Från min skokartong del 330: AB Omnibus

Startat av Staffan Sävenfjord, 06 december 2008, 18:13:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I kväll blir det fyra bilder på gula bussar tillhöriga AB Omnibus i Örebro.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! Så utomordentligt trevligt med de gula G-bussarna. Den Ajokki 5000 som ses i bild såg man inte särskilt ofta i Örebro och den är ju också skyltad AB Mellansvensk Omnibustrafik. På sidan läser man Svensk Flyg & Bussresetjänst, en annan rörelse i rörelsen. Bussen torde oftast ha varit placerad i Enköping (gissning). En likadan vagn fanns emellertid stadigvarande i Örebro men med en enklare lackering utan firmanamn vill jag minnas. I aktern på den vagnen fanns dock firmanamnet AB Omnibus. Vid den här tiden gick fortfarande de gula bussarna på shoppingturer och troligen veckoslut till Stockholm, dessutom kördes teaterresor m m. Så tunnades allting ut genom konkurrens och upphandlingar, det sista som försvann i Örebro var ett par återstående skolturer. I Enköping förlorades anbudet på stadstrafiken men företagsenheten övertogs av Alan Björk i Hallstahammar. Han övertog också en del av lackeringen i form av en gul och en blå bård.
Viss del av "Knut Oskars-företagens" historik finner man i Anders Forsbergs bok om Eskilstuna Omnibustrafik. Mycket mycket mer borde dokumenteras från detta gamla ganska speciella storföretag.
Mvh Jan G

Anders Forsberg

Jag kan bara bidra med en bild från AB Omnibus, från Arboga och en Scania CF.

Trevilga bilder Staffan. Det är som Jan skriver mycket som borde skrivas ned om Knut Oskar Gustavson och hans bussverksamhet. I min bok fick jag bara med en mycket liten del.

Anders F


Christer K

Kan tillägga att då bussarna var i Stockholm så körde man teater resor i egen regi med hotell och teaterbesök, detta under vinterhalvåret. Från April – Oktober kördes anslutningar från Stockholm – Malmö åt Europa Touring och från Malmö hade man en buss placerad under samma tid som utgick då från Malmö – Österrike. AB Omnibuss hade nästan samtliga bussar med internnummer nr ett var en Setra som ofta gick åt Europa Touring från Malmö denna byttes mot nr 15 under senare delen av 80 talet. De sista bussarna som AB Omnibus hade så skippade man internnumret och använde sig av reg.nr istället.
Nr 10 som finns på sista bilden har några fler platser än en vanlig Setra kommer ihåg att den var trång och att vi körde med denna på Åbo kryss med Viking Line. Man åkte fredag eftermiddag från Örebro via Arboga – Kungsör – Eskilstuna – Västerås – Enköping – Stockholm. Sedan tog man med bussen över till Finland (Viking Rosella) där en finsk guide väntade för en kortar rundtur i Åbo. Man åkte sedan vidare en bit in i Finland för att besöka Ittala glasbruk, en textilkonstnär och ett till ställ vilket jag inte kommer på nu. Åter till Åbo för att åka med Viking Sally hem till Sverige och så en rundtur på söndag morgon i Stockholm innan hemfärd till respektive ort.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Stefan P

Hej

Finns detta företag kvar i Örebro?


mvh Stefan P

bilomnibussen

Ack nej, ack nej, möjligen på papperet men inte i praktiken. Omkring 2004-2005 kördes de sista skolturerna. Ungefär samtidigt förlorades entreprenaden för några små linjer i Arbogatrakten. Sist förlorades stadstrafiken i Enköping men i det bolaget fanns tydligen flera intressenter i G-släkten.
Mvh Jan G

Kinslayer


robbes

Citat från: Stefan P skrivet 08 december 2008, 18:57:46 PM
Hej

Finns detta företag kvar i Örebro?


mvh Stefan P

Citat från: bilomnibussen skrivet 12 december 2008, 10:00:11 AM
Ack nej, ack nej, möjligen på papperet men inte i praktiken. Omkring 2004-2005 kördes de sista skolturerna. Ungefär samtidigt förlorades entreprenaden för några små linjer i Arbogatrakten. Sist förlorades stadstrafiken i Enköping men i det bolaget fanns tydligen flera intressenter i G-släkten.
Mvh Jan G


Företaget Finns fortfarande kvar och är aktivt

Bo-Oskar gustavsson är Vd i företaget som registrerades redan 1922

VERKSAMHET / ÄNDAMÅL   
  Bolaget skall driva yrkesmässig omnibustrafik och därmed förenlig verksamhet.   
 
  SVENSK NÄRINGSGRENSINDELNING - SNI   
  49320 - Taxitrafik   
  49311 - Linjebussverksamhet
dock är verksamheten blygsamm
BOKSLUT & NYCKELTAL 2007-12 2006-12 2005-12   
  Antal anställda 0 0 0   
  Omsättning (TKR) 14 0 8


Muk

Citat från: robbes skrivet 12 december 2008, 13:51:40 PM

Företaget Finns fortfarande kvar och är aktivt

Bo-Oskar gustavsson är Vd i företaget som registrerades redan 1922

VERKSAMHET / ÄNDAMÅL   
  Bolaget skall driva yrkesmässig omnibustrafik och därmed förenlig verksamhet.   
 
  SVENSK NÄRINGSGRENSINDELNING - SNI   
  49320 - Taxitrafik   
  49311 - Linjebussverksamhet
dock är verksamheten blygsamm
BOKSLUT & NYCKELTAL 2007-12 2006-12 2005-12   
  Antal anställda 0 0 0   
  Omsättning (TKR) 14 0 8



En omsättning på 14 tusen kronor tyder väl inte på någon aktivitet. Aktiekapitalet är förbrukat och tillgångarna summeras till 18 tusen kronor.

bilomnibussen

Hej! Det var häpnadsväckande att få höra att företaget är aktivt. Det kan väl kanske förvalta vissa värdepapper eller vad? Någon bussverksamhet är det i alla fall inte frågan om, möjligen står något veteranfordon kvar i företagets ägo??
Mvh Jan G