Leifs gamla SL-bussbilder (20) nu med LFV också.... (klart)

Startat av Leif D, 12 december 2008, 23:46:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Omgång 20 av mina SL-bussbilder.....     är fjärde delen av bilderna 040501-040640.

Hjälp mej gärna att plats och tidsätta bilderna.....
Så om DU vet vad en bild föreställer, var den är tagen och ungefär årtal, skriv det tillsammans med bilden eller bildnumret.
Jag kommer att föra in texterna ihop med bilderna vartefter.


040532 SL H56 4907 Brommaplan 1982. Foto Leif D.


040533 SL H10 6643 Brommaplan 1982. Foto Leif D.


040534 SL H49 4694 Arlanda flygplats 1982. Foto Leif D.


040535 SL H21 5405 Arlanda flygplats 1982. Foto Leif D.


040536 SL H23 6462 Arlanda flygplats 1982. Foto Leif D.


040537 SL H53 4746 Arlanda flygplats 1982. Foto Leif D.


040538 LFV LRD043 Arlanda flygplats 1982. Foto Leif D.


040539 SL H23 6452 Arlanda flygplats 1982. Foto Leif D.


040540 SL H53 4754 Arlanda flygplats 1982. Foto Leif D.

Någon bild kan ha varit visade förut,  men välkomna med kompletteringar till dessa bilder.....   
Fortsättning följer !!
Mvh  Leif


;-)

Peter Rost

Citat från: Leif D skrivet 12 december 2008, 23:46:17 PM
Omgång 20 av mina SL-bussbilder.....     är fjärde delen av bilderna 040501-040640.

Hjälp mej gärna att plats och tidsätta bilderna.....
Så om DU vet vad en bild föreställer, var den är tagen och ungefär årtal, skriv det tillsammans med bilden eller bildnumret.
Jag kommer att föra in texterna ihop med bilderna vartefter.


040532 SL H56 4907. Foto Leif D.


040533 SL H10 6643. Foto Leif D.


040534 SL H49 4694. Foto Leif D.


040535 SL H21 5405. Foto Leif D.


040536 SL H23 6462. Foto Leif D.


040537 SL H53 4746. Foto Leif D.


040538 LFV LRD043. Foto Leif D.


040539 SL H23 6452. Foto Leif D.


040540 SL H53 4754. Foto Leif D.

Någon bild kan ha varit visade förut,  men välkomna med kompletteringar till dessa bilder.....   
Fortsättning följer !!
Mvh  Leif




040532-33: Brommaplan

040534-40: Arlanda Flygplats

/Peter

Doomsday

Nu var jag av tidsskäl verkligen 2a på pucken Det stämmer exakt som Peter Rost skriver. De 3 första bilderna är från Brommaplan och resterande är från Arlanda.

Extra nostalgiskt är det med de klassiska vagnarna med "pyswilson": H49 och H56. Jag minns dessa modeller en hel del. H53 minns jag inte så mycket av men de påminner om de ledvagnar som gick mot Roslagen.

Återigen stort cred för ännu en samling gamla goda bilder från förr.

Doomsday

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2008, 19:55:53 PM
Pyswilson är modellen innan dessa, kan t.ex beskådas på SVOF:s Jönköpingscapitol, den lådan efterträddes i mitten på -60 talet av den som satt i H49 och H53 mfl, H56 liksom H20, H57, H58 samt H81/82 (efter omnbyggnad) hade den modernare växelväljaren som indruducerades 1974
Oj, nu blir jag lite disträ. Men var inte H56 i trafik före 1974 möjligen? I alla fal kändes den bättre än H59 åtskilligt. Vad kallar man denna låda för som kom efter "pyswilson". Det var i alla fall en wilson. Var det nån av följande som hade pys-varianten? H63, H65, H80?

Andy

040535-040540 är tagna vid Terminal 4 (tror jag). Jag vet inte om den hette så då.

Min gissning är att 040534 är tagen där SkyCity ligger nu. Det ser ut som hållplatsen heter Inrikeshallen eller nåt sånt. Stämmer det? Är det Arlanda International (nu Terminal 5) man ser i bakgrunden?

Leif D

Skillnaden på "pys-wilson" (egentligen "luft-wilson) och "el-wilson" var just själva manövreringssättet.

Pys-wilson tillverkades/såldes ungefär fram till 1962 och därefter el-wilson.
Växelspaken i en pys-wilson påverkar direkt luftventiler som sedan styr växellägen i växellådan, medan spaken på el-wilson endast påverkar elektriska kontakter som sedan via kabel påverkar elektriskt styrda luftventiler, som i sin tur styr växellägen i växellådan.

En av fördelarna med el-wilson är ju att växelspaken då blir mycket mer lättplacerad vid förarplatsen.
Pys-wilson hade vad jag minns bara en typ av spak, medan el-wilson hade en typ mellan 1963 och 1974 och en annan från 1974.
Möjligen har någon bilder att visa på dessa olika växelspakar !!
;-)

Leif D

Tack för hjälpen !   Fortsättning följer .....     /Leif
;-)

Krille

Citat från: Peter Rost skrivet 13 december 2008, 00:45:02 AM
040532-33: Brommaplan

040534-40: Arlanda Flygplats

/Peter


Ursäkta gnällspiksvarning,men måste du citera alla bilder?
Det räcker väl med dom som Leif lägger ut i ursprungsinlägget?

/K

Cero

Citat från: Leif D skrivet 13 december 2008, 23:40:02 PM
Skillnaden på "pys-wilson" (egentligen "luft-wilson) och "el-wilson" var just själva manövreringssättet.

Pys-wilson tillverkades/såldes ungefär fram till 1962 och därefter el-wilson.
Växelspaken i en pys-wilson påverkar direkt luftventiler som sedan styr växellägen i växellådan, medan spaken på el-wilson endast påverkar elektriska kontakter som sedan via kabel påverkar elektriskt styrda luftventiler, som i sin tur styr växellägen i växellådan.

En av fördelarna med el-wilson är ju att växelspaken då blir mycket mer lättplacerad vid förarplatsen.
Pys-wilson hade vad jag minns bara en typ av spak, medan el-wilson hade en typ mellan 1963 och 1974 och en annan från 1974.
Möjligen har någon bilder att visa på dessa olika växelspakar !!

Vad hände med Wilson sedan? Finns de överhuvud taget kvar på marknaden?

Tommy E

Mycket roligt att se gamla bilder från Mälarölinjer (närmare bestämt bild 1 och 2).
På den andra skymtar man den numera nedlagda linje 307. Riktigt trevlig söndagsunderhållning måste jag säga. :D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jonas Gustafsson

Trots att tråden är märkt "klar" måste jag lufta en misstanke om att i a f Arlandabilderna är feldaterade med ett eller två år. Enligt inlägg i nästa del (21) kom ju inte H23:orna förrän hösten 1983.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Leif D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 15 december 2008, 00:44:48 AM
Trots att tråden är märkt "klar" måste jag lufta en misstanke om att i a f Arlandabilderna är feldaterade med ett eller två år. Enligt inlägg i nästa del (21) kom ju inte H23:orna förrän hösten 1983.

//Jonas G

Jepp, jag har nog börjat förstå det, tyvärr var det någon som ännu tidigare fick mej att ändra till tidigare år. men kan någon som känner trakten och trafiken, kanske se över detta liet, så är jag mycket tacksam för det !!  /Leif
;-)