arkeologi till. Södra Paviljonerna hade en hel del problem med fukt och annat så de var ju i princip bara att riva. Socialt arbete och kulturgeografi flyttade in i Samhällsvetarhuset när det hade byggts på med nya våningar. Jag kommer ihåg att man höll på att bygga om när jag började läsa statsvetenskap hösten 1997 och det var nog klart hösten 1998 - alltså tror jag att kulturgeograferna och socionomerna flyttade någon gång under läsåret 1997/1998. När jag Googlade snabbt så verkar det som om naturgeograferna fortfarande var kvar i Södra paviljonerna 2000?

Södra paviljonerna är N på bilden nedan:



Numera finns istället Östra paviljongerna. Det är universitetets hyfsat nya skrivsalar och de ligger väl gömda bakom Ålidhems vårdcentral.

/Jessika

Ersa

#8
Jag återkommer om Petrus Laestadius väg. Den är så nyombyggd att om man tittar på Eniros satellitbilder (Ej "Utsikt" vilken är nyare) ser man hur nya delen av vägen är omasfalterad. Man ser även den gamla vägens vägmarkeringar, samt att den slutar mitt i byggarbetsplatsen som idag är den nya fina västra delen av IKSU-hallen. På utsiktsbilderna är allt färdigbyggt, men vägmarkeringar finns kvar på parkeringsplatsen.

http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&mapstate=8;20.31768010603512;63.819224696724255;a;20.3117422767057;63.82126764578833;20.32361793536454;63.81718174766018;881;572&mapcomp=;;;IKSU-hallen;;;90736;UME%C5;;;;;20.319648746068076;63.81859969819349;0;0;;UME%C5;maps_place.376092.21;0&what=map_adr&searchInMap=1&geo_area=IKSU-hallen,%20UME%C5&stq=0&pis=0

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 13 december 2008, 22:02:53 PM
Jag var tyvärr inte så inne på nummer på den tiden så jag har ingen koll på hur många som konverterades. Jag vet bara att man såg vilka som konverterats genom att de inte hade fullmatrisskyltar som de nya etanolvagnarna hade.

P.S Snygg avatar. ;)

Aha, fullmatrisskyltar eller ej avgör saken? Det var mer än vad jag visste. Då stannar det nog på tre ombyggda varav 39:an var den enda som gick i trafik för Connex/Veolia sent 2006 och tidigt 2007.

Greger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 13 december 2008, 21:25:10 PM
Det enda jag vet om etanolkonvertering var att Polarbuss 97, 98 och 99 vid okänd tidpunkt byggdes om med etanolmotorer, fick ny lack och de nya numren 39, 40 och 41. Men det kanske fanns fler som byggdes om, t.ex de identiska 31, 34, 35 och 36?





Öh? Bussarna 95-99 ombyggdes från dieseldrift och blev 38-41. 31-37 levererades nya i samband med att etanolsatningen sjösattes.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 december 2008, 22:19:38 PM
Öh? Bussarna 95-99 ombyggdes från dieseldrift och blev 38-41. 31-37 levererades nya i samband med att etanolsatningen sjösattes.

Nu slipper vi ungdomar gissa hej vilt! Tack för svar! :)

Simon

Tack Verspieder och Jessika för mycket givande svar!

Citat från: Jessika skrivet 13 december 2008, 22:04:30 PM

Numera finns istället Östra paviljongerna. Det är universitetets hyfsat nya skrivsalar och de ligger väl gömda bakom Ålidhems vårdcentral.

/Jessika

Östra paviljongen är jag välbekant med.. har tillbringat ett antal timmar där nu under höstterminen :-\

Ersa

En mer inzoomad del av 1993 års tidtabellsomslag kan ge oss en vink om hur det såg ut förr. Flygfotot är taget rakt västerut. Längst till höger syns det avlånga "Badmintoncenter" vid Tvistevägens slut som idag är rivet och ersatt av Uminovas andra stora hus. Går vi ännu längre höger ser vi delar av Södra Paviljongerna. Än är det långt kvar till studentlägenheter på Tvistevägen samt rondeller på området.