Capitolfrågor

Startat av Mr G, 13 december 2008, 12:31:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

När vi ändå är inne på vad som hände med SS Metropolbussar efter dagen H är ju inte steget särskilt långt till att fundera på vad som hände med Capitolerna H21-H22. Vad jag har förstått, om det stämmer eller inte vet jag ej säkert, blev ett antal bussar kvar i Sverige och togs om hand av försvaret för hemliga ändamål.

Har någon här koll på hur många som försvann till Pakistan? Och hur många som ev blev kvar här hemma?

Och förresten, är det någon som vet vad som hände med bussarna i Pakistan?
吉先生

Gunnar D

Sv Busshistorias databas säger, som du säkert vet, att den första H21:an, 75231, blev kvar i Sverige och skrotades i Högdalen. Den sista, 75411, såg jag själv lyftas upp på båt i Frihamnen i jan-68 fvb till Pakistan. Det stora flertalet (=nästan alla) sändes iväg enl min minnesbild.
Minns även att jag sett några artiklar (hittar de ej nu) några år senare som hade att berätta att det inte hade gått så bra för den svenska biståndsgåvan. De flesta bussarna stod avställda och var utsatta för vädrets maktar. För hög tekniknivå andades budskapet och här var väl SS Capitoler särskilt sårbara jfr med andra busstyper som ingick i biståndet.
/Gunnar

Mr H

Brännkyrkas H21 5253 skrotades i Högdalen. Den hade kolliderat på linje 33.
Jag tror att det bara var en H21 som skrotades i Högdalen.

Vagn 5395 påstås ha blivit kvar och målades grön och användes som rullande synklinik.

Vagn 5384 gjorde annars en speciell resa då den lånades ut av Högertrafikkommissionen till Irland för prov redan 1966. Efter Irland tog den vägen via London för att LT ville se om den kunde vara ett alternativ till Routemaster! Engelsmännen lämnade tillbaka 5384 med kommentaren att den var alldeles för tekniskt avancerad för London med automatdörrar, automatväxel, servostyrning etc. varvid 5384 fick
slå följe med sina systrar till Pakistan!

Mr H


Björn Forslund

Hej

Var det 5253 som stod på skroten, ordentligt intryckt i baken?

Mr H